11.51
Kenttätarkastus 9.4.2011
Timo Hyvönen
matkalento, MILK, Timo, upl
Tarkastin lauantaina muutaman Etelä-Suomen korpikentän. Yhteenvetona - hyvältä näyttää! 75% kentistä näytti olevan käyttökunnossa.
Olin varannut koneen jo viikkoja sitten Pohjanmaan keikkaa varten katsomaan isän lentopalloturnausta. Ukot eivät saaneet jengiä kuitenkaan kasaan mutta päätin kuitenkin lennellä. Tein Eurfpl:llä plaanin itään Kymi-Utti-Immola jne, laskin OFP:t ja kasasin kamat lentoretkeä varten.
Säätiedotus kuitenkin petti pahasti. Alkuviikosta asti ennustettu aurinko olikin 1400-jalkaista OVC:tä aamuseiskalta. Sen kerran kun sain lauantaina herättyä keskellä yötä! Seiskalta!!!
Katselin Suomen säätietoja ja join aamukahvia. Lännessä näytti kelikameroissa ja METAReissa kirkkaalta. GAFOR lupaili kiihtyvää tuulta ja puuskaista myöhemmin päivällä, mutta Malmilla oli vielä ihan normaalia 12 solmua ja suoraan kentän suunnasta. Päätin lähteä Nummelaan ja Räyskälään miettimään, mitä tekisi. Lyhensin konevarauksenkin klo 12 asti että muutkin pääsisivät.
Tankattu ja muutenkin valmis. Go go!
Säätila idässä
Säätila lännessä
Idässä paistaa aurinkokin jostain väleistä!
Tarkastin Stadin rannat. Hyvältä näytti. Työpaikalla ei näkynyt valoja.
Länsisatamassa oli taas vihreä laiva
Larun rantaan paistaa aurinko
Ei oo ketään töissä. Tapiolan pääkonttori.
Tonttipulaa Espoon suunnassa
Ehdin Espoon taakse ennen kuin seuraavien koneiden lähtöilmoituksia alkoi kuulua, KAS lähti itään ja jotain. Pyörähdin kaverin kämpän päällä Espoon järvien reunalla, EFHV lähialueen rajalla. Näytti Vesa olevan vielä nukkumassa.
Jossain tässä se Vemppa asustelee...tyyny taisi olla hyvin
Jatkoin Nummelaan jossa NOTAMin mukaan ei ollut mitään erityistä. No ei ollut niin, paitsi jokin luistelurata ja paljon lunta. Suksia ei ollut joten jatkoin suoraan kohti Räyskälää.
Nummelan lentokenttä idästä
Koneesta unohtui sukset ja luistimet, ei siis vielä tänne laskuun
Vastatuuli oli aika voimakas ja ilma-maanopeuksien ero oli n. 50 km/h. Röykyttikin sen verran 1300 jalassa, että päätin nousta pilvien päälle (FEW). Välittömästi pilvien yläreunan yläpuolella hiljeni ja tasoittui. Maisema oli tietenkin pumpulikaunis eikä turbulenssia ollut lainkaan.
Niin nättiä ettei sanotuksi saa.
Pumpulia peltojen päällä
Nautiskelin hetken aikaa tasaisuudesta, mutta tuulen voimakkuus ajoi alas. Koneen ilmanopeus laski n. 110 kilometriin tunnissa ja kun konevarausta ei ollut enää koko päiväksi piti mennä alemmas lentämään nopeammin.
Kävin nappaamassa valokuvan Karkkilan urheiluhallista, jossa kävimme tänä talvena parikin kertaa lentopalloilemassa melkein menestyksellisesti.
Karkkila on ilmasta valkovihreä, ei punainen
Metsämaisemaa Länsi-Uudellamaalla
Räyskälässä 30 RIGHT oli nätisti aurattu ja laskeuduin sopivasti juuri kuppilan avautuessa. EFRYn sääautomaatin (puh. 019-448 993 tai 122.625 MHz) ilmoittama "WIND TWO METERS PER SECOND" tuntui ehkä vähän voimistuneen mutta oli taas suoraan kentän suunnasta.
Räyskälän lentokeskus Nummelan suunnasta tullessa
30 RIGHT käyttökunnossa
Parkkipaikalla
Räyskälän kuppila on ollut auki 1.4. lähtien klo 09 alkaen ja riensinkin sinne miettimään elämän tarkoitusta. Mihin seuraavaksi?
