0.25
Kävin viime viikolla lentämässä Raine Haikaraisen, Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtajan kanssa. Raine pääsi ensimmäistä kertaa nykyaikaisen ultrakevyen kyytiin, surrasimme meren päällä Mäntsälän Ilmailukerhon uusimmalla Atec Zephyrillä. Hengissä selvittiin ja ainakin kuppilassa Raine väitti kokemusta hyväksi!
Raine kuvattuna hymyilevänä Zephyrin hymyn vieressä. Kuva on otettu lennon jälkeen!Matkalla keskustelimme siitä, mihin ja miten Malmin lentokentän tulevaisuutta voisi ja pitäisi ohjata. Nythän kenttä roikkuu löysästi naru kaulassa. Toiminta on suhteellisen virkeää, ei vähiten uudistuneen ja lisääntyneen ultrakevytilmailun ansiosta. Yleisilmailukoneita asuu Malmilla paljon ja niillä lennetäänkin aktiivisesti.
Kirjoittelin jo 2007 hienon esityksen Malmin kehittämisestä. Löysin sen vielä tallesta, powerpoint-esitys löytyy täältä. Kovin montaa asiaa näistä ei ole tapahtunut, ja jäin sitten pähkäilemään tulevaa. Mitä Malmilla ja Malmille voisi tapahtua, että kenttä pysyisi hyvänä ilmailukeskittymänä ja kehittyisi yhä parempaan?
Monenlaisia koneita, sulassa sovussa samoilla ilmailumääräyksillä
Koulutuksen ydin
Koulua kentällä lennetään ahkerasti.Patrian Tecnam-liike vähensi kentän melukuormaa (ja Patrian juoksevia kuluja?) huomattavasti. Onkohan muilla lentokouluilla vastaavia suunnitelmia? C152 nyt vain alkaa olla vähän meluisa ja vanha. MIK taisi hankkia koulukoneisiinsa äänenvaimentimiakin. Äänettömyys auttaa kentän säilymisessä. Ei muuten ole tainnut pahemmin olla viime aikoina meluvalituksia?
On kentällä isompiakin, ihan 2-moottorisia. Tässä Peterin OH-JAA
Rahoitusta käytöstä
Kentän käyttöä edistäisi tietenkin liikenteen määrä eli kausikorttien/laskeutumismaksujen kertymä. Hirveää kritiikkiä on paikallisten lentäjien keskuudessa Malmin kausikortin hinnasta. Oikeastaan se tuntuukin vähän epäreilulta. Paljonkohan se kertymä on yhteensä? Voisiko sen rahoittaa toisin tai jakaa kaikkien kenttien kesken?
Diamond DA-40 on vaikuttavan hieno ja tilava. Tällä pääsee mihin vain
Maanpuolustusta
Yleisilmailun lisäksi kentällä käy välillä hienoja "sotakoneita". Merivartioston Dornierit käyvät välillä Turusta vierailulla. Turku on kieltämättä aika hyvä sijoituspaikka näille koneille, helikopterikenttänähän Malmi taas on mainio. Meriliikennettä on paljon ja apua tarvitaan silloin tällöin. Merivartioston tukikohta on yksi suuri syy pitää Malmi ilmailukäytössä. Taitaa olla kuitenkin parempi pitää Dornierit siellä Turussa, ei tartte rakentaa huoltoa moneen paikkaan. Tosin se toisi töitä Malmillekin.
Armeijalle paikka ei ole kovin kehtova. Horneteja tänne ei voi sijoittaa. Pilatuksia taas on kentälläkin näkynyt satunnaisesti. Aluepolitiikka taitaa kuitenkin voittaa.
Dornier on aika tylynnäköinen laite
Uusi Agusta OH-HVN
Matkustajaliikennettä?
