23.56
Pyöreä odottamassa fly iniä perjantaina 23.5.
Ilmoitustaulu on siivottu
Edellisen vuoden hyvät kokemukset ja valmiit suunnitelmat helpottivat kovasti tämän vuoden järjestelyjä. Kaikki sopimukset ja osapuolet olivat tiedossa, joten työ oli vain tekemistä vaille valmis. Niko ja Pasi koordinoivat kokonaisuutta ja sama vanha talkooporukka autteli eri osa-alueilla.
Info rakentuu
Yksi selkeä huomio tuli lauantain aikana esiin: homma toimii parhaiten, kun jokaiselle laajemmalle osa-alueelle on selkeästi nimetty vastuuhenkilö, joka organisoi itsenäisesti alueensa. Näin vastuut ovat selkeät.
Iso Timppa ja iso Putki
Kuvien perkausta
Perjantai-iltana olimme jo järkkäilemässä paikkoja, kun ensimmäinen vieras saapui: SE-LCB Piper Apache vm. 1956, jota lensi Inge Hedmark. Inge lensi Västeråsista ja lentoaikaa oli tullut 2h15min. Hän kertoi lentäneensä tuhansia tunteja yrityksensä huoltokeikkoja pitkin Pohjoismaita ja Baltiaa itse lentäen.
Pyöreä perjantai-iltana
MI5++ koolla taas kerran
Lauantaina
Aamuvirkut
Konekin oli vapaana joten kävin tarkastamassa että NOKKA ja DEGER olivat paikallaan. Aika kova tuuli mutta tasaista, rauhallista. Tästä tulisi hyvä päivä.
Pintatuuli oli lähes tyyni, ylempänä tuuli enemmän. Arabianranta
Nokka on siivottu ja kunnossa
Degerissä ei vielä ollut yhtään ruuhkaa
Kenttäkin on ehjä ja paikalleen. Kaikki valmista!
Oli siellä jo aamulla heti muitakin lentäjiä
Kalustelu alkaa
Paikalla olivat myös Suomen Ilmailuliitto, Aeropole, Nordicavian yleisölennätykset, Nordicfliten elämyslennot, Patria, Kevytilmaily ry eli KILA, Mäntsälän ilmailukerho MILK, Skyxperience hyppylentoineen ja tietenkin Malmin lentoaseman ystävät.
Nordicflite ja Nordic Avia
Aeropole ja Ilmailuliitto
Patrian Cirrus
Skyxperiencen Pilatus lensi koko päivän
MILKin Vampire tuli lähelle
Mukana oli myös BF-lento, 45-vuotias ketterä lentokoulu Malmilta. He esittäytyivät omissa tiloissaan.
Kalle vahtii infoa
Lauantaina ohjelmaa riitti: luentoja oli jatkuvasti, hyviä esityksiä ilmailusta, lentoturvallisuudesta, taitolennosta ja vaikka mistä. Laukkasen Jouni kertoi saapuvista lentokoneista tarkkaan ja mielenkiintoisesti sitä mukaa kuin niitä tuli. Käsiteltiinpä yhdessä esityksessä Malmin lentoaseman tilannettakin. Materiaalit löytyvät täältä
Taitolentoharjoittelua
Rami ja Tapsa kävivät infossa
Kilan simu kiinnosti
Vanhempia lentsikoita
Nikkanen ja Pitkänen
Dakota rullaili
Jos jonkinmoisia menopelejä
Lentäen saapuneet saivat taas liivit
Jak rullaa DC:n takana
Sami Saikkonen kuuluttaa
Yleisö seuraa kentän toimintaa, ja sitähän riitti
Kierrokset kestivät kiinnostuksen määrästä riippuen 45 minuutista yli kahteen tuntiin. Aurinkoinen sää suorastana helli osallistujia.