Forssa näyttäisi olevan vieressä
Räyskälän munkkikahvit, aina hintansa arvoista! Lentomaksut mukaanlukien
Munkki tuli suoraan paistosta ja innotti kahvittelun lomassa päätökseen jatkaa kohti Forssaa. Kävin katselemassa vielä kun ensimmäisiä purtsikoita purettiin talviunilta - ilmeisesti tarkoitus oli jo nostaa ensimmäisiä ilmaan.
Räyskälän hermokeskus
Terassipöydät olivat tulossa vielä tänä viikonloppuna
Räyskälän torni
Lumet katoavat kovaa vauhtia
Purtsikat alkavat nousta talviuniltaan
Platalla on vielä tilaa
Räyskälässä
Matka Forssaan on lyhyt ja täällä NOTAM piti paremmin paikkaansa kuin Nummelassa: kenttä oli aurattu. Tuuli oli suoraan sivusta mutta tasainen joten laskeutuminen oli helppo eikä tällä kertaa johtanut rengasrikkoon (ks. viime kesän juttuja).
EFFO
Rullaustiellä
Tasaisesti sivusta
Lunta vielä vähän, sulaa äkkiä
Forssan halli
Ajelin pysäköintialueelle ja totesin, ettei Zephyr mahtunut kääntymään joten nousin ulos kääntämään koneen. Mietiskelin ja hahmottelin ja arvelin että seuraavaksi voisi sitten lähteä Vesivehmaalle.Koneeseen siis!
Valmistautuessani lähtöön näin kun joku mies ajeli fillarilla rullaustietä kohti kentän toista päätä. Mietin jo silloin, mahtaakohan hän tulla kentälle.
Pyöräretkellä
Koekäytin ja siirryin lähtöpaikalle, pyöräilijä oli jäänyt rullaustien päähän katselemaan. Jotain hahmoja liikkui kentän pään seudulla ja kun pääsin nousukiitoon ja ilmaan, sieltä paljastui taas yksi koirantaluttaja - tai siltä se näytti, kun koira ja ihminen tarpoivat täysin voimin poispäin kentästä. Jännää kyllä etteivät ihmiset ajattele, että lentokentällä voi olla lentokoneita. No, turvavaraa jäi vielä 80% kiitotiestä.
Lentelin muutaman minuutin kohti Vesivehmaan kenttää.
Kohti Lahtea
Aurinko paistoi kabiinin läpi tosi kuumana. GPS mittasi lentoaikaa, vielä oli yli 40 minuuttia matkaa. Konevaraus sallisi vain lyhyen pysähdyksen. Kannattaako...ei.
Aurinko paistoi ja kuumotti
Päätinkin lähteä Hyvinkäälle katsomaan, millaista toimintaa siellä oli. Illalla piti olla kevätkauden avajaisetkin, jospa siellä olisi porukkaa?
Matkalla vilkaisin Ojajärven seutuja - Ritva ja Paavo näyttivät olevan mökillään ja vanha Kyöstiläkin seisoi siellä etelärannalla. Vielä on matkaa kesään.
Mondeo näyttää olevan pihalla, mökillä varmaan kevätsiivous menossa
Kyöstilässä on hiljaista, kesää odotellessa
Lopen peltoja
Säästö-Karit ja entinen Launosen Esso, nyt ABC
Joku oli tehnyt radan, näytti hienolta!
Hyvinkään kentän merkiksi on laitettu merkkisavu, alaoikealla
EFHV
Hyvinkää 04
Hyvinkäällä oli myös sivutuulta, 04 kutsui kuitenkin. Laskussa kone jäi maavaikutukseen yllättävän pitkäksi aikaa, mutta rauhallisesti odotellen se maa lopulta tavoittui.
Kolmoshallin edessä
HyIK-kerholla olikin vilskettä. Kolme purtsikkaa oli huollossa ja kuppilatiimaa keräämässä oli muutakin porukkaa. Iloinen yllätys odotti, kun sain mukaani valokuvauskilpailun palkinnon, "50 lentokonetta jotka muuttivat maailmaa". Mainio teos!
Kerhorakennuksen pihalla on vielä vettä. Timppa, Seppo ja Eija näyttävät olevan kerholla
Janukseen tuli uudet tarratkin!
