Kivaa korpikentällä

Timo Hyvönen

, , ,

Malmin lentosuunnitelmakäytäntö muuttui hieman eikä radioplaania suositella enää käyttämään lainkaan. Kaikki lentosuunnitelmat pitää nykyään syöttää kansainväliseen tietojärjestelmään, ja varsinkin siirtymäaikana se näpyttely kestää, joten ymmärrettävästi plaanit halutaan dokumentoituna etukäteen. Puhelimella suunnitelma on helppo jättää, netin kautta melkein yhtä helppo ja briefingissä on silloin tällöin kiva käydä mutta viehän se aikaa ja vaatii suunnitelmallisuutta ja oikeaa asennetta. Käytäntö taitaa kyllä olla käytössä jo kaikilla valvotuilla kentillä, mutta Malmi kun nyt on tuossa vieressä...

Lähdin sunnuntaina uhmaamaan pakkasta pitkästä aikaa. Konevaraus vapautui aamuksi, ja hieno ilma imaisi kentälle. Torni oli vielä kiinni, joten pääsin lentämään ilman tuota uutta etukäteisbyrokratiaa.

Melkein kuin kesällä!

Kone oli asianmukaisesti lämmityksessä. Yksi puhallin kabiinissa kuivaa ja lämmittää rakenteet, toinen puhaltaa suoraan öljysumppun joten öljy pysyy lämpimänä. Jaksotus lämmitykselle on vartti tunnissa ja kone on pienellä odotuksella lentovalmis.


Zephyr! U585!

Kieltämättä korpikenttäkäytäntö on kiehtova ja kiva. Yksinkertaisilla ilmoituksilla oikealta tulijaa varoen pääsee tosi näppärästi ilmaan. Jostain syystä moni yleensä vain johdetussa lentävä arastelee tätä epämääräisyyttä, mutta normaalilla huolellisuudella turvallisuustaso on normaali.


Kenttä kylpee auringon kuumuudessa

Ultrakin pysyy jotenkin lämpimänä VW Kupla -tyypisen lämmitysjärjestelmän avulla. Lämmönvaihdin pakoputken ympärillä lämmittää kyllä sisään tulevaa ilmaa, mutta ei siellä nyt hiki tullut kun ulkona oli -20 astetta.

Laajasalon öljysäiliöt alla, murtaja Skattan rannalla


Vaikka olin suunnitellut matkalentoa, päätin vain käydä katsomassa maisemia sään takia. Ensin itään..

Tarkistin - kyllä, appiukko on kotona Jollaksessa, auto on piuhan päässä pihalla.


Vuosaaren edustalla meri oli avoin ja höyrysi. Kiehuu? Ei ihan. Katselin hetken tuota kylmyyden kylmintä maisemaa. Mitenhän kylmää tai lämmintä tuo vesi on..

Avantouimaan? Voi brrrrrrr.....


Otinkin lisää korkeutta, kun ajattelin hetken, miltä tuntuisi kellua tuossa vedessä tai istuskella siinä kelluvan ultrakevyen päällä. Ei kiitos.


Vuosaaren satama


Katselin maisemia takaisin kohti Stadia. Vuosaaren satamassa oli rahtilaiva, mutta aika hiljaista.

Aurinkolahti

Vuosaaressa näkyi muutama ihminen käppäilemässä. Aurinkolahti on ihan hieno ilmastakin. 

 Ei taida Mersu lähteä käyntiin tai sitten on muuten vain liian kylmä nousta peiton alta?


Tarkistin tietenkin paluumatkalla, että mummi ja vaari ovat kotona. En halunnut häiritä aamupäivärauhaa joten syöksyin kohti Stadin hälinää...

Joku menee Tallinnaan perä höyryten


Lauttasaari jäädytettynä



Kukaan ei vilkuttanut!


Kaartelin vielä Tallinkin kannen vierellä, mutta ketään ei ollut ulkona katsomassa hienoa taitolentoani. Päätinkin lähteä kohti kenttää, ennen kuin torni aukeaa. NOTAMin mukaan avausaika olisi klo 12, mutta edellisellä kerralla NOTAM oli muuttunut klo 10 jälkeen joten en testannut.

Ruoholahden suunnalta


Elävää kuvaa stadin rannalta

Tuomio ja Johannes saivat kirkkonsa Stadiin, hienoja!


Kauppatori

Kauppatorillakin oli hiljaista eikä Tarjaa näkynyt vilkuttamassa. Hyvin tuntuu pakkanen hyydyttävän maailman. 



Ydinkeskustaa, Uspenskin katedraali



Ojalala

Kulosaaren rannassa ei näkynyt vesitasoa eikä veneitäkään. Irakin lähetstö on edelleen jännä näky, ja ilmoittautumispiste Nokka palkitsi jälleen lähiasukkaansa hienolla ilmailunäyllä, oikealla lentsikalla!

Malmi näkyvissä

Otin vielä kuvan vähän Nokan jälkeen 700 jalassa. Herttoniemen päältä Malmin kenttä erottuu juuri ja juuri, sillä eteläpuolella on aika iso mäki. Siinä kuvan keskellä se musta läntti.
Viikin pellot

Viikin peltoja on tullut useinkin katseltua hyvänä varalaskupaikkana. Asuinalue on kyllä yllättävän lähellä kenttää. Tässä nokka on kohti oikeaa perusosaa 36 - muutama kone oli siinä pyörinyt jaksolla joten jaksoinviitsin kuitenkin vähän pyörähtää laskukierroksen kautta


Aika nätti se on tuossa talojen keskellä!

Ylläs-hallin päältä kenttäalue näytti näin nätiltä. Lasku sujui jotenkin älyttömän pehmeästi kolmoslaipoilla ja yllätykseksi kone pysähtyi jo ennen kiitoteiden risteystä, vaikka venytin kosketuksen kynnykselle. "Ultra585 rullaa...maikkiin" kun piti sanoa että takaisin kiitotietä - Mike olikin siinä just vieressä!

Pakollinen loppukuva

35 minuuttia, muutama muu kone ilmassa eikä yhtään virallisia proseduureja. Jotenkin se oli niin mukavaa, että pitää varmaan viettää korpikentillä enemmänkin aikaa viimeistään sitten, kun T-paidassakin pärjää. 

Malmin tornin viikonlopun aukioloajat muuten muuttuvat nyt sunnuntaina:

Uusi aukioloaika sekä la että su: klo 10-17 Suomen aikaa
(ennen: La klo 9-17, Su klo 11-19 Suomen aikaa)
Muutokset astuvat voimaan 19.2.2011
Briefingin aukioloajat
Ma-la klo 7-21 Suomen aikaa
Su klo 8-21 Suomen aikaa

Muutokset astuivat voimaan 19.2.2011
Tämä on tietenkin vain tämän hetken totuus, NOTAM kertoo seuraavan hetken..


Hanki sinäkin tällainen kortti! 

Aiheeseen liittyen sain tänään iltojen ilostuttajan ja maksutapahtumien miellyttäjän. Perustin tilin Tapiola-pankkiin ja korttiin sai valita oman kuvan! Tietenkin otin siihen kuvan OH-925:n ohjaamosta 5m/s nostossa 1250 metrin korkeudella. Pysyypähän tehtävä kirkkaana mielessä joka päivä.

0 Responses to "Kivaa korpikentällä"

Lähetä kommentti