Kuhmon vahvistukset
DC nousee
DC-3 lennätti lastenklinikan potilaita
Tornissa riitti kuulema puuhaa kerrankin kunnolla
Nikkasen Pitts on kuin karkki
Infon väkeä, järjestysmiesten pomo vahtii välillä henkilöstöä
Fly-in-vieraita
Päivällä paikalle tuli toinen ulkomainen vieras, YL-SAB Cessna 182T Ikshkilestä Latviasta. Lentoaikaa oli matkaan kulunut vain kaksi tuntia. Ikshkile on pieni harrastekenttä Riian vieressä, kannattaa tsekata.
Niemi, Salokannel, Laukkanen, hauskaa!
Milla ja Kalle lähdössä kierrättämään
Päivi oli ensiapuvastaava, MIK-mies tuli lennosta auttamaan parkkiohjauksessa
Marko pääsi kylmäilemään Vampiren
Janne Vasama urakoi kenttäkierroksia
Vaasan Super-Dimona on leveä
Tosi nätti kone!
Ilmailuliitto esittäytyy
Illan lähestyessä Suomen Ilmailuliiton Timo Latikka esitteli vielä Ilmailuliiton viimeaikaisia toimia ja tilannetta. Ilmailuliittokin on ottanut vahvasti kantaa lentoaseman säilyttämisen puolesta.
Timo Latikan tilannekatsaus - Ilmailuliitto toimii!
Iso Timo ja vähän pienempi. Horisonttivirhe tai jotain, ei meissä noin iso ero ole?
Illan mittaan jengiä lähti kotimatkalle. Moni jäi yöksi, moni tuli vielä sunnuntaina. Keli suosi oikein kunnolla tällä kertaa.
Eurofox
Ähtäriin...
..nyt kutsuu mua Ähtäri. Marko, Sami, Eurostar ja Pyöreä
Kuuden aikaan siirryttiin jo iltajuhlaan – osa illallisen,
osa terassin kautta. Yllättäen kesken illallisen kentälle laskeutui erikoinen
vieras, valkoinen Cessna 150.
C150 Leicesterista
Ei koneessa mitään niin ihmeellistä mutta matkassa – kone tuli Leicesteristä Englannista Hollannin, Tanskan ja Bromman kautta! Yöpyminen Tanskassa ja kokonaislentoaika 11 tuntia – aika sissi. Yksi syy saapmiseen oli, että lentäjän sisar asu Helsingissä, mutta matka jatkui kymmenen maan kautta takaisin Englantiin. Porukka liittyi seuraamme illalliselle.
Bakeri
Illallisen jälkeen siirryimme terassille odottamaan auringonlaskua, ja saapuihan se aikanaan. Hyviä ja vielä parempia juttuja riitti yöhön.
Apachea ihailemassa
Raine
Autereista
Fly-inin tapaan palkitsimme illalla osallistujia. Koskapa paikalla ei ollut lentäjistä kuin ulkomaan edustuksia, olivat valinnat helppoja.
Latvian edustajat saivat T-paidat
Mac sai lisäksi termosmukin jatkomatkalle
Raatina Saikkonen, Hyvönen, Ronkainen ja palkittuna juuri Englannin edustajamme
Illalla kentälle saapui vielä pari kuumailmapalloa. Tyynessä auringonlaskussa suhina oli vaikuttava. Laskeutumiset olivat mallikkaita
Pallo
Toinen pallo
Ilta saapui. Nukkumaan
Hyvää yötä, Cirrus
Sunnuntai
Sunnuntaina ei ollut enää varsinaista ohjelmaa. Latvialaiset lähtivät heti aamusta kohti Ikshkileä
Koneelle komeissa liiveissä
YL-SAB
Kenttäkierroksia jatkettiin. Hesarissa oli ollutkin ilmoitus, että kierrokset jatkuvat iltaan - järkkäsimme siis niitä halukkaille vielä paljonkin. Rotorwayn kopteriin päästiin aamulla tutustumaan ihan läheltä, lentäjä-Janne piti hyvän esitelmän.
