Keinohorisontin tilalle Avmap Ultra EFIS

Koneeni mittaristo on aina toiminut höyryllä. Pidän vanhoista kunnon mittareista, sopivat hyvin kokonaisuuteen ja yleensä toimivat hyvin. 

Keinohorisontti on kuitenkin ollut sähköinen Allen, kunnon gyrolaite. Niitä myydään edelleen hyvään hintaan - https://sarasotaavionics.com/avionics/rca26ak

 Gyro vähän alakuloisena ja ihan OFF


Laatutuote ja täysin toimiva

Horisontti oli kuitenkin aika vanha ja olin aistivinani siinä pientä ryömintää pidemmillä lennoilla. Resetointi toimi hyvin, mutta jossain vaiheessa aloin katsella uusia vaihtoehtoja: yhdistelmiä, joissa olisi mukana myös suuntahyrrä - sitä kun koneessani ei ollut.

Vaihtoehtoja on yllättävän paljon. Pelkkiä keinohorisontteja löytyy edullisesti vaikka kuinka - https://www.gps.co.uk/avionics/aircraft-instruments/horizon-gyros/c-1-86-96-229/

Siirryin kuitenkin aika pian katselemaan EFIS-kokonaisuuksia. Suosituin ja todennäköisesti "paras" (millä mittarilla?) on Garmin G5. Siitä löytyy sekä experimental- että tyyppihyväksytty versio, normaalilla 100% hintaerolla. Huikeita laitteita, joilla voi ohjata jopa automaattiohjausta!

Halvemmalla parempi?

Aika pian kiinnitin huomiota Avmapin Ultra EFIS -laitteeseen. Hinta oli hieman halvempi kuin Garminin ja ominaisuuksia jopa enemmän. Laite on hyväksytty Englannissa sähköiseksi backupiksi kevyisiin koneisiin mutta on siis tyyppihyväksymätön.

Avmapissa on nämä mittarit:

- keinohorisontti (kallistus, nousukulma, suunta)
- ilmanopeus
- korkeus
- variometri
- tuulensuunnan osoitin
- kuula
- HSI + lentosuunnan osoitin

Laite painaa 230 grammaa ja menee normaaliin 80 mm reikään. Siinä on 3-akselinen gyro sekä kiihtyvyysmittari & magnetometri. Laite kestää +-8G ja sen roll rate on riittävä - 1600 astetta sekunnissa. Nopeusmittari toimii 10 - 215 solmua ja korkeusmittari -1000 - 40 000 jalkaa.

Etupaneelissa on Mikro-SD-paikka, josta saa jotain dataa ulos. En ole vielä opetellut sitä käyttämään

Paketissa tulee mukana GPS-antenni kaapeleineen (Avmapissa on sisäänrakennettu GPS), asennustarvikkeet ja tyhjä SD-kortti. Laitteessa on sisällä Jeppesen-tietokanta (APT, VOR, NDB) ja tietenkin (senhetkisen rasituksen) G-mittari. Eiköhän tuo riitä?

Ostin sitten sen

Tilasin laitteen Mendelssohnilta, joka näyttää vieläkin myyvän sitä edullisesti Brexit-hinnoilla. Pakettihan saapui ajallaan ja oli hieno!

 9 laitetta yhdessä boksissa. 

 Asennusohjeet, asennustarvikkeet, softa-CD (hehe). Manuaalit löytyvät helpommin netistä kuin CD-soitin nykytietokoneista.


Vanha keinohorisontti paikallaan. Nopeusmittari on vieressä joten pitot- ja staattinen paine löytyivät läheltä. 
 Perinteinen asennustapa ja kunnon MIL-liitin

Mallailin Avmapia kojetauluun, ja hyvinhän se siihen näytti sopivan vanhan keinohorisontin tilalle.

 Tuossa on hyvä paikka

 Mahtuu mahtuu...

