1.49
Tänään oli liukas päivä. Malmin lentoliikenne oli jo uhattuna, kun kiitotien pinta oli lähes Pukinmäen tekojään liukkausluokkaa.
Kävin päivällä lentämässä ja tilanne oli erikoinen. Lennonjohtaja ei antanut selvitystä, koska kiitotien pinnan liukkaudesta ei saanut tarkkaa tietoa. Kentältä sai kyllä lentää, mutta liukkauden epävarmuuden takia selvityksiä ei tullut.
Liikenne olikin hiljaista ja kävin luvalla rullaamassa kiitotietä liukkauden testaamiseksi. Jarruttelin muutaman kerran ja lumipinta oli ihan normaali. Kävin sitten lentämässä lyhyen verryttelyn stadin päällä ja palatessa sama juttu - tuuli- ja liikennetietoja kyllä sai mutta laskeutuminen oli ihan omalla vastuulla.
Tässä lyhyt video lennolta. Alussa tarkistan kiitotien, sitten käyn katselemassa Helsingin maisemia.
Kenttä oli ihan hyvässä talvikunnossa mutta valvottuna kenttänä siltä vaaditaan tietyissä rajoissa olevat kitkamittaustulokset. Kitkamittaus näytti erilaisia lukemia ja keskiarvot olivat juuri ja juuri rajojen yli niin, että kenttää ei tarvinnut sulkea. Lähdön aikaan mittaukset näyttivät arvoja 18-19 ja lennon aikana mitatut arvoja 16-17.
Arvothan näyttävät numeroina ihan hyviltä. Moni lentäjäkään ei tiedä, missä rajat menevät. En minäkään osannut tulkita noita numeroita, lennonjohtajan ääni vain ilmaisi että tämä on varmaan jotenkin huono?
Kävin juttelemassa kunnossapidon kanssa illemmalla ja sain taulukon, jossa kitkatasotkin selkeytettiin. Asia alkoi valjeta.
Kitkakertoimet
15 on johdetun toiminnan raja valvotun lentokentän kiitoteille, ja epävarmoissa tilanteissa lennonjohto ei voi ottaa vastuuta toiminnasta - et siis saa selvitystä "selvä laskun". Lennonjohto kertoo kyllä kysyttäessä nuo kitkatasot suomeksikin, eihän niitä kukaan muista. Huomiseksi harjakoneet pyrkivät nostamaan kitkat riittävälle tasolle.
Kitkakertoimet löytyvät aina SNOWTAMista ja lennonjohto kertoo jos ne poikkeavat paljon hyvistä arvoista alaspäin. Alla esimerkki, josta näkyy kiitotien 18-36 kitkaluvut 17-16-16.
Snowtam ajan tasalla
Laskussa lennonjohto varoitteli samanlailla eikä antanut "virallista" laskulupaa. Tuulet ja kenttä olivat hyvät ja lennon loppuosakin oli normaali.Sain vielä tiedon, että 36:n kynnyksen tienoilla kiitotien länsireuna oli liukas - venyttelin laskua vähän pidemmälle, tilaahan Malmilla kevyelle koneelle on. Isommilla koneilla liukkaassa tilanteessa kannattaisi tähtäillä siihen kynnykselle täysillä laipoilla.
Arvataanko ne luvut vai miten ne mitataan?
Kiinnostuin kovasti siitä, miten nuo kitkat mitataan. Menin juttelemaan kunnossapitoon ja asia selvisi.
Kitkat mitataan auton (yleensä Kunto 19) perässä olevalla vaunulla. Mittausrengas on keskellä ja kertoo tietokoneelle suoraan mittauslukemat. Analoginen käyräkin tulee samalla. Keskellä oleva pyörä on mittari ja sitä jarrutetaan hieman suhteessa nopeuteen niin, että kitkaluku selviää.
Malmin lentokentän mittausvaunu
Mittuspyörä on aika kapea, melkein kuin lentsikan rengas kuitenkin
Mittaustulokset menevät akselilta suoraan tietokoneelle.
Tornissa ja kaikkialla muuallakin tieto näkyy näin
Mittausjärjestelmä prosesseineen oli vaikuttava. Kenttää mitataan liikennetilanteen mukaan. Normipäivänä mittaus riittää aamuisin ja iltaisin, sään vaihdellessa kerran tunnissa. Tämä rippuu täysin päivän säästä.
Nyt tuuli oli lähes suoraan kiitotien suuntainen joten nousu ja lasku sujuivat ongelmitta.
Kenttä oli luminen ja siellä oli valot jo kun viimeinen lentsikka laskeutui.
Muutenkin keli oli ihan ok, käytännössä CAVOK ja lämpötila -6, kastepiste-9. Malmilla keli voi yllättää nopeasti, jos kastepiste on lähempänä lämpötilaa - kirjoittelen tästä myöhemmin.
Tässä vielä tuo kentän kiitotieraportti, jonka yhteenvedon voi ladata tekstimuodossa aina lentosääpalvelustakin.
Tällaisen raportin se ATK sieltä tuottaa.