Malmin vieressä on hieno Hki-Vantaan lentokenttä. Joskus laskukierrosta lentäessä se tuntuu olevan melkein uskomattoman lähellä, kun kiitotie paistaa vieressä kutsuvana. Oikeasti liikenteet mahtuvat hyvin vierekkäin. Lähestymisjärjestelmiä nykyaikaistamalla voitaisiin molemmille kentille saada mittarilähestymisetkin.
Cessna ja joku suihkuhävittäjä
Malmilla käy kuitenkin silloin tällöin ihan matkustajakoneitakin. Kesällä piipahtanut Challenger oli hyvä ja hieno esimerkki liikelennon mahdollisuuksista.
Täh, suihkari ja Ikarus mahtuvat samaan kuvaan?!?!
Liikelentsikan matkustajat saapuivat kentälle helikopterilla ja passintarkastuksineen jatkoyhteys oli ilmassa 12 minuutissa kopterin laskussa. Ei voi onnistua Hevalla, ei mitenkään! Joustava, näppärä, sopiva kenttä liikelennolle. Aikataulutettu liikenne kyllä tuntuu vähän utopialta, mutta voisihan sitäkin miettiä?
Melkein ilmassa jo
Kenttähän on suorastaan ylellinen verrattuna Helsinki-Vantaan kustannuksiin ja toiminnallisiin kiemuroihin. Kiireiselle bisnesmiehelle Malmi on optimaalinen, nopea, helppo. Kustannuksiahan näistä järjestelyistä syntyy, ehkäpä hinnat voisi hakea vähän lähemmäs kustannuksia? Alle Hki-Vantaan hinnan kuitenkin suihkareiltakin, käytännön helppous tuplaa voiton.
Pääskynen yrittää jahdata. Vai onko se varis?
Kimppakyytiä ja taksilentoja
Onhan kentällä toki kaupallisia yrittäjiä. Esimerkiksi Hendell aviation vie ihan mihin vain Suomessa, kaikkiallahan on järviä. Yksittäiselle matkaajalle kyyti on kovin kallista. Mitäs jos tehtäisiin jokin kimppakyytisysteemi lentsikoillekin? Hinta/nopeus voisi olla aika hyvässä suhteessa.
Tällä koneella ministeri Kyllönen saapui Savonlinnasta Kuhmo fly iniin kesällä 2012
Hallitilojen modernisointi, käyttötarkoitus?
Malmin iso, vanha halli on komea. Se on kuitenkin kovin vanha. Halli on nykykäyttöön aivan turhan korkea.
Malmin lentokonehalliin mahtuisi vaikka kuinka monta Ju-52:ta
Kentällä olisi tilaa vaikka kuinka rakentaa uusia, energiatehokkaita lentokonehalleja. Vanhasta hallista tulisi parhaimmillaan aivan järjettömän hieno ilmailumuseo. Ovien avaamisen aiheuttama lämpöhukka poistuisi. Ympäristö huokuu historiaa, jota ei ole missään muualla Suomessa ja harvassa paikassa maailmallakaan. Museot eivät tietenkään kauheasti tuota ja Helsinki-Vantaalla on jo yksi. Tilassa olisi potentiaalia vaikka mihin - ehkäpä vaikka kerroksittain jaettuun pienyritystilaan hallin puoliväliin lattia rakentaen?
Huolto käynnissä
Onnistui, savua riittää taas!
Hallissa toimii monia huolto-lentoyrityksiä, joten korvaava tila pitäisi saada. Riittäisivätkö rahat? Museointi/loft-toimistot ja takaisinmaksuaika ei olisi niin hirveän pitkä.
Kenttä riittää hyvin
Kiitotiejärjestelyt
Tänään kentällä juteltiin sen tulevaisuudesta ja poikkikiitotien tarpeellisuus tuli esiin. Mahtaisiko siitä luopuminen auttaa säilyttämään kentän pääkiitotien lentokäytössä?
Ikarus lentää kohti Degeriä
Tilansäästö olisi kovin pieni ja asunnot tulisivat väistämättä kentän melualueelle. Ei siitä kiitoteiden vähentämisestä taitaisi apuja olla, vaikka tonttimaa onkin kallista.