Asennukseen tarvittavat liittimet ja putket löytyivät lopulta Ronemalta mallien mukaan. Liittimet tosin olivat metallisia eivätkä muovisia, sitä parempi.

Ilmanpaineita

 Aika matala se on

 GPS-antenni


 Asennettuna

Asennuksessa jännittävin kohta oli tietenkin paineputkissa - tulisiko niistä ilmatiiviitä. Hyvillä liittimillä ja laadukkailla putkilla mitään ongelmia ei tullut. Vanha gyron sähköjohto oli suoraan sopiva, veihän tämä laite paljon vähemmän virtaakin kuin vanha. Kaikenkaikkiaan asennus oli pala kakkua.

Avmap edellyttää tietenkin perusasetusten ja kalibroinnin tekemisen. Rajanopeudet oli helppo määrittää ja värit tulivat nopeusmittariin. Käytin tässä ALEKSI-kalibrointia, sukunimeltään Pöytäkangas (kiitos!)

Ilman suuntakalibrointia magneettikompassi ei toimi, sen tein myöhemmin erikseen. Kaikki nämä olivat kuitenkin ihan yksinkertaisia ja tehtävissä tämän manuaalin mukaan.

Koelennolle

Avmap on nyt ollut paikallaan muutaman kuukauden ja toimii hyvin. Rollrate tosiaan on riittävä, näyttö on valoisa (säädettävissä) ja merkinnät terävät. HSI näyttää toimivan myös, mutta en ole vielä ehtinyt sitäkään opetella. 
Näyttää suoraan...

...ja vinoon!

Lopputulema?

- edullinen
- helppo asennus
- toimii
- tarkka
- selkeä

Käytössä ei ole ollut ongelmia lukuunottamatta paria kertaa, kun GPS-signaalia ei ole heti saatu. Antenni on kojetaulun päällä. QNH-säätö on tosi simppeli (väännät vaan nappulaa ja QNH säätyy, painamalla se asetetaan kohdalleen).

Sellainen se!
4 Responses to "Keinohorisontin tilalle Avmap Ultra EFIS"
26. marraskuuta 2019 klo 14.29
Minkälainen lasiohjaamokelpuutus on edellytyksenä tällaiseen lasiin?

Meillä Keski-Suomen Ilmailijoissa päivitettiin alkuvuonna Cessna G5-aikaan ja koulutimme joitakin kymmeniä pilotteja sellaisten kanssa lentämään. Ensin alkuopetus luokkahuoneessa, sitten taivaalla. Nyt on kaikilla Cessna-piloteilla lentopäiväkirjassaan tämä "Glass cockpit Endorsement".
Anonyymi said :
27. marraskuuta 2019 klo 19.07
Mihin mahtaa glass cockpit endorsment oikeuttaa? EASA:han ei sellaista tunne, heillä vain EFIS. G5 tai mikään muukaan vastaava tuskin on hyväksynnältään EFIS. Itse en ainakaan suostuisi endorsmenttiä kirjoittamaan ja olen myös lentänyt G5:lla noin 500tuntia ilman mitään endorsmenttiä.
Anonyymi said :
27. marraskuuta 2019 klo 19.12
Haha, G5 ei ole hyväksytty EFIS, eikä sillä lentäminen vaadi EFIS-eroavuuskoulutusta, ja toisaalta, kun se ei ole EFIS, niin G5-koneella ei myöskään voi lentää EFIS-eroavuuskoulutusta.

Luulisi tarkastuslentäjän nyt tämän verran tietävän?
Unknown said :
28. marraskuuta 2019 klo 18.49
Viranomainen on linjannut muistaakseni 2014 tai 2015, ettei efis-eroavuuskoulutusta vaadita tai ettei sitä voi suorittaa esim. dynon skyview:n kanssa. Mitään efis-hyväksyntäähän dynonilla ei toki olekaan, kuten ei tulla Timon laitteellakaan, joten tilanne on siinä mielessä ymmärrettävä.

Lähetä kommentti