23.47
Potkuri uusiksi experimentaliin
Timo Hyvönen
Lentelin 4. toukokuuta Helsinki-Vantaalta (EFHK) Kuhmoon (EFKH) tarkoituksenani remontoida sieltä juuri ostamaamme kesätaloa. Matka sujui normaalisti ja olin hyvissä ajoin iltapäivällä laskussa viikkoa aikaisemmin talven jäljiltä avatulle Kuhmon kentälle. Laskeutuminen sujui normaalisti.
Hevalla lähdössä juttelin 3 sanaa HEMS-porukankin kanssaRullasin Kuhmon kiitotietä 30 tyhjäkäynnillä kun tunsin koneen vauhdin vähän hidastuvan. Kiitotien 12 pää on alempana kuin muu kiitotie, ja se pysyy kosteampana hieman muuta kenttää pidempään. Arvailin, että pehmeä pinta (joka tarkastelussa osoittautui painuvan vain alle sentin) hidasti konetta, joten päätin rullata öljysoralla päällystettyä rullaustietä pitkin hallille.
Painoin oikeaa poljinta ja jarrua. Käännöksessä kiitotieltä rullaustielle oikea pääteline meni sivumpaan jyrätyltä kivituhkalta ja upposi yllättäen jarrun lukitsemana hiekkaan. Koneen pyrstö nousi niin paljon, että toinen potkurinlapa osui maahan. Moottori sammui.
Etummainen on potkurin osuma, sen takana jarrujäljet. Pinta petti kivituhkan ulkopuolella.Hyppäsin koneesta, totesin tilanteen - toisen potkurinlavan kärki oli taipunut. Rullasin koneen hallille sitä kovaa rullaustietä pitkin, parkkeerasin ja sidoin sen ja laitoin kabiinisuojan päälle. Sitten Tokmannille remonttikamoja ostamaan! Keittiötähän tänne tultiin tekemään!
Voi rähmä!Seuraavien päivien lumisateen ja keittiöremontin jälkeen tulin tutkimaan tilannetta. Potkurin kärki oli taipunut joitain senttejä, ja arvioimme porukalla mahdollista oikaisua - alumiini kyllä oikenee. Lopulta kuitenkin asiantuntijoiden avulla päätös oli helppo: uusi potkuri on hankittava. Kone piti kuitenkin iskutarkastaa, joten aikaa oli.
Laitoin kyselyä Van'sille ja facebookin Van's ryhmään. Italiasta olisi löytynyt vähän käytetty melkein samanlainen Sensenich, kuitenkin hieman loivemmalla nousulla. Aiempikin oli kyllä kiertänyt hyvin sekä lentoonlähdössä että korkealla lentäessä täysille kierroksille asti. Van's kertoi uudelle potkurille pitkän toimitusajan, ja kun GT Propellersin aktiivinen myyntimies teki Tarjouksen Josta Ei Voi Kieltäytyä, ryhdyimme valmistelemaan koneeseen uuden ja ihan uudenlaisen, maassa säädettävän puukomposiittipotkurin asennusta koneeseen.
Otin yhteyttä Traficomiin muutostyöstä. Potkurin vaihto luokiteltiin suureksi muutostyöksi, joka vaatii muutostyöluvan, koelento-ohjelman ja työn valvojan. Minulla on kyllä huolto-oikeus koneeseeni, mutta tällaiseen muutokseen on syytä olla kokenutta tukea. Kyllösen Jaska ryhtyikin tähän tehtävään, ja apua siitä olikin - sekä teknistä että henkistä!
Potkuri laitettiin tilaukseen ja irroitimme moottorin Kuhmon lentokonehallissa. Iskutarkastuspaikka löytyi Joen Serviceltä Joensuusta, jonne vein moottorin. Lahden Mikko pystyi tekemään experimental-tarkastuksen mekaanikkona, ja Trafin neuvojen mukaisesti sovimme vaadittavan katsastuksen sekä iskutarkastukselle että potkurinvaihdolle.
Moottori tarkastettiin eikä iskuvaikutuksia ollut, mutta nokka-akselissa oli pientä syöpymän alkua, joten uusi nokka ja nostimet laitettiin tilaukseen. Koronaviiveidenkin takia moottorille tehtiin odotusaikana perushuoltoa - sylinterit hoonattiin & uudet männänrenkaat vaihdettiin, venttiilit läpättiin. Kokoamisen jälkeen moottori maalattiin ja koottiin.
Potkuri saapui juuri sopivasti esittelyä varten Kuhmo Fly Iniin. Kerroin tapahtuneesta ja vertailimme vanhaa ja uutta potkuria. Yksi myyntiargumentti oli moottoripyörävertaus käynnin tasaisuudesta Harley Davidsonin ja nelipyttyisen Bemarin välillä. Mikäpäs siinä.
