2.21
Rantasalmi Fly-In Tour
Timo Hyvönen
efhf, fly-in, matkalento, Timo, upl
Fly-In, tuo ilman Ladojen kokoontumisajo - sellaisiin pitää päästä aina jos vain mahdollista!
Niinpä Arminin kysellessä halukkaita U635-lentäjiä Rantasalmelle sähköpostisormeni napsautti HEP ennen kuin ehdin edes vaimolta kysyä. Mahdotontahan sitä oli sen jälkeen enää peruuttaa, varsinkin kun kaverini Teemu ilmoittautui HEP mukaan samantien. Hän nyt sattumalta vain oli Mäntässä möksäilemässä joten matkan varrelta piti hakea.
Malmin halli aamusella
Lauantaiaamu 2.7. oli alusta alkaen kuuma, ja lähdin liikkeelle kauhean aikaisin. Piti nimittäin palata ajoissa kotiinkin, iltapäivästä. Tankkailin ja tunkkailin, kone oli käytännössä valmiina ja vain tarkastusta vaille valmis.
Kone ulos hallista
Aamu oli kyllä tosi nätti
Plaanin olin tehnyt jo edellisenä päivänä ja yllättäen lento Teiskoon pääsi melkein samantien nousemaan korkeuksiin, 5000 jalkaan.
Vielä ehjänä
Matka sinänsä oli tapahtumaton, maisemat vain olivat huumaavia. Peilityyniä isoja selkiä, pilvien kuvat olivat mahtavia.
EFHK
EFHV
Tarkkana kuin porkkana
Yksi syy lentää
Teiskoa lähestyessä kaivelin lähestymiskartan esiin. Purjelentotoimintaa ja mitä vielä ja joo ennen yhdeksää ei saa laskeutua - kello alkoi olla juuri yhdeksän. Paitsi viikonloppuisin moottoroitujen lentokoneiden lasku kielletty ennen kymmentä...tä...tä...lauantaisinkin? Jumppahuiti sentään, mitäs tämä tarkoittaa! Yritin huudella platalla konettaan väsäävälle purjelentäjälle mutta kukaan ei vastannut. Kiusaus laskeutua oli suuri, mutta kun säännöt. Ei perhana.
Teisko on sulki
Purjelentoa vasta valmistellaan
Päätin plaanin siihen Teiskon päälle. Lennonjohtajakin ihmetteli, miksi tolleen halusin - "joo, ei tänne saa laskeutua ennen kymmentä". "No, eihän se minun syytäni ole, suljen plaanin ja ilmoitan alueelle". PÖH!
Lohtua matkaajalle. Aivan huimaavia maisemia
No, Halliin siis hakemaan Teemua. Vartti matkaa ja kuumalle superplatalle. Jostain syystä kokoelmastani ei löytynyt Hallin karttaa mutta muistin että GA-platta oli jossain...tuolla. MIL ONLY -kyltit kyllä ohjasivat oikeaan suuntaan ja Teemu huhusi aidan takaa käsiradiollaan.
Halli EFHA
Halli vuh vuh
Pieni ongelmahan siitä tuli, aita oli aika tiivis. Portin vieressä oli erilaisia puhelinnumeroita ja puhelin. Yritettiin jokaiseen, pari-neljäkin kertaa. Mitä, onko sotilaskenttä tyhjillään? MIHIN SUOMEN ARMEIJA OIKEIN ON MENOSSA! Mutta matkaan oli päästävä, joten väänsimme sen verran aitaa että Teemu pääsi ryömimään alitse.
Sitten alkoikin tapahtua. Kentän suunnalta ilmestyi tummanvihreä VW-paku joka ajoi ainakin kahtasataa kohti meitä. Auto rynni yli kanervikon ja jysähti eteemme, kyydistä loikkasi ylivääpeli - "JOKU TULI JUURI AIDAN YLI, KUKA?!?!?!".
Minähän en ollut tehnyt mitään pahaa, laskeutunut vain kentälle lentsikalla. Pienen kuulustelun jälkeen asiat alkoivat selvitä ja kävi ilmi, että portin kyltissä olleet numerot olivat aivan vanhentuneet. Kentällä pitää soittaa vartiopäällikölle, joka valvoo kulkua 24/7. Paras kulkureittikin olisi ollut purjelentäjien portti kentän keskivaiheilla, tornin vieressä. Hetken kuluttua juteltiin jo mukavammista asioista, Laukkasen Jyrkin taitolennosta, Jämin ilmailutapahtumista ja käytiin katsomassa konettakin. Päästiinhän siitä sitten lopulta matkaan, vaikka aluksi näytti että joudumme vankilaan kulkematta Rantasalmen kautta.
