Uusi on aina uusi

Timo Hyvönen

, , , ,

Pääsin eilen kokeilemaan MILKin uutta Zephyriä. Koneen paperit tulivat viikolla kuntoon ja osutinkin itseni lentämään siirron jälkeen ensimmäisen lennon Suomessa.

Muutama pieni ero koneessa käytiin läpi Husan Pertin kanssa. Rakettivarjon kahva on siirtynyt kojetauluun, laipat toimivat sähköisesti - sinänsä se ei aiheuttanut mitään uutta. Kabiinin rakenne oli muuttunut aivan minimaalisesti ja sulkiessa kikat olivat vähän erilaisia. Muuten erona vanhoihin on tavaratilan muutos hyllymäiseksi ja takaikkunoiden tulo. Pyöräjarrut ovat vähän pienemmät ja näin tehottomammat, mutta tilanne saattaa muuttua kunhan jarrut sijautuvat tai jarrupaloja vaihdetaan pehmeämpiin. Trimmissä on usiin sähkölaippoihin sidottua automatiikkaa, mikä helpottaa lentämistä entisestään.


Uusi Zephyr on hiljainen ja laadukkaan tuntuinen peli - kaarrossa Stadin edessä.

Lennossa kone oli tuttu mutta erilainen. Lentäminen oli juuri samanlaista kuin muillakin Zephyreillä mutta kone on hiljainen ja lentää tasaisesti. Niin - eroa 12 tuntia ja 1200 tuntia lennetyn koneen välillä on tietenkin oltava. Nousu tuntui tietenkin tehokkaammalta kun kone on pakasta vedetty vaikka tuskinpa siinä mitään oleellista eroa oli. Lisäksi kabiini on puhdas, siellä on "new airplane smell" eikä öljy & bensa ja kaikin puolin kaikki on muutenkin hienoa.

Kokeilin lennossa sakkausta ja normaalisti vedättäessä tyhjäkäynnillä kone teki juuri kuten Zephyrit yleensä - menee osasakkaustilaan eikä varsinaista rajua sakkausta synny. Laskussa kone on rauhallinen, laippojen käyttö on helppoa naks naks. Kakkoslaipoilla laskun sai loivennettua kulmaan, jossa kosketusta tuskin huomasi kukaan muu kuin minä - no, olinkin yksin lennolla. Helppo ja pehmeä laskea.

Valovarustus on kehittynyt LED-pohjalta ja strobot ovat sikakirkkaat ja hienot muutenkin - purjehdusvalot ovat tietenkin siellä samassa kuplassa. Uuden koneen väritys on hieman erilainen kuin vanhojen, moottoripeiton yläpuoli on nyt valkoinen eikä sininen.

Yhteenveto: sama vanha Zephyr, uusi malli pienillä lisävaruste- ja ergonomiafikseillä. Mainio laadukkaan tuntuinen peli lennellä.



Uusi on aina uusi. OH-U635
0 Responses to "Uusi on aina uusi"

Lähetä kommentti