Janus, AS-K21, K-8b
Täällä pääsin kokeilemaan oikeasti EuroFPL:n toimivuutta. Tein plaanin iPhonella ja jännityksellä painoin FILE-nappulaa. Vahvistus plaanin perille menosta tuli minuutin sisällä. Kerhon web-kameran fiksauksen jälkeen lähdinkin lentämään ja jännityksellä ilmoitin lähdön alueeseen - kyllä, plaani oli siellä!
Kohti Malmia
Hki-Vantaa siellä häämöttelee
Helsinki-Malmi EFHV
Rannikkoa lähestyessä tuuli puuskautui ja voimistui. Hidastin hieman etteivät koneen heiveröiset rakenteet murtuisi tai oikeastaan ettei nyt ihan niin pahasti pylly rytkyyttyisi. Perusosalle 36 Degerin kautta 1000 jalkaa - kierroksessa oli vilkasta. Tuuli oli nyt 14 kts ja 10 minuutin max puuskat 21 solmua, joten tulin hieman kovempaa alemmas, 110-120 km/h.
Pinnassa aloitin loppuvedon ja taas odotus alkoi. Kone kellui ja kellui ja kellui ja kellui. Lopulta päätelineet ottivat maahan mutta samalla puuska nosti koneen taas ilmaan. Ahaaa, pomppu! No, odottelin taas ja kohta tavoitin taas maata, mutta taas kone nousi takaisin ilmaan tuulen mukana. Lentovoima ei tuntunut loppuvan millään ja olin jo vähällä tehdä työntövirheen - aivot pelastivat, vanha ohje, laskeudu vain uudestaan ihan normaalisti. Nopeutta ei ollut juuri yhtään kun telinetanssi loppui ja rullasin kohti plattaa. "Säilyikö ehjänä" heh heh hauska lennonjohtaja - no oikeastaan oli ihan mukava huomata, että silmä valvoi että pääsen ehjänä perille. Onneksi pomput olivat pehmeitä ja sain hillittyä sen luonnollisen halun työntää nokkateline rikki.
Diamond laskussa näytti vakaammalta
Nytkin kone olisi klo 13 asti vapaana. TAF sanoo 33014G27KT CAVOK - no, antaa jonkun muun harjoitella tänään!
Olin varannut koneen jo viikkoja sitten Pohjanmaan keikkaa varten katsomaan isän lentopalloturnausta. Ukot eivät saaneet jengiä kuitenkaan kasaan mutta päätin kuitenkin lennellä. Tein Eurfpl:llä plaanin itään Kymi-Utti-Immola jne, laskin OFP:t ja kasasin kamat lentoretkeä varten.
Säätiedotus kuitenkin petti pahasti. Alkuviikosta asti ennustettu aurinko olikin 1400-jalkaista OVC:tä aamuseiskalta. Sen kerran kun sain lauantaina herättyä keskellä yötä! Seiskalta!!!
Katselin Suomen säätietoja ja join aamukahvia. Lännessä näytti kelikameroissa ja METAReissa kirkkaalta. GAFOR lupaili kiihtyvää tuulta ja puuskaista myöhemmin päivällä, mutta Malmilla oli vielä ihan normaalia 12 solmua ja suoraan kentän suunnasta. Päätin lähteä Nummelaan ja Räyskälään miettimään, mitä tekisi. Lyhensin konevarauksenkin klo 12 asti että muutkin pääsisivät.
Tyhjä Malmi
Kentällä oli hiljaista. Tankkasin, rullailin, koekäytin, ilmoittelin ja nousin kohti Nokkaa Tankattu ja muutenkin valmis. Go go!
Säätila idässä
Säätila lännessä
Idässä paistaa aurinkokin jostain väleistä!
Tarkastin Stadin rannat. Hyvältä näytti. Työpaikalla ei näkynyt valoja.
Länsisatamassa oli taas vihreä laiva
Larun rantaan paistaa aurinko
Ei oo ketään töissä. Tapiolan pääkonttori.
Tonttipulaa Espoon suunnassa
Ehdin Espoon taakse ennen kuin seuraavien koneiden lähtöilmoituksia alkoi kuulua, KAS lähti itään ja jotain. Pyörähdin kaverin kämpän päällä Espoon järvien reunalla, EFHV lähialueen rajalla. Näytti Vesa olevan vielä nukkumassa.