Karkuun päästiin! Himos
Kovii jätkii nääs nääs nääs
Joroisten jäljillä - EFVR
Lensimme Varkauden autiolle EU-kentälle. Hiljaista. Hys. Joku tänne äsken tuli mutta missä? Ei näy.
EFVR autio asemarakennus
Katso maalaislentokenttä
Ilmo äetille
Jatkettiin matkaa Rantasalmelle, jossa ilo alkoi. Maisemat sen kun komistuivat.
Järvi-Savo
Pikkukenttä EFRN
Tähtää tähtää ja osuu
Perillä!
Paljon koneita, monta tuttua (joita tuli päivän aikana lisää), hieno buffet ja saatiin jopa bensaakin haettua huoltoautolla kyliltä. Koneita oli niin paljon, ettei luettelemaan pysty. Toivasen Ilkka laski 37 kuvistaan, varmaan oli ainakin sen verran. Käveltiin ympäri plattaa, tutkittiin koneita - aivan mainio tilaisuus ilman sen kummempaa ohjelmaa.
Parkissa
Torni
Paitoja ja pullia
Parkkeerattiin kahteen kerrokseen
Haimme bensaa keskustasta ja tankkasimme. Sillä välin kunnanjohtaja oli ehtinyt käydä nostamassa lipun, onneksi kuulimme juhlapuheen. Fly-In otetaan Rantasalmella tosissaan!
Jossain vaiheessa Saarisen Kari ehdotteli tutustumislentoa Pipistrel Sinus -koneella ja mikäs ettei! Kävimme koestamassa tunnin lennolla purjelentoakin, joka sujui laitteella aivan mainiosti. Tästä asiasta on luvassa lisää juttua lähiaikoina.
Pitkäsiipi
Moderni se on
Koetestilento
Airborne! Teemu kuvasi kun lähdettiin
Tutustumislennon viive oli jo venyttänyt aikataulua niin, että lähdimme jatkamaan matkaa. Pari sanaa vielä ope-Penan ja Kiikalan Zephyr-lentäjän kanssa ja matkaan. Vielä viimeiset hämäykset - laskeutuva Cessna ihmetteli kun rullasimme 18 päähän että voiko hän laskeutua lainkaan 36:lle. Lupasimme odottaa. Oli nimittäin aivan tyyntä.
Kiikalassakin on Zefiiri
No okei sitä hinataan just ilmaan
Teuvokin oli siellä Sotkamosta! Jabiru
Brewster-muisto
Pena koululennolla
Matkaan mars. Heti nousun jälkeen näimme savua. Tarkistus osoitti, että kyseessä olikin vain turvesuolta nousevaa pölyä. Oli aika tämäkkä nosto!
Savonlinna piti nähdä ja kappas - vastaantulevasta Cessnasta kyseltiin että "Timoko se siellä.." - Luukkasen Arto oli lähtenyt myös kiertämään! Kone tosin jäi huomaamatta kun ultrat lentävät niin matalalla etteivät oikeat lentsikat sieltä korkealta edes erotu.
EFSA
Hallissa oli useampiakin koneita. Jantar Standard
Savonlinnassa oli AFIS auki ja purjelentotoimintaa menossa tai oikeastaan loppumassa. Rallye-hinuri ja Puchaz vedeltiin juuri halliin, yksi kone oli jossain korkeuksissa Enonkosken päällä - 1800 metriä tai sinnepäin. Lähdimme karkuun Finskin Airbusia, joka oli tulossa parinkymmenen minuutin päästä. Kohti Mikkeliä siis.
Ihan iso kenttä sekin on
Savonlinnan keskusta
Mikkelissä oli aika autiota mutta bongasimme platalta Ikaruksen, joka rullaili juuri kohti hallia. Käväisin vaihtamassa pari sanaa ja antamassa Kuhmo Fly-In-lappusen. Hallissa olikin jo se Ikarus joka oli aiemmin Rantasalmella
Laskussa nähtiin Teemun armeija!