Robinson R-44
Eki kertoi Antonovista ja ihmiset pääsivät kurkkaamaan sisäänkin
Väkeä riitti sunnuntainakin
Väkeä riitti, mutta vähemmän kuin lauantaina. Lions Helsinki-Pohjoinen järjesteli lapsille ohjelmaa, mutta valitettavasti siitä tiedottaminen myöhästyi tilaisuuden myöhäisen varmistumisen takia. Joka tapauksessa kentällä on nyt jatkossakin käytössä kaksi MLY:n hankkimaa Follow Me -polkuautoa - Gate2-terassilla.
Follow me!
Kautta aikojen toinen Helsinki fly in järjestettiin
23.-25.5. Helsinki-Malmilla. Tällä kertaa sää suosi oikein kunnolla.
Vierailevia koneita tulikin huomattavasti enemmän kuin ensimmäisellä kerralla,
runsaat 40.
Ilmoitustaulu on siivottu
Edellisen vuoden hyvät kokemukset ja valmiit suunnitelmat helpottivat kovasti tämän vuoden järjestelyjä. Kaikki sopimukset ja osapuolet olivat tiedossa, joten työ oli vain tekemistä vaille valmis. Niko ja Pasi koordinoivat kokonaisuutta ja sama vanha talkooporukka autteli eri osa-alueilla.
Info rakentuu
Yksi selkeä huomio tuli lauantain aikana esiin: homma toimii parhaiten, kun jokaiselle laajemmalle osa-alueelle on selkeästi nimetty vastuuhenkilö, joka organisoi itsenäisesti alueensa. Näin vastuut ovat selkeät.
Iso Timppa ja iso Putki
Kuvien perkausta
Perjantai-iltana olimme jo järkkäilemässä paikkoja, kun ensimmäinen vieras saapui: SE-LCB Piper Apache vm. 1956, jota lensi Inge Hedmark. Inge lensi Västeråsista ja lentoaikaa oli tullut 2h15min. Hän kertoi lentäneensä tuhansia tunteja yrityksensä huoltokeikkoja pitkin Pohjoismaita ja Baltiaa itse lentäen.
SE-CBL Apache -56
Hän tulikin IFR:ssä kunnes olisi joutunut odottamaan Vantaan liikennettä parikymmentä minuuttia ja siirtyi VFR-lähestymiseen – ensimmäisen kerran! Tämä oli myös ensimmäinen ulkomaalainen osallistuja fly-iniimme.
Illalla paistelimme makkaraa MI5++ kanssa Gate2 terassilla.
Jengiä oli mukavasti ja juttua riitti. MI5++ on paikallisten ilmailukerhojen
keskusteluyhteisö, jossa kerhojen toimintatietoa jaetaan ja sovitaan mm.
lentopaikkakisan järjestelyistä.
Lauantaina
Lauantai oli fly inin pääpäivä. Ida lähti keskellä yötä
johonkin heppakisoihin ja nousin itsekin. Kello oli vähän yli 7 kun tajusin,
että ehdin käydä lentämässä!
Konekin oli vapaana joten kävin tarkastamassa että NOKKA ja DEGER olivat paikallaan. Aika kova tuuli mutta tasaista, rauhallista. Tästä tulisi hyvä päivä.
Pintatuuli oli lähes tyyni, ylempänä tuuli enemmän. Arabianranta
Nokka on siivottu ja kunnossa
Degerissä ei vielä ollut yhtään ruuhkaa
Kenttäkin on ehjä ja paikalleen. Kaikki valmista!
Oli siellä jo aamulla heti muitakin lentäjiä
Pyöreän aula muuttui messuhalliksi, kun kentän yritykset ja
yhteisöt esittäytyivät. Paikalle oli saatu pystytettyä myös esittely
suunnitellusta ilmailupartiotoiminnasta – uutta lippukuntaa on suunniteltu!
Paikalla olivat myös Suomen Ilmailuliitto, Aeropole, Nordicavian yleisölennätykset, Nordicfliten elämyslennot, Patria, Kevytilmaily ry eli KILA, Mäntsälän ilmailukerho MILK, Skyxperience hyppylentoineen ja tietenkin Malmin lentoaseman ystävät.
