0.10
Loukkaavaa käytöstä
Timo Hyvönen
Olen itsekin syyllistynyt ilmatilaloukkaukseen josta olen kyllä raportoinutkin.Trafin kirjeen saatuani mietiskelin uudestaan, miksi ihmeessä menin sinne pyssypoikien tontille. Se kun oikeasti on kovin, kovin pieni - olisi ollut paljon suurempi todennäköisyys osua siitä ohi. Syy oli huono tietämys ja huolimaton lennonsuunnittelu.
Parempi tietämys olisi johtanut samalla parempaan lennonsuunnitteluun. En ollut tutkiskellut karttaa tarpeeksi hyvin. Toisaalta, rajoitus-, vaara- ja kieltoalueet näyttävät kovin samanlaisilta ilmailukartoissa. Melkein ahistaa että bulletinpalvelussa ei ole vakituisia R-P-alueita merkittynä karttaan - siis tässä kartassa. Nehän voisi merkitä karttaan vaikka jollain toisella värillä. ERITTÄIN helppo tapa parantaa lentoturvallisuutta. Lista löytyy kyllä täältä, mutta yritä nyt arvata.
No kun niitä nyt ei siinä kartassa ole enkä niitä ole kaikkia koskaan käynyt läpi, päätin tsekata, missä niitä alueita on. Painotus on aikalailla Etelä-Suomeen, mutta tuolla lopussa on muistutuksia pohjoisenkin lentäjille.
Punaista korttia näytetään joka puolella
Muista ilmatilarajat - varsinkin korkeus
Helsingin seudulla lennettäessä yleisilmailu on ahdistettu kovin alas. Malmin lähialueella toiminnan yläraja on joskus 1000ft MSL mutta yleisesti vain 700. Lähialueen ulkopuolellakin Vantaa rajoittaa niin, että kaaauuuaas maalle asti valvomatonta ilmatilaa on vain 1300 jalkaan asti. Porvoon takana tulee jo valvomatonta ilmaa 2500 jalkaan ja kun vielä hetken lentää, ilmatila vapautuu. Jokainen korkeusrikkomuskin on ilmatilaloukkaus eikä syyttä, EFHK imee airbusseja yms. kuin mehiläispesä pikkupörrääjiä. Ei kannata törmätä suihkariin, siinä käy huonosti.
Tuossa jalostamon päällä pitäisi välttää lentelyä alle 2000ft
Muuallakin on valvottuja ilmatiloja. Tampereen EIKU PIRKKALAN ympärillä on iso kehä nimeltään MIL CTA. Samanlainen on mm. Kuopiossa ja Rovaniemellä (ja Kauhavalla ja monessa muussakin, kiitos huomautuksesta). Nämä ovat yleensä voimassa vain arkisin klo 16 asti ja alaraja yltää vain 1500 jalkaan mutta ei tee yhtään pahaa jutella aiheesta lennonjohdon kanssa. Esimerkiksi "arvio MIL CTA:n raja korkeus 1200 jalkaa" voi auttaa. Eri alueilla on erilaisia voimassaoloaikoja ja korkeuksia, lista löytyy täältä ja aktiivisuustieto täältä bulletineista. Tosin yleensä selvityksen saa korkeammallekin jos vain pyytää. Jos näillekään ei pyydä selvitystä normaalisti etukäteen, tulee taas yksi merkintä loukkauslokiin.
Pirkkalan sotilaslennonjohtoalue alkaa 1500 jalasta
Kieltoalueet
Suomessa on vain kaksi kieltoaluetta. Ydinvoimaloiden päällä on ilmailu kielletty 6500 jalkaan asti. Loviisassa ja Olkiluodossa on isot ympyrät joihin ei kannata osua.
Loviisa GND-6500
Olkiluoto GND-6500
Olkiluodon lähellä on myös R-55 joka ylettyy 2000 jalkaan. Sotilasalueet ovat siis yleisesti ja vakituisesti kiellettyä ilmailualuetta ja melkein kaikki ärrät yltävät 2000 jalkaan. Korkeammalla saatat olla turvassa...mutta siellä vaanii toinen alue, vaikkapa lähialue. Tarkkana!
