Sedät jaksaa lennellä

Timo Hyvönen

, , , ,

Kävin pari viikkoa sitten setäni Taunon kanssa lentämässä Stadin edustalla. Setäkin on vanha lentäjä, vieläpä purjelentäjä. Edellisestä pienkonelennostakaan ei ollut kauan, käytiinhän Kuhmossa koestamassa Grobilla. No, nyt sitten katselemaan Stadia syyssäässä.

Tane etuoikealla. Kuva Pudasjärveltä 60-luvulta, purjelentokurssi menossa.

Rautavaaralla Ka-6:n puikoissa.

Syyspäivä oli kaunis mutta hieman tuulinen. Tiesin, että turbulenssia olisi luvassa, mutta vanha lentokokemus varmasti auttaisi eikä pahaa oloa tulisi. Täytyy myöntää, että ajatuskin oli turha - kokemuksen voima ja loppujen lopuksi pieni heiluttelu eivät haitanneet.


Koneet valmiina lennolle

Tarkastuksen aikana kerroin koneesta ja sen ominaisuuksista. Kabiinissa muistuttelin vöiden kiinnityksistä ja irroituksista jne. Katseltiin mittarit ja yleensä koneen ominaisuuksista. "Tyyppihyväksymätön.." - niin, ultrakevyt.


Sankarit

Plaani radiolla Deger ulos Nokka sisään eikä ruuhkaakaan ollut. Rullauskin oli mielenkiintoista, DC-3 ja kaikkea muuta nähtävää. Ilmaan kuitenkin jouduttiin alta aikayksikön ja motaria pitkin itään.




Vuosaari auringossa

Lenneltiin.
Santis. Tuohon se antttonoovi laskeutui. Huh.

ja lenneltiin

Laeva


Hienoahan se oli. Kyytiläinen tykkäsi, katseltiin maisemia, ihmeteltiin konetta, kaarreltiin, katseltiin tuttuja maisemia ilmasta. Edessä merellä näkyi cumuluksia. Aijaijaiii...

Kuva kertoo vähemmän kuin 10 000 tunnetta tässä tilanteessa

Juttua vanhoista ajoista ja eri paikoista riitti. Välillä jouduin juttelemaan lennonjohdon kanssa - oli unohtunut briiffata se radioliikenne.




Setä/kummisetä ja veljenpoika/kummipoika ilimailemassa

Stadi oli nätti ja muitakin nähtiin. Enpä tiedä, näkikö muu meitä.

Ikarus siiven päällä

Kaivarin rantaa lenneltiin Nokkaan ja niistettiin sisään.

Kaivari ja Eteläsatama.

Lasku sujui tällä kertaa mallikkaasti - kesän lennolla kannus jäi pomppimaan mutta nythän sitä ei edes ollut. Jäin miettimään lennon jälkeen, että kunnon briiffi lentoa varten olisi paikallaan. Flightforumilta löytyy hyviä ohjeita, mutta tässä lyhyt kooste:

- Puhelinta ei voi käyttää ilmassa
- Koneeseen nousu - mihin voi astua
- Vyöt kireälle ja auki
- Kyselen, tuleeko helposti paha olo. Ja se pussi on tuossa.
- Jos tuulee tai on termiikkiä, voipi täristää mutta se ei ole vaarallista.
- Pakkolasku? No joo, senkin voi kertoa. Kannattaa muistuttaa, ettei niitä tehdä yleensä koskaan.
- Näytän mittarit - nopeus, korkeus, varioMIKÄ?! Ohoh, ai GPS?
- Puhaltimet on tuossa jos tulee kuuma tai kylmä.
- Ovien avaus onnistuu vipusista ja tässähän on tuo laskuvarjo - kato tää punainen kahva - jos minä tuuperrun
- Radioon ei saa puhua jos piällikkö puhuu
- Mennään tuonne, sinne ja takaisin. Kysele jos jotain tai on paha olo tai pissittää.

Lentäjä

No tämä lento sujui tietenkin hienosti. Oli mukavaa päästä setämiehen kanssa ilmaan, kun siitä oli kuitenkin puhuttu silloin ja tällöin. Kaksin on kuitenkin aina mukavampaa lentää kuin yksin - paitsi PURJEKONEELLA!!!


MILK-halli



Atec Zephyr

Kiva lento ja kiva lennätys. Zephyr on vielä nättinä koneena mukava lennätettävällekin.



1 Response to "Sedät jaksaa lennellä"
Anonyymi said :
20. marraskuuta 2010 klo 12.40
Mahtavaa, sai kummisetä hienon lentomuistelon Helsingistä. Olikos hän ennen "stadin" yllä lennellytkään?
t.Seppo K

PS. tosta ninimivalikosta en oikein tiennyt mitä valita?

Lähetä kommentti