Mitä muuta kentällä voisi tehdä?
Malmin lentoasema on Suomen liikenteen keskuspaikkoja. Lentoliikenne on tietenkin ykkösagenda, mutta muutakin liikenneaiheista voisi alueelle kehittää.
DC-3 tutustumiskohteena. Ilmailu kiinnostaa.
Pari viikkoa sitten (ja vakituisemminkin tiistaisin?) joukko mobilisteja kokoontui kentälle. Autoja oli paljon ja ne olivat hienoja.
Autoilu on myös liikennettä. Tyypillisesti autoharrastajat tarvitsevat jonkinlaisia tiloja harrasteelleen. Kentälle sopisi toimintana hyvin autojen/liikenteen vaaliminen. Pari säilytys- ja rakenteluhallia mahtuisi reunoille hyvin. Tilausta tällaiselle toiminnalle kannattaisi tutkiskella. Olisiko vanha lentokonehalli hyvä paikka myös vanhojen autojen säilytykseen?
Olisiko autoharrastajissa johtotähti kentän kehittämiseen?
Muutakin liikenteeseen liittyvää voisi kehitellä. Onko kukaan kokeillut turistikiertokäyntejä kentälle ja vaikka samalla Fazerin karkittamoon? Mahtaiskohan tuosta saada mitenkään kannattavaa - rahallisesti siis. Firma- ja polttariporukoita on kentällä alkanut pyöriä kiitettävästi. Lounasyrittäjä on vaihtumassa - lisää tilauspaketteja iltapäiviksikin? Myyntityöstähän tässä vain on kysymys.
Linja-auto, maantien ässä! Setra näytillä.
Muuta lentotoimintaa
Malmi on kansainvälinen lentokenttä. Silloin tällöin joku ulkomaan elävä eksyykin paikalle.
Hieno hollantilainen
Markkinointi Keski-Eurooppaan edullisena, isona, keskeisenä kenttänä voisi poikia kävijöitä lisääkin. Aina silloin tällöinhän niitä onkin.
Purjelentoa Malmilla ei ole harjoitettu moneen vuoteen. Esittelykursseja voisi järjestää purtsikkatouhunkin aktivoimiseksi. Vintturilla korkeuttakin tulisi enemmän kuin laskuvarjokoneella eikä kukaan edes huomaisi, että joku nousi ilmaan. Suhinaa vaan...suihhh...
Fouga hollilla
Pitts Special
Kirjoitin äsken mobilisteista, mutta miksei kentälle sopisi vielä enemmän harrasteilmailua? Kausikortti on yksi este, parkkipaikat toinen. Halleja pitäisi saada rakentaa lisää.
DC-3 asumaan kokonaan Malmille?
Dakota olisi yksi hyvä esimerkki koneista, jotka voisivat asustaa jatkuvasti vanhassa, isossa hallissa. Ikä, olemus, kunto ja tarve olisivat selvästi asian puolella.
Niin entäs se museo..?
Muita koneita isoon halliin mahtuisi vaikka kuinka. Kyse on vain kokoelman ylläpidosta ja jaksamisesta. Kymin hallin katossa taitaa roikkua lentokelpoisiakin koneita, ainakin melkein!
Ilmailumuseoyhdistys
Ilmailumuseoyhdistys on usein aktiivsesti mukana siellä ja täällä. Museo voisi laajentua Malmillekin vaikkapa lentävien koneiden osalta, vaikka matkaa kenttien välillä on jonkin verran.
Kymin ilmailumseo
SIL-shop on lennokki- ja ilmailuharrastajien karkkikauppa, kysyntää kun vielä olisi enemmän. Hyvä että kauppa kuitenkin on. Kävisiköhän kauppa paremmin pyöreässä, siellä käy joskus turistejakin?
Kymissä ei ollut SIL-shop mutta olipahan Aviation shop myymässä lennokkeja, hihamerkkejä ym. tarpeellista ILMAILUtavaraa!
