Rantasalmi fly in 2012

Timo Hyvönen

, , ,

Rantasalmen fly in järjestettiin nyt neljännen kerran. Varasin koneen kerholta jo hyvissä ajoin, Rantasalmi on sopivasti keskellä Suomea päiväreissulle.
Komeita pilviä

Yllätys oli melkoinen kun havaitsin illansuussa kerhon koneen olevan vapaa. Hetken harkinnan jälkeen kysyin luvan vaimolta ja voilà - lähdinkin jo iltasella matkaan. Vaihtoehtoina olivat aamulento Malmilta Rantasalmelle tai iltalento johonkin pohjoiseen ja sieltä kohti Rantasalmea aamusella.

Etelä-Savon peilijärviä

Lensin illalla Malmilta Kuopion kautta Kuhmoon vanhempieni mökille yöksi.Kirjoittelen koko reissusta myöhemmin, Rantasalmi kun oli kokonaisuutena mielenkiintoinen. Matkalla Joensuusta Rantasalmelle otin nämä muutamat kuvat, keli oli aivan uskomaton.

Näillekin melojille vaaputtelin matkalla

Rantasalmen kenttä on aikanaan rakennettu suurin odotuksin ja kunnianhimoisin suunnitelmin. Öljysheikkien piti rientää voimallisesti Rantasalmelle golfaamaan. Lentokenttä onkin hieno ja vaikka suuret suunnitelmat eivät ole toteutuneet, on se viilattu viimeisen päälle kuntoon. Lähestyessä nappasin kuvan pohjoisesta, tässä lähestyminen 18.

EFRN 18

Mukava yllätys oli tulla kerhon toisen koneen, U585 kanssa yhtäaikaa tilaisuuteen. 585 oli kierroksessa edelläni ja sain siitä ja kentästä hienon kuvan. Siellä se on kiitotien keskivaiheilla kun katsoo tarkkaan.
EFRN 36

Kentällä oli jo toistakymmentä lentsikkaa, kun saavuin paikalle puolen päivän jälkeen. Koneet parkkeerattiin tällä kertaa reuna-alueelle nätisti riviin. Törmäytin omani suoraan 18 kynnyksen kohdalta rivistöön työntämällä. Kentän reunassa oli pieni traktorinjälkipainauma niin rullaus ei onnistunut. Järkevämpi tapa oli vetää kone rullaustieltä kohdilleen, kuten muut tekivätkin.

Kone paikalleen rivin päähän
Pena ja oppilas Merja hikisen urakan jälkeen

Fly inejä alkaa Suomessa olla jo jonkin verran ja tämänkin kokemuksen jälkeen alkaa tehdä mieli käydä jokaisessa niistä. Suuri osa porukasta alkaa olla jo tuttuja mutta taas tuli monta, monta uuttakin. Koskapa tilaisuuden aihe on kaikille yhteinen, jutunaihetta riittää ja juttua kannattaa virittää.

Rantasalmen fly in -tapahtumaa on rakennettu usean vuoden ajan ja ohjelma alkaa vakiintua. Tapahtuma on otettu vakavasti myös kunnan suunnalla ja tälläkin kertaa kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Matti Korhonen oli sitä avaamassa. Lipunnostot tuovat juhlalle arvoistaan arvokkuutta.

Kuulutuslaitteistoa
Kari J. Saarinen avaa tapahtuman lauantaina 16.6. klo 13

Suomen lippu ja uusi Fly In -lippu
Hieno huolella valmistettu EFRN Fly In

Puheenjohtaja Korhonen kertoi kentän historiasta. Rantasalmella ei olisi lentokenttää ilman sotaa, sillä paikka toimi silloin hävittäjätukikohtana. Ilman fly in -tapahtumaa taas kenttä ei olisi läheskään niin vilkas. Ainahan lentokenttä kaipaa toimintaa.

Korhonen kertoi Rantasalmesta matkailukuntana. Paikkakunnan mahdollisuudet ovat hulppeat, onhan Rantasalmella 40% järveä - mökkitontteja siis riittää. Retkiluistelu on ykköslaji talvella, ilmeisesti sitten yleisilmailu kesällä? Matti pääsikin myöhemmin käymään ilmassa katsomassa, miltä kunta järvineen näyttää.
Puheenjohtaja Korhonen puhuu. Edessä Ilmalennon hieno siirrettävä tankkausasema.
Lentolaivueen muistomerkki

Kentän vakituisilla käyttäjillä on onni käyttää vanhaa, kunnostettua kenttärakennusta. Pikkuinen keittiö ja mukava kuppilatila auttavat kerho- ja kuppilatiiman ylläpidossa.

Iso kahvi!
 
Yleisöä tuli ja meni tilaisuudessa sekalaisesti. Lentäjiä ja Rantasalmen vakituista ja kesäasutusta istuskeli tornin seinustan penkeillä pitkin päivää.

Yleisöä tornin juurella

Lentsikoitahan tänne tultiin katsomaan, ja niitä riittikin. Tässä muutamia kuvia

Kiikalan Zephyr ja yksityinen Savage

Ikarus rullaa

Tällä kertaa pongahti esille aivan uudenlainen lentsikka, Speed Cruiser. Tosi siisti ylätaso, aivan uusi, nopea, lasiohjaamo, hieno...huhuuuu...