Nordicflite ja Nordic Avia
Aeropole ja Ilmailuliitto
Patrian Cirrus
Skyxperiencen Pilatus lensi koko päivän
MILKin Vampire tuli lähelle
Mukana oli myös BF-lento, 45-vuotias ketterä lentokoulu Malmilta. He esittäytyivät omissa tiloissaan.
Kalle vahtii infoa
Lauantaina ohjelmaa riitti: luentoja oli jatkuvasti, hyviä esityksiä ilmailusta, lentoturvallisuudesta, taitolennosta ja vaikka mistä. Laukkasen Jouni kertoi saapuvista lentokoneista tarkkaan ja mielenkiintoisesti sitä mukaa kuin niitä tuli. Käsiteltiinpä yhdessä esityksessä Malmin lentoaseman tilannettakin. Materiaalit löytyvät täältä
Taitolentoharjoittelua
Rami ja Tapsa kävivät infossa
Kilan simu kiinnosti
Vanhempia lentsikoita
Nikkanen ja Pitkänen
Dakota rullaili
Jos jonkinmoisia menopelejä
Lentäen saapuneet saivat taas liivit
Ylivoimainen suosikki olivat lentokenttäkierrokset, joita
päivän aikana järjestettiin 13. Jokaiselle mahtui 25 osallistujaa ja nähtävää
ja kysyttävää riitti. Sunnuntaina vedin itsekin pari rundia ja mukavaa oli - uusia elämyksiä ihmisille.
Jak rullaa DC:n takana
Sami Saikkonen kuuluttaa
Yleisö seuraa kentän toimintaa, ja sitähän riitti
Kierrokset kestivät kiinnostuksen määrästä riippuen 45 minuutista yli kahteen tuntiin. Aurinkoinen sää suorastana helli osallistujia.
Kenttäkierroksille oli tunkua
Kuhmon vahvistukset
DC nousee
DC-3 lennätti lastenklinikan potilaita
Tornissa riitti kuulema puuhaa kerrankin kunnolla
Fly in –koneita saapui ja lähti jatkuvasti. Tuttuja
Kuhmosta, Ähtäristä, Turusta, Hallista, vaikka mistä. Noin puolet
osallistujista oli ultria.
Infon väkeä, järjestysmiesten pomo vahtii välillä henkilöstöä
Fly-in-vieraita
Päivällä paikalle tuli toinen ulkomainen vieras, YL-SAB Cessna 182T Ikshkilestä Latviasta. Lentoaikaa oli matkaan kulunut vain kaksi tuntia. Ikshkile on pieni harrastekenttä Riian vieressä, kannattaa tsekata.
Niemi, Salokannel, Laukkanen, hauskaa!
Milla ja Kalle lähdössä kierrättämään
Päivi oli ensiapuvastaava, MIK-mies tuli lennosta auttamaan parkkiohjauksessa
Marko pääsi kylmäilemään Vampiren
Janne Vasama urakoi kenttäkierroksia
Vaasan Super-Dimona on leveä
Tosi nätti kone!
Ilmailuliitto esittäytyy
Illan lähestyessä Suomen Ilmailuliiton Timo Latikka esitteli vielä Ilmailuliiton viimeaikaisia toimia ja tilannetta. Ilmailuliittokin on ottanut vahvasti kantaa lentoaseman säilyttämisen puolesta.
Timo Latikan tilannekatsaus - Ilmailuliitto toimii!
Iso Timo ja vähän pienempi. Horisonttivirhe tai jotain, ei meissä noin iso ero ole?
Illan mittaan jengiä lähti kotimatkalle. Moni jäi yöksi, moni tuli vielä sunnuntaina. Keli suosi oikein kunnolla tällä kertaa.
Eurofox
Ähtäriin...