Ravintola
Finavia toi Malmillekin Hello Cafen. Remontti teki vanhalle Hopealinnulle tosi hyvää, nyt paikka on hieno (paitsi että se kaikaikaikaikaikaikuukuukuukuukuukuu).
Hello there? Huhuuuhuuhuuhuu....??
Kuppilan ongelma on kannattavuuden ja tuottavuuden ylläpito. Nyt kahvila on ollut auki klo 9-16 ja ilmeisesti elättänyt henkilökuntansa jotensakin lounasmyynnillä. Muina aikoina Hello on ollut tyhjä, tosi tyhjä.
Syitä on monia. Jaska ja muutamat muut boikotoivat Hello-brändiä. Aukioloaika on mahdoton päivätyöläiselle, ehkä nyt ehtii lounaalle karata. Finavia aitasi parkkipaikan eikä tieto tunnin maksuttomasta pysäköinnistä tavoita, koska ilmoitukset siitä ovat niin pienellä. Kuppilan hintataso on aika korkea, 2.20 eurolla tosin saa santsikupinkin. Harmi, siihen 6,50 euron tuoppiin ei kuulu santsia. Lounas on normaalihintainen, ihan hyväkin.
Auttaisiko perusilmailuhinnoittelu? Kuva ja hinnat Kymin ilmailutapahtumasta.
Aika vaikeassa raossa kahvilayrittäjä on. Jopa ulos myytävästä catering-tarjonnasta joudutaan maksamaan provikka Finavialle. Kiinteän vuokran tilasta ymmärtäisi - toisaalta, näinhän riski jakaantuu tuoton mukaan. Millä keinoin kentälle saataisiin kahvila/ruokala/ravintola-asiakkaita? Onnistuisikohan siisti, hyvä ruokaravintola? Isoja riskejä. Joskus tosin olemme perheen kanssa tällaista etsineet - Malmilta ei löydy, lähimmät kunnon pihvipaikat ovat Tikkurilassa ja Itäkeskuksessa. Ehkä emme ole etsineet tarpeeksi hyvin.
Venäjä
Olen nyt itsekin käynyt kerran Venäjällä ja nähnyt kerran Malmilla venäläisen Cessnan. Olivat lentäneet Pietarista ongelmitta normiplaanilla Malmille. Lounas kuppilassa ja sitten takaisin.
AEROPORT
Olisiko tässä enemmänkin itua? Käydä liimaamassa Pulkovon yksityispuolelle Malmi-mainoksia - "näin lähellä Stadia, lennä tänne". Kukaan ei vielä ole tainnut kokeilla ihan harraste/yleisilmailulentoa sinne päin, venäläisille tuo tuntui toimivan. Siellä on enemmän rahaakin, mikä auttaa aina.
Experimental!
Lentokoneenrakentajat viettävät rakennelmiensa reunoilla yleensä runsaasti vuosia. Liikenne-mobiili-ilmailu-teemaa voisi tukea innostamalla Experimental-porukkaa keskittämään toimintaansa Malmille. Tiloja ei kyllä nyt ole, riski on että kevyetkin ratkaisut nousisivat hinnaltaan järjettömiksi. Onhan siellä muutama EXP jo nyt, jostain syystä maakunnassa niitä tuntuu syntyvän enemmänkin.
Autotallissa saa aikaan näin hienoa jälkeä.
AFIS tai suorastaan korpikenttä?
Kentän kustannustaso on mietityttänyt ja puhututtanut lentäjiä paljon. Kustannuksesta suuri osa on lennonjohtoa. Toimisiko kenttä AFIS- tai korpikenttänä? Mitä jos lentäjät lentäisivätkin ihan omaan tahtiin?
Mielenkiintoinen kokemus idästä - Kostamuksen kenttä on mittarikenttä ja siellä on silmämääräisesti arvioiden 5-10 henkeä töissä. Kentällä käy 2 konetta viikossa. Kenttä on keskellä korpea.