Jossain tässä se Vemppa asustelee...tyyny taisi olla hyvin
Jatkoin Nummelaan jossa NOTAMin mukaan ei ollut mitään erityistä. No ei ollut niin, paitsi jokin luistelurata ja paljon lunta. Suksia ei ollut joten jatkoin suoraan kohti Räyskälää.
Nummelan lentokenttä idästä
Koneesta unohtui sukset ja luistimet, ei siis vielä tänne laskuun
Vastatuuli oli aika voimakas ja ilma-maanopeuksien ero oli n. 50 km/h. Röykyttikin sen verran 1300 jalassa, että päätin nousta pilvien päälle (FEW). Välittömästi pilvien yläreunan yläpuolella hiljeni ja tasoittui. Maisema oli tietenkin pumpulikaunis eikä turbulenssia ollut lainkaan.
Niin nättiä ettei sanotuksi saa.
Pumpulia peltojen päällä
Nautiskelin hetken aikaa tasaisuudesta, mutta tuulen voimakkuus ajoi alas. Koneen ilmanopeus laski n. 110 kilometriin tunnissa ja kun konevarausta ei ollut enää koko päiväksi piti mennä alemmas lentämään nopeammin.
Kävin nappaamassa valokuvan Karkkilan urheiluhallista, jossa kävimme tänä talvena parikin kertaa lentopalloilemassa melkein menestyksellisesti.
Karkkila on ilmasta valkovihreä, ei punainen
Metsämaisemaa Länsi-Uudellamaalla
Räyskälässä 30 RIGHT oli nätisti aurattu ja laskeuduin sopivasti juuri kuppilan avautuessa. EFRYn sääautomaatin (puh. 019-448 993 tai 122.625 MHz) ilmoittama "WIND TWO METERS PER SECOND" tuntui ehkä vähän voimistuneen mutta oli taas suoraan kentän suunnasta.
Räyskälän lentokeskus Nummelan suunnasta tullessa
30 RIGHT käyttökunnossa
Parkkipaikalla
Räyskälän kuppila on ollut auki 1.4. lähtien klo 09 alkaen ja riensinkin sinne miettimään elämän tarkoitusta. Mihin seuraavaksi?
Forssa näyttäisi olevan vieressä
Räyskälän munkkikahvit, aina hintansa arvoista! Lentomaksut mukaanlukien
Munkki tuli suoraan paistosta ja innotti kahvittelun lomassa päätökseen jatkaa kohti Forssaa. Kävin katselemassa vielä kun ensimmäisiä purtsikoita purettiin talviunilta - ilmeisesti tarkoitus oli jo nostaa ensimmäisiä ilmaan.
Räyskälän hermokeskus
Terassipöydät olivat tulossa vielä tänä viikonloppuna
Räyskälän torni
Lumet katoavat kovaa vauhtia
Purtsikat alkavat nousta talviuniltaan
Platalla on vielä tilaa
Räyskälässä
Matka Forssaan on lyhyt ja täällä NOTAM piti paremmin paikkaansa kuin Nummelassa: kenttä oli aurattu. Tuuli oli suoraan sivusta mutta tasainen joten laskeutuminen oli helppo eikä tällä kertaa johtanut rengasrikkoon (ks. viime kesän juttuja).
EFFO
Rullaustiellä
Tasaisesti sivusta
Lunta vielä vähän, sulaa äkkiä
Forssan halli
Ajelin pysäköintialueelle ja totesin, ettei Zephyr mahtunut kääntymään joten nousin ulos kääntämään koneen. Mietiskelin ja hahmottelin ja arvelin että seuraavaksi voisi sitten lähteä Vesivehmaalle.Koneeseen siis!
Valmistautuessani lähtöön näin kun joku mies ajeli fillarilla rullaustietä kohti kentän toista päätä. Mietin jo silloin, mahtaakohan hän tulla kentälle.
Pyöräretkellä
Koekäytin ja siirryin lähtöpaikalle, pyöräilijä oli jäänyt rullaustien päähän katselemaan. Jotain hahmoja liikkui kentän pään seudulla ja kun pääsin nousukiitoon ja ilmaan, sieltä paljastui taas yksi koirantaluttaja - tai siltä se näytti, kun koira ja ihminen tarpoivat täysin voimin poispäin kentästä. Jännää kyllä etteivät ihmiset ajattele, että lentokentällä voi olla lentokoneita. No, turvavaraa jäi vielä 80% kiitotiestä.