Final EFMI
Cessna ja Cessna
Kaunis
Maadoitettu Blanik. Itävallassa joku rikkoi yhden, nyt kaikki ovat maassa.
Mikkelin kalustoa
Hieno halli!
Bensapumppu oli surullisesti huputettu mutta eipä sitä olisi tarvittukaan - kohti Selänpäätä, jossa Teemu ei ollut aiemmin käynytkään.
Loppureissun kuvat ovatkin vielä kuva-arkistossa, mutta kotiin päästiin
Selänpäässä purjelennettiin vielä. Iltaimut olivat parhaimmillaan. Selänpään kuppilassa palvelu vain paranee. Nälkä oli lähellä kurnauttaa mutta LENTÄJÄN SELVIÄMISLEIPÄ (1,50€) pelasti tilanteen. Porukka oli jo enimmäkseen kuppilan terassilla tiimailemassa, mitä nyt yksi lentäjä vielä tuli laskukierrokseen eiku nostoon eiku eiku eiku laskukierrokseen. Välipalan jälkeen lähdimme rullailemaan jo kohti nousua, kun näimme vielä yhden purtsikkaräimäisyn laskuun KOVAA - vau!
Loppumatka Malmille olikin taas kuumaa ja tasaista, koko päivän paistoi aurinko ja lämpöä oli reilut 30. Kone pesuun ja halliin lepäämään seuraavan päivän reissua varten, joka olikin sitten jäävä ilmeisesti tältä kesältä viimeiseksi.
Sunnuntaina kone lähti taas Rantasalmelle. Huonoa tuuria, sillä lentäjä jäi ensin tymään ja tulomatkalla kone sakkasi laskussa nokkateline edellä Hyvinkään kenttään. Ketään ei loukkaantunut, joten onnettomuus oli onnekas. Kone vain hajosi.
Korjaustoimet alkanevat lähipäivinä. Harmin paikka, nyt Kuhmo Fly-In-matkan suunnitelma meni aikalailla uusiksi ja kone etsintään - katsotaan miten käy. Sää ainakin näyttää hyvältä ja viimeistään Rautavaaralta päästään ilmaan U555:llä! Siitäkin myöhemmin lisää juttua.
Niinpä Arminin kysellessä halukkaita U635-lentäjiä Rantasalmelle sähköpostisormeni napsautti HEP ennen kuin ehdin edes vaimolta kysyä. Mahdotontahan sitä oli sen jälkeen enää peruuttaa, varsinkin kun kaverini Teemu ilmoittautui HEP mukaan samantien. Hän nyt sattumalta vain oli Mäntässä möksäilemässä joten matkan varrelta piti hakea.
Malmin halli aamusella
Lauantaiaamu 2.7. oli alusta alkaen kuuma, ja lähdin liikkeelle kauhean aikaisin. Piti nimittäin palata ajoissa kotiinkin, iltapäivästä. Tankkailin ja tunkkailin, kone oli käytännössä valmiina ja vain tarkastusta vaille valmis.
Kone ulos hallista
Aamu oli kyllä tosi nätti
Plaanin olin tehnyt jo edellisenä päivänä ja yllättäen lento Teiskoon pääsi melkein samantien nousemaan korkeuksiin, 5000 jalkaan.
Vielä ehjänä
Matka sinänsä oli tapahtumaton, maisemat vain olivat huumaavia. Peilityyniä isoja selkiä, pilvien kuvat olivat mahtavia.
EFHK
EFHV
Tarkkana kuin porkkana
Yksi syy lentää
Teiskoa lähestyessä kaivelin lähestymiskartan esiin. Purjelentotoimintaa ja mitä vielä ja joo ennen yhdeksää ei saa laskeutua - kello alkoi olla juuri yhdeksän. Paitsi viikonloppuisin moottoroitujen lentokoneiden lasku kielletty ennen kymmentä...tä...tä...lauantaisinkin? Jumppahuiti sentään, mitäs tämä tarkoittaa! Yritin huudella platalla konettaan väsäävälle purjelentäjälle mutta kukaan ei vastannut. Kiusaus laskeutua oli suuri, mutta kun säännöt. Ei perhana.
