Myötätuuleen

Timo Hyvönen

,

Lentelin lauantaina Malmilta Pirkkalaan ja iltapäivällä myötätuuleen Pirkkalasta Hyvinkäälle. Myötätuuli olikin suorastaan huomattava: matka EFTP-EFHV sujui alle 35 minuutissa.

Lähtiessä tuuli oli 50 astetta sivusta 11 kts. Grobin sivutuulikomponentti on 11 kts joten hyvin tuohon mahtui. Nousukiidossa kyllä sai kiitellä tehokkaita varvasjarruja päätelineissä ja heti kun kone irtosi maasta, kääntyi nokka sen 50 astetta sivuun, vastatuuleen.

Olin tutkiskellut tuuliennusteita sen verran, että tiesin tuulen olevan voimakkaampi ylempänä ja yritinkin kavuta korkeuksiin. Tuolla välillä Grob ei ehtinyt ihan lakikorkeuteensa mutta kun tuli aika lähteä loppuliukuun, näytti GPS parhaimmillaan jopa 240 km/h maanopeutta. Huimaa!
Tässä mennään enää 219 km/h maassa - 170 km/h ilmassa!

Hyvinkään lähestyessä alkoi tuulen vaikutus tuntua oikeasti käytännössä. Maa vilisi kovaa vauhtia alla kun lähestyin laskukierrosta. Kone ei oikein meinannut laskeutua normaalissa kulmassa vaan liukui ja liukui vain.

Myötätuuliosalla seuratessani nopeuksia muistinkin yhden Flyingin artikkelin, jossa joku Piperi sakkasi perusosakaarrossa kun kova tuuli hämäsi lentämään liian hitaasti. Pidin reilua nopeutta ja tarkkailin sitä jatkuvasti - kyllä, se yritti koko ajan hiipua liian hitaaksi, koska maanopeusnäkymä kiristi sauvaa vähän turhaan koko ajan.

Perusosakaarroksen ajaksi nostin hieman kierroksia moottorissa ja varmistelin turvallisuutta. Kovasta tuulesta huolimatta loppuosalle kaartaminen oli helpotus, kun lento "normalisoitui". Maa pysyi lähes paikallaan ja käytännösä suora vastatuuli auttoi tuomaan koneen pehmeästi kenttään.

Voimakkaassa tuulessa tarkka lentäminen palkitaan. Laskukierrosnopeuksissa täytyy luottaa nopeusmittariin ja pitää huolta siitä, ettei kone pääse sakkaamaan missään tapauksessa. Moottorikoneilla se on tietenkin helppo hoitaa konevoimalla, mutta purtsissa on syytä tarkkailla tilannetta. Let's be careful up there!

0 Responses to "Myötätuuleen"

Lähetä kommentti