Pori, Olkiluodon P ja R55
Rajoitusalueet
Rajoitusalueita on paljon enemmän ja käytännössä kaikki ovat rannikolla. Taitavat ammuskella tykeillä eikä niiden päälle haluta lentäjiä. Rajoitus on kuitenkin poikkeuksetta 0-2000ft.
Meille citylentäjille tulevat jopa aktiiviset vaara-alueet joskus yllätyksenä. Santiksessa on tapana ammuskella, ja joskus se D20 on vältettävä. Stadin edustalla Katajaluodossa on kuitenkin myös rajoitusalue, jonka päälle ei alle 2000 jalan ole menemistä. Silloin taas ollaan jo Hevan alueella. Monimutkaista.
Katajaluoto ja NOKKAn lähimmät vaara-alueet
Päivittäin päivittyvä kartta vfr.fi:ssä kuitenkin kertoo nuo aktiiviset vaarat hienosti, parempi siis keskittyä tässä näihin huomaamattomiin rajoitusalueisiin. Citylentäjiä helpoiten häiritsevä löytyy heti Upinniemestä. Tähän lensin itsekin juuri ja juuri liian alhaalla, yritin osutella tuohon väliin mutta osuinkin Upinniemen ärrälle!
R37 Upinniemi
Rannikon mittaan sarja jatkuu. Tykkejä näyttää olevan aika paljon. Hangon vieressä on vain vaara-alueita, joiden aktiivisuus on syytä tarkistaa.
Hangon Deet
Ulompana merellä onkin sitten pieniä R-alueita.
Örö R50 SFC-2000
Korppoo R54 SFC-2000
Saaristossa R-alueita näyttää olevan melkoisesti, Utön saarikin on kokonaan ärrätty. On niitä kuitenkin idässäkin, Kotkan edustalla on Kotka-Rankki
Kotkassa on R10, SFC-2000
Ulkomailla
Ulkomaille halutessa on omat rajoituksensa. Itään päin R28:n ylitys maksaa 170 euroa ja lupahakemukset ajoissa. R28 ulottuu 3 km rajasta Suomeen päin.
R28 SFC-60000ft
Ruotsin suuntaan mennessä taas rannikolla tulee vastaan jos jonkinmoista rajoitus- ja valokuvauskieltoaluetta. Kannattaa lukaista SE AIP ennen lähtöä.
Hej och välkomna!
Tallinnan suuntaan ei isoja rajoitteita ole, kannattaa toki huomioida lähestymisalueen läheisyys - muutama minuutti Nokasta ja huudellaan jo kielillä.
Riippumatta rajoitusalueiden suhteelliseesti pienestä määrästä ja alasta, lento kannattaa suunnitella oikein. Monen kentän vieressä on jokin armeijan harjoitusalue, tässä alla esimerkki Selänpäästä.
Selänpään vieressä on vaaraa
Ei missään nimessä kannata arastella lennonjohtajalta kysymistä. Suomessa ylivoimaisesti suurin osa osaa puhua suomea. Olen kysynyt tuon yllä oevankin vaara-alueen voimassaoloa kesken lennon aluelennonjohdosta. Hyvin asiallista palvelua.
Mokan sattuessa siitä tehdään raportti, aina. Yhden kerran jätimme kentällä pienen insidenttiraportin teon lentäjän vastuulle. Ei tehnyt --> syytä ei korjattu --> kaveri meni ketoon ja kuoli. Raportin voi tehdä täällä.
Kannattaa muistaa myös luonnon rajoitteet. Tänään oli kastepiste vain muutaman asteen alle lämpötilan. Sumu nousi komeasti mereltä niin kuin se usein tekee rannikolla. Uhkaavassa tilanteessa kannattaa muistaa, että vastuu ja valta on koneen päälliköllä - joskus joutuu turvallisuuden takaamiseksi loukkaamaan ilmatiloja. Lennonjohto auttaa silloinkin.
Sumu nousi mereltä Porvooseen
8 Responses to "Loukkaavaa käytöstä"
Mistäs tiedät, että kirje on lähetetty JOKAISELLE? Itse ja muutama muu ilmailija ei ole kyseistä kirjettä saanut...
Lähetä kommentti