Teisko on sulki
Purjelentoa vasta valmistellaan
Päätin plaanin siihen Teiskon päälle. Lennonjohtajakin ihmetteli, miksi tolleen halusin - "joo, ei tänne saa laskeutua ennen kymmentä". "No, eihän se minun syytäni ole, suljen plaanin ja ilmoitan alueelle". PÖH!
Lohtua matkaajalle. Aivan huimaavia maisemia
No, Halliin siis hakemaan Teemua. Vartti matkaa ja kuumalle superplatalle. Jostain syystä kokoelmastani ei löytynyt Hallin karttaa mutta muistin että GA-platta oli jossain...tuolla. MIL ONLY -kyltit kyllä ohjasivat oikeaan suuntaan ja Teemu huhusi aidan takaa käsiradiollaan.
Halli EFHA
Halli vuh vuh
Pieni ongelmahan siitä tuli, aita oli aika tiivis. Portin vieressä oli erilaisia puhelinnumeroita ja puhelin. Yritettiin jokaiseen, pari-neljäkin kertaa. Mitä, onko sotilaskenttä tyhjillään? MIHIN SUOMEN ARMEIJA OIKEIN ON MENOSSA! Mutta matkaan oli päästävä, joten väänsimme sen verran aitaa että Teemu pääsi ryömimään alitse.
Sitten alkoikin tapahtua. Kentän suunnalta ilmestyi tummanvihreä VW-paku joka ajoi ainakin kahtasataa kohti meitä. Auto rynni yli kanervikon ja jysähti eteemme, kyydistä loikkasi ylivääpeli - "JOKU TULI JUURI AIDAN YLI, KUKA?!?!?!".
Minähän en ollut tehnyt mitään pahaa, laskeutunut vain kentälle lentsikalla. Pienen kuulustelun jälkeen asiat alkoivat selvitä ja kävi ilmi, että portin kyltissä olleet numerot olivat aivan vanhentuneet. Kentällä pitää soittaa vartiopäällikölle, joka valvoo kulkua 24/7. Paras kulkureittikin olisi ollut purjelentäjien portti kentän keskivaiheilla, tornin vieressä. Hetken kuluttua juteltiin jo mukavammista asioista, Laukkasen Jyrkin taitolennosta, Jämin ilmailutapahtumista ja käytiin katsomassa konettakin. Päästiinhän siitä sitten lopulta matkaan, vaikka aluksi näytti että joudumme vankilaan kulkematta Rantasalmen kautta.
Karkuun päästiin! Himos
Kovii jätkii nääs nääs nääs
Joroisten jäljillä - EFVR
Lensimme Varkauden autiolle EU-kentälle. Hiljaista. Hys. Joku tänne äsken tuli mutta missä? Ei näy.
EFVR autio asemarakennus
Katso maalaislentokenttä
Ilmo äetille
Jatkettiin matkaa Rantasalmelle, jossa ilo alkoi. Maisemat sen kun komistuivat.
Järvi-Savo
Pikkukenttä EFRN
Tähtää tähtää ja osuu
Perillä!
Paljon koneita, monta tuttua (joita tuli päivän aikana lisää), hieno buffet ja saatiin jopa bensaakin haettua huoltoautolla kyliltä. Koneita oli niin paljon, ettei luettelemaan pysty. Toivasen Ilkka laski 37 kuvistaan, varmaan oli ainakin sen verran. Käveltiin ympäri plattaa, tutkittiin koneita - aivan mainio tilaisuus ilman sen kummempaa ohjelmaa.
Parkissa
Torni
Paitoja ja pullia
Parkkeerattiin kahteen kerrokseen
Haimme bensaa keskustasta ja tankkasimme. Sillä välin kunnanjohtaja oli ehtinyt käydä nostamassa lipun, onneksi kuulimme juhlapuheen. Fly-In otetaan Rantasalmella tosissaan!
Jossain vaiheessa Saarisen Kari ehdotteli tutustumislentoa Pipistrel Sinus -koneella ja mikäs ettei! Kävimme koestamassa tunnin lennolla purjelentoakin, joka sujui laitteella aivan mainiosti. Tästä asiasta on luvassa lisää juttua lähiaikoina.