Tästä raportistakin saa ihan hyvin selvää kun vähän tutustuu
Iltasella Malmi on nätti!
Kävin päivällä lentämässä ja tilanne oli erikoinen. Lennonjohtaja ei antanut selvitystä, koska kiitotien pinnan liukkaudesta ei saanut tarkkaa tietoa. Kentältä sai kyllä lentää, mutta liukkauden epävarmuuden takia selvityksiä ei tullut.
Liikenne olikin hiljaista ja kävin luvalla rullaamassa kiitotietä liukkauden testaamiseksi. Jarruttelin muutaman kerran ja lumipinta oli ihan normaali. Kävin sitten lentämässä lyhyen verryttelyn stadin päällä ja palatessa sama juttu - tuuli- ja liikennetietoja kyllä sai mutta laskeutuminen oli ihan omalla vastuulla.
Tässä lyhyt video lennolta. Alussa tarkistan kiitotien, sitten käyn katselemassa Helsingin maisemia.
Kenttä oli ihan hyvässä talvikunnossa mutta valvottuna kenttänä siltä vaaditaan tietyissä rajoissa olevat kitkamittaustulokset. Kitkamittaus näytti erilaisia lukemia ja keskiarvot olivat juuri ja juuri rajojen yli niin, että kenttää ei tarvinnut sulkea. Lähdön aikaan mittaukset näyttivät arvoja 18-19 ja lennon aikana mitatut arvoja 16-17.
Arvothan näyttävät numeroina ihan hyviltä. Moni lentäjäkään ei tiedä, missä rajat menevät. En minäkään osannut tulkita noita numeroita, lennonjohtajan ääni vain ilmaisi että tämä on varmaan jotenkin huono?
Kävin juttelemassa kunnossapidon kanssa illemmalla ja sain taulukon, jossa kitkatasotkin selkeytettiin. Asia alkoi valjeta.
Kitkakertoimet
15 on johdetun toiminnan raja valvotun lentokentän kiitoteille, ja epävarmoissa tilanteissa lennonjohto ei voi ottaa vastuuta toiminnasta - et siis saa selvitystä "selvä laskun". Lennonjohto kertoo kyllä kysyttäessä nuo kitkatasot suomeksikin, eihän niitä kukaan muista. Huomiseksi harjakoneet pyrkivät nostamaan kitkat riittävälle tasolle.
Kitkakertoimet löytyvät aina SNOWTAMista ja lennonjohto kertoo jos ne poikkeavat paljon hyvistä arvoista alaspäin. Alla esimerkki, josta näkyy kiitotien 18-36 kitkaluvut 17-16-16.
Snowtam ajan tasalla
Laskussa lennonjohto varoitteli samanlailla eikä antanut "virallista" laskulupaa. Tuulet ja kenttä olivat hyvät ja lennon loppuosakin oli normaali.Sain vielä tiedon, että 36:n kynnyksen tienoilla kiitotien länsireuna oli liukas - venyttelin laskua vähän pidemmälle, tilaahan Malmilla kevyelle koneelle on. Isommilla koneilla liukkaassa tilanteessa kannattaisi tähtäillä siihen kynnykselle täysillä laipoilla.
Arvataanko ne luvut vai miten ne mitataan?
Kiinnostuin kovasti siitä, miten nuo kitkat mitataan. Menin juttelemaan kunnossapitoon ja asia selvisi.
Kitkat mitataan auton (yleensä Kunto 19) perässä olevalla vaunulla. Mittausrengas on keskellä ja kertoo tietokoneelle suoraan mittauslukemat. Analoginen käyräkin tulee samalla. Keskellä oleva pyörä on mittari ja sitä jarrutetaan hieman suhteessa nopeuteen niin, että kitkaluku selviää.
Malmin lentokentän mittausvaunu
Mittuspyörä on aika kapea, melkein kuin lentsikan rengas kuitenkin
Mittaustulokset menevät akselilta suoraan tietokoneelle.
Mittausjärjestelmä prosesseineen oli vaikuttava. Kenttää mitataan liikennetilanteen mukaan. Normipäivänä mittaus riittää aamuisin ja iltaisin, sään vaihdellessa kerran tunnissa. Tämä rippuu täysin päivän säästä.
Nyt tuuli oli lähes suoraan kiitotien suuntainen joten nousu ja lasku sujuivat ongelmitta.
Kenttä oli luminen ja siellä oli valot jo kun viimeinen lentsikka laskeutui.
Muutenkin keli oli ihan ok, käytännössä CAVOK ja lämpötila -6, kastepiste-9. Malmilla keli voi yllättää nopeasti, jos kastepiste on lähempänä lämpötilaa - kirjoittelen tästä myöhemmin.
Tässä vielä tuo kentän kiitotieraportti, jonka yhteenvedon voi ladata tekstimuodossa aina lentosääpalvelustakin.
Tällaisen raportin se ATK sieltä tuottaa.
Tästä raportistakin saa ihan hyvin selvää kun vähän tutustuu
Iltasella Malmi on nätti!
0 Responses to "Pahasti lipsuu!"
Lähetä kommentti