AFIS-mahdollisuus on noussut useinkin kuppilassa keskusteluun. Mitä se tarkoittaisikaan rahallisesti ja toiminnallisesti? Joustavuutta, edullisuutta, tarkkaavaisuutta. Turvallisuutta on hankala arvioida. Maailmalla käytäntö on yleisempi isommillakin kentillä.
Fly in ja lentonäytökset
Lentonäytöksiä on nyt kentällä ollut pari. Joudun nolona toteamaan, että suurimpia Hornet-purnaajia on tuttavani tuosta muutaman talon päästä. En usko, että oli ainoa, koska peruskielto jälkipolttimille tuli voimaan per heti sen hienon näytöksen jälkeen.
Kuhmo Fly in 2012 - 70 konetta. Montakohan Malmille tulisi jos se olisi makstutonta ja helppoa?
Malmi olisi mitä mainioin paikka pitää fly in. Kenttä on huiman hieno, tilaa on vähintäänkin tarpeeksi ja kiinnostusta olisi varmasti joka puolella maailmaa. Jos fly inin haluaisi tuolla järjestää, helpoin ja paras vaihtoehto olisi sulkea lennonjohto viikonlopuksi ja hoitaa pakollista lentotiedotusta talkoovoimin. Sen verran hullua porukkaa Malmilla pyörii, että todennäköisesti hommaan löytyisi ihan ammattimiehiä. Fly in tekisi kyllä terää Malmille, minusta tämä on hyvä idea vaikka se omaan mieleeni tulikin!
Kuka tätä maata sitten haluaa?
Suuret intressit kentän hiljentämiselle olisi rakennusliikkeillä, ensin maaperän rakentaminen ja sitten vielä ne talot. Maaperä vaatii niin tarkan paalutuksen/perustuksen, että rahaa olisi tiedossa rutkasti. Tämä on usein keskustelussa kääntynyt toisin päin - "rakentaminen olisi niin kallista kun maa on pehmeää" mutta jokuhan ne rahat saa.
Aika usein Helsingin kaupunki maksaa perustustyöt. Niin, minunkin rahoillani.
Miltäs nyt näyttää
Tilanne näyttää nyt aika hyvältä, vaikka maakuntakaava onkin valmisteilla Helsingin kaupunginkin (niin, kenen siellä, ei asukkaiden) ohjaamana. Käärmettä tungetaan pyssyyn jo lekalla eikä kukaan maalla halua kenttää seudulleen. Epärealistisia rahtikenttäajatuksia viljellään siellä ja täällä. En ole hetkeen päivittänyt vaihtoehtoisten kenttäpaikkojen karttaa mutta on siihen pari tullut lisää. Raivataan kentälle uusi paikka umpimetsään ja rakennetaan kentälle taloja? Mitäs jos niille taloille raivattaisiin...
Halli remontissa elokuussa 2012
Positiivista kehitystä varsinaisten rakennusten suhteen on tapahtunut paljon. Pyöreä on nyt tosi nätti, rempattu ja maalattu. Tällä hetkellä konehallin ikkunat on teipattu joten jotain rappaus/maalaus-juttua voisi arvailla. Odotamme jännityksellä.
Malmin kentän päällä leijuu välillä synkkiä pilviä ja osa niistä tulee paikalle kuin merisumu: yllättäen, tilaamatta ja juuri kun leppeä ilmanala on rauhoittanut. Ehkäpä synkkiä väistellen voi päästä aurinkoon. Tilanne on epävarma ja epäselvä, mutta yllättävän hyvin tavallinenkin ihminen voi asiaan vaikuttaa. Käydään kentällä, juodaan kuppila kannattavaksi ja lennetään paljon!
Ukkosen takaa paistaa valo. Tässäkin kävi hyvin, kuva on Kuopion reunalta 22.7.2012. Miksei Malmillakin?
1 Response to "Mitä tehdä Malmin lentokentälle?"
Lähetä kommentti