Pitkäsiipi
Moderni se on
Koetestilento
Airborne! Teemu kuvasi kun lähdettiin
Tutustumislennon viive oli jo venyttänyt aikataulua niin, että lähdimme jatkamaan matkaa. Pari sanaa vielä ope-Penan ja Kiikalan Zephyr-lentäjän kanssa ja matkaan. Vielä viimeiset hämäykset - laskeutuva Cessna ihmetteli kun rullasimme 18 päähän että voiko hän laskeutua lainkaan 36:lle. Lupasimme odottaa. Oli nimittäin aivan tyyntä.
Kiikalassakin on Zefiiri
No okei sitä hinataan just ilmaan
Teuvokin oli siellä Sotkamosta! Jabiru
Brewster-muisto
Pena koululennolla
Matkaan mars. Heti nousun jälkeen näimme savua. Tarkistus osoitti, että kyseessä olikin vain turvesuolta nousevaa pölyä. Oli aika tämäkkä nosto!
Savonlinna piti nähdä ja kappas - vastaantulevasta Cessnasta kyseltiin että "Timoko se siellä.." - Luukkasen Arto oli lähtenyt myös kiertämään! Kone tosin jäi huomaamatta kun ultrat lentävät niin matalalla etteivät oikeat lentsikat sieltä korkealta edes erotu.
EFSA
Hallissa oli useampiakin koneita. Jantar Standard
Savonlinnassa oli AFIS auki ja purjelentotoimintaa menossa tai oikeastaan loppumassa. Rallye-hinuri ja Puchaz vedeltiin juuri halliin, yksi kone oli jossain korkeuksissa Enonkosken päällä - 1800 metriä tai sinnepäin. Lähdimme karkuun Finskin Airbusia, joka oli tulossa parinkymmenen minuutin päästä. Kohti Mikkeliä siis.
Ihan iso kenttä sekin on
Savonlinnan keskusta
Mikkelissä oli aika autiota mutta bongasimme platalta Ikaruksen, joka rullaili juuri kohti hallia. Käväisin vaihtamassa pari sanaa ja antamassa Kuhmo Fly-In-lappusen. Hallissa olikin jo se Ikarus joka oli aiemmin Rantasalmella
Laskussa nähtiin Teemun armeija!
Final EFMI
Cessna ja Cessna
Kaunis
Maadoitettu Blanik. Itävallassa joku rikkoi yhden, nyt kaikki ovat maassa.
Mikkelin kalustoa
Hieno halli!
Bensapumppu oli surullisesti huputettu mutta eipä sitä olisi tarvittukaan - kohti Selänpäätä, jossa Teemu ei ollut aiemmin käynytkään.
Loppureissun kuvat ovatkin vielä kuva-arkistossa, mutta kotiin päästiin
Selänpäässä purjelennettiin vielä. Iltaimut olivat parhaimmillaan. Selänpään kuppilassa palvelu vain paranee. Nälkä oli lähellä kurnauttaa mutta LENTÄJÄN SELVIÄMISLEIPÄ (1,50€) pelasti tilanteen. Porukka oli jo enimmäkseen kuppilan terassilla tiimailemassa, mitä nyt yksi lentäjä vielä tuli laskukierrokseen eiku nostoon eiku eiku eiku laskukierrokseen. Välipalan jälkeen lähdimme rullailemaan jo kohti nousua, kun näimme vielä yhden purtsikkaräimäisyn laskuun KOVAA - vau!
Loppumatka Malmille olikin taas kuumaa ja tasaista, koko päivän paistoi aurinko ja lämpöä oli reilut 30. Kone pesuun ja halliin lepäämään seuraavan päivän reissua varten, joka olikin sitten jäävä ilmeisesti tältä kesältä viimeiseksi.
Sunnuntaina kone lähti taas Rantasalmelle. Huonoa tuuria, sillä lentäjä jäi ensin tymään ja tulomatkalla kone sakkasi laskussa nokkateline edellä Hyvinkään kenttään. Ketään ei loukkaantunut, joten onnettomuus oli onnekas. Kone vain hajosi.
Korjaustoimet alkanevat lähipäivinä. Harmin paikka, nyt Kuhmo Fly-In-matkan suunnitelma meni aikalailla uusiksi ja kone etsintään - katsotaan miten käy. Sää ainakin näyttää hyvältä ja viimeistään Rautavaaralta päästään ilmaan U555:llä! Siitäkin myöhemmin lisää juttua.
0 Responses to "Rantasalmi Fly-In Tour"
Lähetä kommentti