9.53
Fougamiehet koolla - syyspuuskassa EFKY-EFLA
Timo Hyvönen
efhf, lentokoneet, matkalento, MILK, upl
Säätiedotus lupaili perjantaille historian lämpimintä syysilmaa, kirkasta ja muutenkin kaunista. Samaan aikaan kerhon U635 valmistui ja appiukkokin oli sattumalta vapaalla - retkelle!!
Ilmassa 190, maassa 215
Kymissä puuskaili niin, että tein ylösvedon! Tästä perämies antoikin kiitosta ja muistutti, että turha sinne väkisin on tunkea - jos ei oikene niin kokeillaan uudestaan. Lopulta vinkeässä sivutuulessa pompoteltiin baanalle ja rullattiin Zephyr arvoiseensa seuraan platan reunalle.
Kaksi lentokonetta, melko erilaisia
Tuulee tolleen
Hallin edessä oli Matin vanha tuttu FM-43. Hän oli lentänyt tällä koneella ensimmäisen kerran 28.10.1968, merkkipäivä on siis lähellä - FM-43 lennetty 43 vuotta sitten. Kone vielä hehkutteli lämpimänä, kun lähestyssämme kuullut lämmityskiidot oli juuri tehty.
Oli Fouga ja Fougamies
Hallista pöllähtikin ulos huoltojoukko Jyrki Laukkasen johdolla. Matti ja Jyrki olivat nähneet viimeksi armeija-aikoinaan Fougahommissa, ja juttua löytyi paljon ja heti.
Talviöljyjä sisään
Etuohjaamo
Takaohjaamo on sukellusvenemäisesti periskoopilla varustettu
Muna ja kana, Matti Parviaisen piirtämä laivuetunnus
Kävimme vielä pyörähtämässä sisällä hallissa. Kokoelma on kyllä uskomaton. Purtsikoiden ja muien päristimien lisäksi Migejä, Draken, Gnat, Gauntlet...harva sitä saa armeijasta lähtiessään kaluston mukaansa! Suosittelen kyllä käymään, jos lentsikat yhtään kiinnostavat.
Syysjärjestelyjä
PAM!
Suihkumoottori johon on laitettu kabiini päälle
Harakka ja evo-versio Harakka 2
Jatkosodan Messerschmitt-muistoja
Hallin edessä metsikössä on vuonna 1999 pystytetty muistomerkki jatkosodan lentolaivueelle. Hieno patsas pysäytti hetkeksi - kovia poikia...
Patsas
Ylivoimaa vastassa
Komea Mersu
Tutustuminen riitti ja lähdimme miettimään matkan jatkoa. Gauntlet sai yksipaikkaisena jäädä rauhaan, jatkettiin Zephyrillä.
Kalusto rivissä valmiina
Päätimme lentää Vesikselle kahville. Vastatuuli oli huima, 60-70 km/h. Yritin haeskella korkeuksillakin tyynempää mutta ei, ei löytynyt. Rintaman raja vaikutti hieman, pohjoispuolella oli aivan hieman tyynempää. Lusin harjoitus oli jo päättynyt ja kentälle pääsi normaalisti, siellähän oli jopa vilkasta!
Vesivehmaan kenttä
Valitettavasti kuppila oli kiinni. Kurkimme ikkunoista ja yritimme sisään lennonsuunnittelutiloihinkin. Tosin iPad ja Air Navigation Pro olivat siinä tarjoamassa yhtä hyvää tukea, eikä sinänsä haitannut ettei sisään päästy. Seinällä oli erinomainen infotaulu luetellen tärkeät taajuudet ja puhelinnumerot. Plaani Malmille kehiin vaan soittaen EFHF Briefingiin.
Odotellessa kurkimme vielä kentän kalustot läpi
Nätti Foxbat
Alkaakos Eurostar olla jo vähän vanhanaikainen?
Ei noin päin voi istua, painopiste menee väärin! Hassu visuaalinen vääristymä, Matti seisoo koneen takana.
Suunnitelma tehtiin vain yhteen suuntaan, Malmilta Kymiin. Eihän sitä koskaan tiedä, miten pitkään lentokentällä aikaa vierähtää. Heti nousun jälkeen kävi ilmi, että ilma oli tuulisen lisäksi aika puuskainen. Leppeää lilluttelua ei siis tullut mutta ei sillä niin väliä. Myötätuli vei kohti Kymiä 25 km/h työntäen.
Kaksi lentokonetta, melko erilaisia
Tuulee tolleen
Oli Fouga ja Fougamies
Hallista pöllähtikin ulos huoltojoukko Jyrki Laukkasen johdolla. Matti ja Jyrki olivat nähneet viimeksi armeija-aikoinaan Fougahommissa, ja juttua löytyi paljon ja heti.
Talviöljyjä sisään
Etuohjaamo
Takaohjaamo on sukellusvenemäisesti periskoopilla varustettu
Muna ja kana, Matti Parviaisen piirtämä laivuetunnus
Kävimme vielä pyörähtämässä sisällä hallissa. Kokoelma on kyllä uskomaton. Purtsikoiden ja muien päristimien lisäksi Migejä, Draken, Gnat, Gauntlet...harva sitä saa armeijasta lähtiessään kaluston mukaansa! Suosittelen kyllä käymään, jos lentsikat yhtään kiinnostavat.
Syysjärjestelyjä
PAM!
Suihkumoottori johon on laitettu kabiini päälle
Harakka ja evo-versio Harakka 2
Jatkosodan Messerschmitt-muistoja
Patsas
Ylivoimaa vastassa
Komea Mersu
Tutustuminen riitti ja lähdimme miettimään matkan jatkoa. Gauntlet sai yksipaikkaisena jäädä rauhaan, jatkettiin Zephyrillä.
Kalusto rivissä valmiina
Päätimme lentää Vesikselle kahville. Vastatuuli oli huima, 60-70 km/h. Yritin haeskella korkeuksillakin tyynempää mutta ei, ei löytynyt. Rintaman raja vaikutti hieman, pohjoispuolella oli aivan hieman tyynempää. Lusin harjoitus oli jo päättynyt ja kentälle pääsi normaalisti, siellähän oli jopa vilkasta!
Vesivehmaan kenttä
Odotellessa kurkimme vielä kentän kalustot läpi
Nätti Foxbat
Alkaakos Eurostar olla jo vähän vanhanaikainen?
Zephyr on ainakin moderni!
Matka Malmille sujui normaalisti, katseltiin vielä Hermanonkimaan talvikenttä - vähän oli märkä. Reissu sujui mukavasti ja tuulikin oli tyynempi loppumatkalla, hyttyset siivistä ja Malmin kuppilaan...mutta auh, sekin oli jo kiinni! Aukioloajat olivat muuttuneet arkisin ml. perjantai klo 16 asti, lauantaisin klo 17 saakka.
0 Responses to "Fougamiehet koolla - syyspuuskassa EFKY-EFLA"
Lähetä kommentti