Moottori odotti nokka-akselia edelleen. Odotusaikana lomailimme ja maalailimme uutta taloamme, lentelin Kuhmon Ilmailukerhon Zephyrillä ja pääsinpä kokeilemaan vesilentoakin!
Välikappaleen kanssa potkuri meni koneen nokalle ihan heittämällä. Kiinnityspulttien kiristäminen ei ole ihan yksinkertaista: potkurinnavassa on melko ahtaat koloset, joihin tuleviin pinnapultteihin pitää saada asetettua mutterit niiden kiristystä varten. Mutterit ovat taas varmistettuna putkisokilla, joiden läpi vedetään vielä varmistuslanka. Kiristäminen pitää tehdä asteittain ympäri kehää, mutta kyllä se sieltä onnistui. Momenttia varten tarvitaan avoleukainen momenttiavain, lenkki ei kolosessa olevaan mutteriin mahdu.
Käynnistyksen jälkeen moottori alkoi lämmetä ja rasvat ja maalit hieman kärytä. Istuin ohjaamossa jalat tiukasti jarruilla ja mietin, miten pääsisin tarkastamaan mahdolliset öljyvuodot. Noh, hiffasin sitten heti, että eihän tässä koneessa ole potkuria paikallaan, vain lavat. Menin ulos tutkimaan moottorin liitoskohdat, eikä öljyä valunut mistään. Pelokkaana jäähdytyksen toimivuudesta sammutin koneen mahdollisimman pian.
Asensin moottorisuojat ja potkurinlavat paikoilleen. Kaadoin uuden spinnerin asfaltille, ettei se näyttäisi liian uudelta vanhaan koneeseen. Perhanan naarmut. Kone oli kuitenkin hyvin valmis katsastukseen, jonka Sami kävi tekemässä Kuhmossa 26.7. Mukava tarkastelu, pari hyvää yleisvinkkiä, eksymätaulukon ja johtokiinnitysten korjauskehotus ja sain koneelle koelentoluvan.
Heti katsastuksen jälkeen alkoikin potkurinkulmien etsiminen.
Potkurin saa säädettyä vaivatta 17 mm kiintoavaimen, 35Nm mahdollistavan momenttiavaimen ja kulmamittarilla olevan vatupassin kanssa. Kokeilimme kolmenlaisia potkurinkulmia, kunnes totesimme yhden toimivan suhteellisen hyvin nousumatkan & nopeuden suhteen. Asetimme kulmat lapoihin tarkasti ja aloitin koelennot. Moottori piti myös sisäänajaa, joten lentämistä riitti!
Myöhemmin ostin Motonetista vielä parinkympin digitaalisen vesivaa'an, joka toimii tässä työssä erinomaisesti. "Analogisella" vaa'allakin olimme saaneet lavat 0,1 asteen tarkkuudella samoihin kulmiin.
Valituilla kulmilla nousumatka ilman laippoja oli 150m ja kone otti sujuvasti täydet kierrokset matkalennossa. Koska moottorin olisi saanut tällä asetuksella jopa ylikierroksille, iteroin myöhemmin vielä lisää. Lopulta päädyin kulmiin joissa staattinen kierrosluku on n. 2000 rpm ja matkanopeus 2600 kierroksella 1000 jalan korkeudessa nousi jopa 168 solmuun. Nousumatka ykköslaipoilla ruohokentällä on näillä kulmilla n. 155 metriä, ei paha.
Myöhemmin jatkoin vielä testailuja. Nyt matkanopeudeksi tulee 150-160 solmua 2300-2400 rpm. Iha ok!
Muutostyön minimivaatimus oli 10 koelentotuntia. Tämä täyttyi viikossa, joten varsinainen lupa ilmailuun on paperitöitä vailla. Potkuri tuntuu tehokkaalta nousussa näillä asetuskulmilla mutta tosi tehokkaalta matkalennossa: nopeuslisäys on selkeä: Savikko-Kuhmo: Maximum Altitude: 8 438 ft, Maximum Speed: 259 kt, Average Speed: 156 kt
Hinnat:
- iskutarkastus n. 7000€
- potkuri n. 5500€ (- alennukset)
- Kuljetukset Kuhmo-Joensuu-Kuhmo n. 200€/suunta
- Moottorin irrotus ja kiinnitys 20h/suunta (https://www.lycoming.com/sites/default/files/SSP-875-1.pdf) josta vakuutusyhtiö korvasi puolet mekaanikon tuntihinnalla laskettuna
Omaksi kustannukseksi jäivät sitten
- nokka-akseli & nostimet n. 3000€
- sylinterien kunnostus n. 1000€
0 Responses to "Potkuri uusiksi experimentaliin"
Lähetä kommentti