Loukkaavaa käytöstä

Timo Hyvönen

, , ,

Trafi lähetti jokaiselle suomalaiselle lentäjälle kirjeen. Kirjeessä kerrottiin, että suomalaiset lentäjät käyttäytyvät loukkaavasti. Ilmatilaloukkauksia on nimittäin ollut huolestuttavan paljon, toistasataa vuodessa. Nyt ei siis puhuta rajan pinnassa tapahtuvista ylilennoista vaan määriteltyjen ilmatilarajojen rikkomuksista. Valitettavasti vielä suurin osa tapauksista (70%) on yleisilmailijoiden tekemiä. Kirjeen teksti löytyy kokonaisuutena täältä.

Olen itsekin syyllistynyt ilmatilaloukkaukseen josta olen kyllä raportoinutkin.Trafin kirjeen saatuani mietiskelin uudestaan, miksi ihmeessä menin sinne pyssypoikien tontille. Se kun oikeasti on kovin, kovin pieni - olisi ollut paljon suurempi todennäköisyys osua siitä ohi. Syy oli huono tietämys ja huolimaton lennonsuunnittelu.

Parempi tietämys olisi johtanut samalla parempaan lennonsuunnitteluun. En ollut tutkiskellut karttaa tarpeeksi hyvin. Toisaalta, rajoitus-, vaara- ja kieltoalueet näyttävät kovin samanlaisilta ilmailukartoissa. Melkein ahistaa että bulletinpalvelussa ei ole vakituisia R-P-alueita merkittynä karttaan - siis tässä kartassa. Nehän voisi merkitä karttaan vaikka jollain toisella värillä. ERITTÄIN helppo tapa parantaa lentoturvallisuutta. Lista löytyy kyllä täältä, mutta yritä nyt arvata.

No kun niitä nyt ei siinä kartassa ole enkä niitä ole kaikkia koskaan käynyt läpi, päätin tsekata, missä niitä alueita on. Painotus on aikalailla Etelä-Suomeen, mutta tuolla lopussa on muistutuksia pohjoisenkin lentäjille.


Punaista korttia näytetään joka puolella
 
Muista ilmatilarajat - varsinkin korkeus

Helsingin seudulla lennettäessä yleisilmailu on ahdistettu kovin alas. Malmin lähialueella toiminnan yläraja on joskus 1000ft MSL mutta yleisesti vain 700. Lähialueen ulkopuolellakin Vantaa rajoittaa niin, että kaaauuuaas maalle asti valvomatonta ilmatilaa on vain 1300 jalkaan asti. Porvoon takana tulee jo valvomatonta ilmaa 2500 jalkaan ja kun vielä hetken lentää, ilmatila vapautuu. Jokainen korkeusrikkomuskin on ilmatilaloukkaus eikä syyttä, EFHK imee airbusseja yms. kuin mehiläispesä pikkupörrääjiä. Ei kannata törmätä suihkariin, siinä käy huonosti.

 Tuossa jalostamon päällä pitäisi välttää lentelyä alle 2000ft



Muuallakin on valvottuja ilmatiloja. Tampereen EIKU PIRKKALAN ympärillä on iso kehä nimeltään MIL CTA. Samanlainen on mm. Kuopiossa ja Rovaniemellä (ja Kauhavalla ja monessa muussakin, kiitos huomautuksesta). Nämä ovat yleensä voimassa vain arkisin klo 16 asti ja alaraja yltää vain 1500 jalkaan mutta ei tee yhtään pahaa jutella aiheesta lennonjohdon kanssa. Esimerkiksi "arvio MIL CTA:n raja korkeus 1200 jalkaa" voi auttaa. Eri alueilla on erilaisia voimassaoloaikoja ja korkeuksia, lista löytyy täältä ja aktiivisuustieto täältä bulletineista.  Tosin yleensä selvityksen saa korkeammallekin jos vain pyytää. Jos näillekään ei pyydä selvitystä normaalisti etukäteen, tulee taas yksi merkintä loukkauslokiin.





Pirkkalan sotilaslennonjohtoalue alkaa 1500 jalasta
 
Kieltoalueet

Suomessa on vain kaksi kieltoaluetta. Ydinvoimaloiden päällä on ilmailu kielletty 6500 jalkaan asti. Loviisassa ja Olkiluodossa on isot ympyrät joihin ei kannata osua.


Loviisa GND-6500
Olkiluoto GND-6500

Olkiluodon lähellä on myös R-55 joka ylettyy 2000 jalkaan. Sotilasalueet ovat siis yleisesti ja vakituisesti kiellettyä ilmailualuetta ja melkein kaikki ärrät yltävät 2000 jalkaan. Korkeammalla saatat olla turvassa...mutta siellä vaanii toinen alue, vaikkapa lähialue. Tarkkana!

Pori, Olkiluodon P ja R55

Rajoitusalueet

Rajoitusalueita on paljon enemmän ja käytännössä kaikki ovat rannikolla. Taitavat ammuskella tykeillä eikä niiden päälle haluta lentäjiä. Rajoitus on kuitenkin poikkeuksetta 0-2000ft.  

Meille citylentäjille tulevat jopa aktiiviset vaara-alueet joskus yllätyksenä. Santiksessa on tapana ammuskella, ja joskus se D20 on vältettävä. Stadin edustalla Katajaluodossa on kuitenkin myös rajoitusalue, jonka päälle ei alle 2000 jalan ole menemistä. Silloin taas ollaan jo Hevan alueella. Monimutkaista.
Katajaluoto ja NOKKAn lähimmät vaara-alueet

Päivittäin päivittyvä kartta vfr.fi:ssä kuitenkin kertoo nuo aktiiviset vaarat hienosti, parempi siis keskittyä tässä näihin huomaamattomiin rajoitusalueisiin. Citylentäjiä helpoiten häiritsevä löytyy heti Upinniemestä. Tähän lensin itsekin juuri ja juuri liian alhaalla, yritin osutella tuohon väliin mutta osuinkin Upinniemen ärrälle!