Lentelin muutaman minuutin kohti Vesivehmaan kenttää.
Kohti Lahtea
Aurinko paistoi kabiinin läpi tosi kuumana. GPS mittasi lentoaikaa, vielä oli yli 40 minuuttia matkaa. Konevaraus sallisi vain lyhyen pysähdyksen. Kannattaako...ei.
Aurinko paistoi ja kuumotti
Päätinkin lähteä Hyvinkäälle katsomaan, millaista toimintaa siellä oli. Illalla piti olla kevätkauden avajaisetkin, jospa siellä olisi porukkaa?
Matkalla vilkaisin Ojajärven seutuja - Ritva ja Paavo näyttivät olevan mökillään ja vanha Kyöstiläkin seisoi siellä etelärannalla. Vielä on matkaa kesään.
Mondeo näyttää olevan pihalla, mökillä varmaan kevätsiivous menossa
Kyöstilässä on hiljaista, kesää odotellessa
Lopen peltoja
Säästö-Karit ja entinen Launosen Esso, nyt ABC
Joku oli tehnyt radan, näytti hienolta!
Hyvinkään kentän merkiksi on laitettu merkkisavu, alaoikealla
EFHV
Hyvinkää 04
Hyvinkäällä oli myös sivutuulta, 04 kutsui kuitenkin. Laskussa kone jäi maavaikutukseen yllättävän pitkäksi aikaa, mutta rauhallisesti odotellen se maa lopulta tavoittui.
Kolmoshallin edessä
HyIK-kerholla olikin vilskettä. Kolme purtsikkaa oli huollossa ja kuppilatiimaa keräämässä oli muutakin porukkaa. Iloinen yllätys odotti, kun sain mukaani valokuvauskilpailun palkinnon, "50 lentokonetta jotka muuttivat maailmaa". Mainio teos!
Kerhorakennuksen pihalla on vielä vettä. Timppa, Seppo ja Eija näyttävät olevan kerholla
Janukseen tuli uudet tarratkin!
Janus, AS-K21, K-8b
Täällä pääsin kokeilemaan oikeasti EuroFPL:n toimivuutta. Tein plaanin iPhonella ja jännityksellä painoin FILE-nappulaa. Vahvistus plaanin perille menosta tuli minuutin sisällä. Kerhon web-kameran fiksauksen jälkeen lähdinkin lentämään ja jännityksellä ilmoitin lähdön alueeseen - kyllä, plaani oli siellä!
Kohti Malmia
Hki-Vantaa siellä häämöttelee
Helsinki-Malmi EFHV
Rannikkoa lähestyessä tuuli puuskautui ja voimistui. Hidastin hieman etteivät koneen heiveröiset rakenteet murtuisi tai oikeastaan ettei nyt ihan niin pahasti pylly rytkyyttyisi. Perusosalle 36 Degerin kautta 1000 jalkaa - kierroksessa oli vilkasta. Tuuli oli nyt 14 kts ja 10 minuutin max puuskat 21 solmua, joten tulin hieman kovempaa alemmas, 110-120 km/h.
Pinnassa aloitin loppuvedon ja taas odotus alkoi. Kone kellui ja kellui ja kellui ja kellui. Lopulta päätelineet ottivat maahan mutta samalla puuska nosti koneen taas ilmaan. Ahaaa, pomppu! No, odottelin taas ja kohta tavoitin taas maata, mutta taas kone nousi takaisin ilmaan tuulen mukana. Lentovoima ei tuntunut loppuvan millään ja olin jo vähällä tehdä työntövirheen - aivot pelastivat, vanha ohje, laskeudu vain uudestaan ihan normaalisti. Nopeutta ei ollut juuri yhtään kun telinetanssi loppui ja rullasin kohti plattaa. "Säilyikö ehjänä" heh heh hauska lennonjohtaja - no oikeastaan oli ihan mukava huomata, että silmä valvoi että pääsen ehjänä perille. Onneksi pomput olivat pehmeitä ja sain hillittyä sen luonnollisen halun työntää nokkateline rikki.
Diamond laskussa näytti vakaammalta
Nytkin kone olisi klo 13 asti vapaana. TAF sanoo 33014G27KT CAVOK - no, antaa jonkun muun harjoitella tänään!
0 Responses to "Kenttätarkastus 9.4.2011"
Lähetä kommentti