Kenttätarkastus 9.4.2011

Timo Hyvönen

, , ,

Tarkastin lauantaina muutaman Etelä-Suomen korpikentän. Yhteenvetona - hyvältä näyttää! 75% kentistä näytti olevan käyttökunnossa.

Olin varannut koneen jo viikkoja sitten Pohjanmaan keikkaa varten katsomaan isän lentopalloturnausta. Ukot eivät saaneet jengiä kuitenkaan kasaan mutta päätin kuitenkin lennellä. Tein Eurfpl:llä plaanin itään Kymi-Utti-Immola jne, laskin OFP:t ja kasasin kamat lentoretkeä varten.

Säätiedotus kuitenkin petti pahasti. Alkuviikosta asti ennustettu aurinko olikin 1400-jalkaista OVC:tä aamuseiskalta. Sen kerran kun sain lauantaina herättyä keskellä yötä! Seiskalta!!!

Katselin Suomen säätietoja ja join aamukahvia. Lännessä näytti kelikameroissa ja METAReissa kirkkaalta. GAFOR lupaili kiihtyvää tuulta ja puuskaista myöhemmin päivällä, mutta Malmilla oli vielä ihan normaalia 12 solmua ja suoraan kentän suunnasta. Päätin lähteä Nummelaan ja Räyskälään miettimään, mitä tekisi. Lyhensin konevarauksenkin klo 12 asti että muutkin pääsisivät.
Tyhjä Malmi
Kentällä oli hiljaista. Tankkasin, rullailin, koekäytin, ilmoittelin ja nousin kohti Nokkaa

Tankattu ja muutenkin valmis. Go go!

 Säätila idässä

 Säätila lännessä

Idässä paistaa aurinkokin jostain väleistä!



Tarkastin Stadin rannat. Hyvältä näytti. Työpaikalla ei näkynyt valoja.
Länsisatamassa oli taas vihreä laiva

Larun rantaan paistaa aurinko

Ei oo ketään töissä. Tapiolan pääkonttori.

Tonttipulaa Espoon suunnassa


Ehdin Espoon taakse ennen kuin seuraavien koneiden lähtöilmoituksia alkoi kuulua, KAS lähti itään ja jotain. Pyörähdin kaverin kämpän päällä Espoon järvien reunalla, EFHV lähialueen rajalla. Näytti Vesa olevan vielä nukkumassa.

Jossain tässä se Vemppa asustelee...tyyny taisi olla hyvin

Jatkoin Nummelaan jossa NOTAMin mukaan ei ollut mitään erityistä. No ei ollut niin, paitsi jokin luistelurata ja paljon lunta. Suksia ei ollut joten jatkoin suoraan kohti Räyskälää.
Nummelan lentokenttä idästä


Koneesta unohtui sukset ja luistimet, ei siis vielä tänne laskuun

Vastatuuli oli aika voimakas ja ilma-maanopeuksien ero oli n. 50 km/h. Röykyttikin sen verran 1300 jalassa, että päätin nousta pilvien päälle (FEW). Välittömästi pilvien yläreunan yläpuolella hiljeni ja tasoittui. Maisema oli tietenkin pumpulikaunis eikä turbulenssia ollut lainkaan.
Niin nättiä ettei sanotuksi saa.

Pumpulia peltojen päällä

Nautiskelin hetken aikaa tasaisuudesta, mutta tuulen voimakkuus ajoi alas. Koneen ilmanopeus laski n. 110 kilometriin tunnissa ja kun konevarausta ei ollut enää koko päiväksi piti mennä alemmas lentämään nopeammin.

Kävin nappaamassa valokuvan Karkkilan urheiluhallista, jossa kävimme tänä talvena parikin kertaa lentopalloilemassa melkein menestyksellisesti.

Karkkila on ilmasta valkovihreä, ei punainen

Metsämaisemaa Länsi-Uudellamaalla
 
Räyskälässä 30 RIGHT oli nätisti aurattu ja laskeuduin sopivasti juuri kuppilan avautuessa. EFRYn sääautomaatin (puh. 019-448 993 tai 122.625 MHz) ilmoittama "WIND TWO METERS PER SECOND" tuntui ehkä vähän voimistuneen mutta oli taas suoraan kentän suunnasta.

Räyskälän lentokeskus Nummelan suunnasta tullessa

30 RIGHT käyttökunnossa

Parkkipaikalla

Räyskälän kuppila on ollut auki 1.4. lähtien klo 09 alkaen ja riensinkin sinne miettimään elämän tarkoitusta. Mihin seuraavaksi?


 Forssa näyttäisi olevan vieressä


Räyskälän munkkikahvit, aina hintansa arvoista! Lentomaksut mukaanlukien


Munkki tuli suoraan paistosta ja innotti kahvittelun lomassa päätökseen jatkaa kohti Forssaa. Kävin katselemassa vielä kun ensimmäisiä purtsikoita purettiin talviunilta - ilmeisesti tarkoitus oli jo nostaa ensimmäisiä ilmaan.

Räyskälän hermokeskus

Terassipöydät olivat tulossa vielä tänä viikonloppuna

Räyskälän torni

Lumet katoavat kovaa vauhtia

Purtsikat alkavat nousta talviuniltaan

Platalla on vielä tilaa

Räyskälässä
 

Matka Forssaan on lyhyt ja täällä NOTAM piti paremmin paikkaansa kuin Nummelassa: kenttä oli aurattu. Tuuli oli suoraan sivusta mutta tasainen joten laskeutuminen oli helppo eikä tällä kertaa johtanut rengasrikkoon (ks. viime kesän juttuja).