..nyt kutsuu mua Ähtäri. Marko, Sami, Eurostar ja Pyöreä
Eurostarin ohjaamo
Ei koneessa mitään niin ihmeellistä mutta matkassa – kone tuli Leicesteristä Englannista Hollannin, Tanskan ja Bromman kautta! Yöpyminen Tanskassa ja kokonaislentoaika 11 tuntia – aika sissi. Yksi syy saapmiseen oli, että lentäjän sisar asu Helsingissä, mutta matka jatkui kymmenen maan kautta takaisin Englantiin. Porukka liittyi seuraamme illalliselle.
Bakeri
Illallisen jälkeen siirryimme terassille odottamaan auringonlaskua, ja saapuihan se aikanaan. Hyviä ja vielä parempia juttuja riitti yöhön.
Apachea ihailemassa
Raine
Autereista
Fly-inin tapaan palkitsimme illalla osallistujia. Koskapa paikalla ei ollut lentäjistä kuin ulkomaan edustuksia, olivat valinnat helppoja.
Latvian edustajat saivat T-paidat
Mac sai lisäksi termosmukin jatkomatkalle
Raatina Saikkonen, Hyvönen, Ronkainen ja palkittuna juuri Englannin edustajamme
Illalla kentälle saapui vielä pari kuumailmapalloa. Tyynessä auringonlaskussa suhina oli vaikuttava. Laskeutumiset olivat mallikkaita
Pallo
Toinen pallo
Hyvää yötä, Cirrus
Sunnuntai
Sunnuntaina ei ollut enää varsinaista ohjelmaa. Latvialaiset lähtivät heti aamusta kohti Ikshkileä
Koneelle komeissa liiveissä
YL-SAB
Kenttäkierroksia jatkettiin. Hesarissa oli ollutkin ilmoitus, että kierrokset jatkuvat iltaan - järkkäsimme siis niitä halukkaille vielä paljonkin. Rotorwayn kopteriin päästiin aamulla tutustumaan ihan läheltä, lentäjä-Janne piti hyvän esitelmän.
Robinson R-44
Eki kertoi Antonovista ja ihmiset pääsivät kurkkaamaan sisäänkin
Väkeä riitti sunnuntainakin
Väkeä riitti, mutta vähemmän kuin lauantaina. Lions Helsinki-Pohjoinen järjesteli lapsille ohjelmaa, mutta valitettavasti siitä tiedottaminen myöhästyi tilaisuuden myöhäisen varmistumisen takia. Joka tapauksessa kentällä on nyt jatkossakin käytössä kaksi MLY:n hankkimaa Follow Me -polkuautoa - Gate2-terassilla.
Follow me!
Vielä muutama sata ihmistä kävi tutustumassa kenttään,
konehalleihin, koneisiin. Vieraita lähti vielä kotiinsa päin. Päivällä kuulin,
että vain neljä lentäjää oli unohtanut päättää plaaninsa ja käynnistänyt
pelastuspalvelun. Onkin tärkeää saada ihmiset lentämään valvotuille kentille ja
plaaneilla säännöllisesti, että rutiini muotoutuu. Vaikka itsekin lennän
mieluiten ilman plaania, pidän taitoa yllä – se pelastuspalvelu...
Sunnuntainakin oli kierroksia
Valmiiden fasiliteettien ansiosta Malmin fly in on aika pienellä talkooporukalla järjestettävissä. Paikallisia kerholaisia ja muita vapaaehtoisia löytyi riittävästi tälläkin kertaa ja jatkoa varten saatiin taas muutama hyvä ajatus mm. tehtävien jakamisesta. Talkooväen lisäksi muutama hyvä tukija (ks. liivit, niitä saa vielä Gate1:stä) auttoi niin että budjetti pysyi muutamissa sadoissa euroissa.
Iltasella alettiin siivoilla paikkoja ja purkaa järjestelyjä. Porukkaa oli mukavasti talkoissa, ohjaamassa ihmisiä kentällä, siivoamassa. Hyvä fly in kertakaikkiaan ja mikä mieluisinta, jatkossa sana kiirii agenttien kautta pitkälle ulkomaillekin!
Joku otti minustakin kuvan. Näin hyvä mieli fly inistä jäi
0 Responses to "Helsinki fly in 2014"
Lähetä kommentti