R37 Upinniemi

Rannikon mittaan sarja jatkuu. Tykkejä näyttää olevan aika paljon. Hangon vieressä on vain vaara-alueita, joiden aktiivisuus on syytä tarkistaa.

Hangon Deet

Ulompana merellä onkin sitten pieniä R-alueita.

Örö R50 SFC-2000
Korppoo R54 SFC-2000

Saaristossa R-alueita näyttää olevan melkoisesti, Utön saarikin on kokonaan ärrätty. On niitä kuitenkin idässäkin, Kotkan edustalla on Kotka-Rankki

Kotkassa on R10, SFC-2000

Ulkomailla 

Ulkomaille halutessa on omat rajoituksensa. Itään päin R28:n ylitys maksaa 170 euroa ja lupahakemukset ajoissa. R28 ulottuu 3 km rajasta Suomeen päin.

R28 SFC-60000ft

 Ruotsin suuntaan mennessä taas rannikolla tulee vastaan jos jonkinmoista rajoitus- ja valokuvauskieltoaluetta. Kannattaa lukaista SE AIP ennen lähtöä.

Hej och välkomna!

Tallinnan suuntaan  ei isoja rajoitteita ole, kannattaa toki huomioida lähestymisalueen läheisyys - muutama minuutti Nokasta ja huudellaan jo kielillä.

Tallinnan alueita

Riippumatta rajoitusalueiden suhteelliseesti pienestä määrästä ja alasta, lento kannattaa suunnitella oikein. Monen kentän vieressä on jokin armeijan harjoitusalue, tässä alla esimerkki Selänpäästä.

 
Selänpään vieressä on vaaraa

Ei missään nimessä kannata arastella lennonjohtajalta kysymistä. Suomessa ylivoimaisesti suurin osa osaa puhua suomea. Olen kysynyt tuon yllä oevankin vaara-alueen voimassaoloa kesken lennon aluelennonjohdosta.  Hyvin asiallista palvelua. 
 
Mokan sattuessa siitä tehdään raportti, aina. Yhden kerran jätimme kentällä pienen insidenttiraportin teon lentäjän vastuulle. Ei tehnyt --> syytä ei korjattu --> kaveri meni ketoon ja kuoli. Raportin voi tehdä täällä.

Joskus nämä caset saattavat olla perusteettomiakin. Lensin aivan kerran oikeissa korkeuksissa mutta tutka huuteli hädissään koneen olevan liian korkealla.  Korkeusmittari ja GPS:t näyttivät laillisia korkeuksia mutta transponderi näytti aika paljon väärin. Tein raportin kun tutka näytti että ois ollut törmäyskurssa. Vika oli transponderin enkooderissa, laite näytti tutkalle väärää korkeutta.

Kannattaa muistaa myös luonnon rajoitteet. Tänään oli kastepiste vain muutaman asteen alle lämpötilan. Sumu nousi komeasti mereltä niin kuin se usein tekee rannikolla. Uhkaavassa tilanteessa kannattaa muistaa, että vastuu ja valta on koneen päälliköllä - joskus joutuu turvallisuuden takaamiseksi loukkaamaan ilmatiloja. Lennonjohto auttaa silloinkin.

Sumu nousi mereltä Porvooseen
8 Responses to "Loukkaavaa käytöstä"
Anonyymi said :
11. kesäkuuta 2012 klo 1.52
Kauhavallakin on MIL CTA
Anonyymi said :
11. kesäkuuta 2012 klo 10.57
Heva? Mikä se on? Tarkoititko EFHK TMA?
Anonyymi said :
11. kesäkuuta 2012 klo 17.29
"Trafi lähetti jokaiselle suomalaiselle lentäjälle kirjeen"

Mistäs tiedät, että kirje on lähetetty JOKAISELLE? Itse ja muutama muu ilmailija ei ole kyseistä kirjettä saanut...
11. kesäkuuta 2012 klo 17.37
kamalastiasiavirheitä tässä raapustulmessa huono sivu!!
Anonyymi said :
11. kesäkuuta 2012 klo 21.05
Hyvää ja asiallista tekstiä!
11. kesäkuuta 2012 klo 22.07
Siinä kirjeessä luki että se on lähetetty jokaiselle lentäjälle - ehkä se kirjeen saapumatta jääminen oli jonkinlainen merkki?
Jaakko said :
12. kesäkuuta 2012 klo 0.00
Faktuaallisesti pielessä olevia artikkeleita, joita mainostetaan hävyttömän paljon vierailla keskustelupalstoilla. Ei tee enää edes mieli klikata, vaikka aihe olisi mielenkiintoinen, kun ärsyttää oman nettisivun mainostaminen niin paljon...
17. kesäkuuta 2012 klo 11.55
Hei Jaakko - korjaa ihmeessä faktat, jos olen kirjoittanut virheitä. Opin itsekin mielellään lisää ja korjaan käsityksiäni. Tästäkin artikkelista korjasin pari sanamuotoa, joissa oli termivirheitä. Toivon tietenkin että näistä olisi iloa ja oppia muillekin kuin itselleni - pakko näitä ei ole klikata kenenkään. Mun nettisivuni on muuten osoitteessa http://iki.fi/tsh/, tämä on vain yksi blogeistani.

Lähetä kommentti