EFFO

Rullaustiellä

Tasaisesti sivusta

Lunta vielä vähän, sulaa äkkiä

Forssan halli


Ajelin pysäköintialueelle ja totesin, ettei Zephyr mahtunut kääntymään joten nousin ulos kääntämään koneen. Mietiskelin ja hahmottelin ja arvelin että seuraavaksi voisi sitten lähteä Vesivehmaalle.Koneeseen siis!

Valmistautuessani lähtöön näin kun joku mies ajeli fillarilla rullaustietä kohti kentän toista päätä. Mietin jo silloin, mahtaakohan hän tulla kentälle.

Pyöräretkellä

Koekäytin ja siirryin lähtöpaikalle, pyöräilijä oli jäänyt rullaustien päähän katselemaan. Jotain hahmoja liikkui kentän pään seudulla ja kun pääsin nousukiitoon ja ilmaan, sieltä paljastui taas yksi koirantaluttaja - tai siltä se näytti, kun koira ja ihminen tarpoivat täysin voimin poispäin kentästä. Jännää kyllä etteivät ihmiset ajattele, että lentokentällä voi olla lentokoneita. No, turvavaraa jäi vielä 80% kiitotiestä.

Lentelin muutaman minuutin kohti Vesivehmaan kenttää.

Kohti Lahtea

Aurinko paistoi kabiinin läpi tosi kuumana. GPS mittasi lentoaikaa, vielä oli yli 40 minuuttia matkaa. Konevaraus sallisi vain lyhyen pysähdyksen. Kannattaako...ei.
Aurinko paistoi ja kuumotti

Päätinkin lähteä Hyvinkäälle katsomaan, millaista toimintaa siellä oli. Illalla piti olla kevätkauden avajaisetkin, jospa siellä olisi porukkaa?

Matkalla vilkaisin Ojajärven seutuja - Ritva ja Paavo näyttivät olevan mökillään ja vanha Kyöstiläkin seisoi siellä etelärannalla. Vielä on matkaa kesään.

Mondeo näyttää olevan pihalla, mökillä varmaan kevätsiivous menossa

Kyöstilässä on hiljaista, kesää odotellessa

Lopen peltoja

Säästö-Karit ja entinen Launosen Esso, nyt ABC
Joku oli tehnyt radan, näytti hienolta!

Hyvinkään kentän merkiksi on laitettu merkkisavu, alaoikealla

EFHV

 Hyvinkää 04
 
Hyvinkäällä oli myös sivutuulta, 04 kutsui kuitenkin. Laskussa kone jäi maavaikutukseen yllättävän pitkäksi aikaa, mutta rauhallisesti odotellen se maa lopulta tavoittui.

Kolmoshallin edessä

HyIK-kerholla olikin vilskettä. Kolme purtsikkaa oli huollossa ja kuppilatiimaa keräämässä oli muutakin porukkaa. Iloinen yllätys odotti, kun sain mukaani valokuvauskilpailun palkinnon, "50 lentokonetta jotka muuttivat maailmaa". Mainio teos!


Kerhorakennuksen pihalla on vielä vettä. Timppa, Seppo ja Eija näyttävät olevan kerholla

Janukseen tuli uudet tarratkin!

Janus, AS-K21, K-8b

Täällä pääsin kokeilemaan oikeasti EuroFPL:n toimivuutta. Tein plaanin iPhonella ja jännityksellä painoin FILE-nappulaa. Vahvistus plaanin perille menosta tuli minuutin sisällä. Kerhon web-kameran fiksauksen jälkeen lähdinkin lentämään ja jännityksellä ilmoitin lähdön alueeseen - kyllä, plaani oli siellä!



Kohti Malmia

Hki-Vantaa siellä häämöttelee

Helsinki-Malmi EFHV

Rannikkoa lähestyessä tuuli puuskautui ja voimistui. Hidastin hieman etteivät koneen heiveröiset rakenteet murtuisi tai oikeastaan ettei nyt ihan niin pahasti pylly rytkyyttyisi. Perusosalle 36 Degerin kautta 1000 jalkaa - kierroksessa oli vilkasta. Tuuli oli nyt 14 kts ja 10 minuutin max puuskat 21 solmua, joten tulin hieman kovempaa alemmas, 110-120 km/h.

Pinnassa aloitin loppuvedon ja taas odotus alkoi. Kone kellui ja kellui ja kellui ja kellui. Lopulta päätelineet ottivat maahan mutta samalla puuska nosti koneen taas ilmaan. Ahaaa, pomppu! No, odottelin taas ja kohta tavoitin taas maata, mutta taas kone nousi takaisin ilmaan tuulen mukana. Lentovoima ei tuntunut loppuvan millään ja olin jo vähällä tehdä työntövirheen - aivot pelastivat, vanha ohje, laskeudu vain uudestaan ihan normaalisti. Nopeutta ei ollut juuri yhtään kun telinetanssi loppui ja rullasin kohti plattaa. "Säilyikö ehjänä" heh heh hauska lennonjohtaja - no oikeastaan oli ihan mukava huomata, että silmä valvoi että pääsen ehjänä perille. Onneksi pomput olivat pehmeitä ja sain hillittyä sen luonnollisen halun työntää nokkateline rikki.


Diamond laskussa näytti vakaammalta

Nytkin kone olisi klo 13 asti vapaana. TAF sanoo 33014G27KT CAVOK - no, antaa jonkun muun harjoitella tänään!
0 Responses to "Kenttätarkastus 9.4.2011"

Lähetä kommentti