Lasiohjaamo hyvä ohjaamo
Speed Cruiser
Siinähän ne speksit
Näin se nousee

Saksalainen lentsikka, hiilikuitua käytännössä kokonaan. Suomessa näitä tuo maahan Steve Hannula Salosta. Onneksi sielläkin on vielä jotain liiketoimintaa. Kone näytti tosi hienolta. Nappasin yllä olevan kuvan Maliniemen Mikosta kuvaamassa lentsikkaa - tapasimme nyt ensimmäisen kerran ihan elävässä elämässä!

Tapahtumaa järjestäjistä aktiivisimpina paikalla olivat Kari J. Saarinen ja Olli Puromies. Kari tietenkin Sinuksellaan 

Karin Pipistrel Sinus

Viime kesänä kävimme purtsikoimassa tällä laittella ja kyllähän se nostoon taipui. Mukana oli myös Hakalan perhe PIKillään. Pitkän projektin päätteeksi on syntynyt 15h toiminta-aikainen diesel-kannuspeli.

Konerivistöä: PIK27, Super Menestrel, Searey

Atol


Vesi-Cessna

Osa vesikoneista meni suoraan hotellin rantaan. Tämäkin Cessna kävi vain tekemässä ylilennon.

Mukava yllätys oli tavata tapahtumassa Sergei, jonka kanssa olemme tähän asti vain soitelleet ja mailailleet. Hän oli mukana liidinkokoelman kanssa. Laitteet ovat vuosien varrelta mutta näyttävät aivan uusilta. Hänen periaatteensa olikin, että jokaisen pitää olla lentokunnossa ja kuin uusi. Se näytti onnistuneen hyvin.

Uusin 100hv Rotaxilla varustettu oli jäänyt kotiin, nämä olivat vanhempia laitteita.Sergei on ollut mukana järjestelemässä Kostamus-reissua, hän on sekä Suomen että Venäjän kansalainen. Keskustelimme lyhyesti Petroskoissa joka kesä järjestettävästä ilmailutapahtumasta. Tähän asiaan varmaan pitää palata tarkemmin.

Sergei Porohov ja liidinkokoelma

Kenttärivistössä oli mukana vierailijoita kaukaa ja lähempää. Koneeni edessä tuli Malmilta Kuhmon kautta Rantasalmelle, takana vierailijat Suomussalmelta.

Zephyr ja tuo punainen Suomussalmen lentsikka

Mäntsälän Ilmailukerho on valinnut koneiksiin nyt viime aikona Zephyreitä. Tässä kuva kerhon vanhimmasta ja uusimmasta: 585 on vuodelta 2009 ja U645 tältä vuodelta, lennetty nyt kuitenkin jo yli 160h. MILKin ensimmäinen Zephyr U555 myytiin Kuhmoon, jossa sillä koulutetaan kovaa tahtia.

U585 ja U645

Paikalla oli tosi-experimentalejakin, ei vain tehdasultria. Minusta tämä oli niistä kyllä kaunein. Niin, onkohan tämä tehdas- vai itserakennettu, en osaa sanoa.
OH-U376
Super Menestrel

Asiallinen ohjaamo
Sergein valokuvanäyttely kiinnosti
Jarmon PIK rullaa, edimmäisenä kuopiolaisten Rallye. Kyllä sekin lensi.


Colemont-Sari kertoo vesitaso-Markulle ja ope-Penalle kuinka homma toimii

Kiikalan Zephyr on ilmassa jo ennen kynnystä!

Paikalla oli myös pari sidosryhmäedustusta. Colemontin Sari jakeli esitteitä lentokoneiden vakuutusturvasta. Ilmalennon kaverit olivat hinanneet tankkinsa paikalle ja esittelivät sitä tankkaamalla koneita omakustannushintaan. Täysin ilman sähköä toimiva, viranomaishyväksytty tankkausjärjestelmä joka ei vaadi hinaajaltaan muuta kuin hinauskulkuneuvoon riittävän ajokortin! Käsipumppu toimii tehokkaasti ja työn jälki on kiitettävä. Tuntui paljon, paljon fiksummalta ratkaisulta kuin iänikuinen kanisteriläträys. Alla olevassa kuvassa tankkaus menossa Coyoten takana.

Kojootti rullaa, takana tankataan
OH-U530 Zlin Savage

Juuri kun olin lähdössä, saapui mukaan Raimo Toivio Europallaan. Erityisen liukkaan näköinen lentsikka ON liuas, matkanopeus lähemmäs 300 km/h. Jännä peli!
Europa rullaa

Europa rullaa takaperin
Rullaamaan?

Fly in vaatii paljon järjestelyvoimaa ja järjestystä. Rantasalmella onneksi kaikki on hoidettu hyvin. Se myös antaa ideoita myös muiden tilaisuuksien suunnitteluun. Taas tuli muutama ajatus Kuhmon fly in -järjestelyihin.
EFRN Rantasalmi
3 Responses to "Rantasalmi fly in 2012"
Anonyymi said :
18. kesäkuuta 2012 klo 19.42
OH-U376, Nicollier HN 434 Super-Menestrel, s/n 83, rakennettu: 2003 Seppo Pulkkinen, omistaja: Seppo Pulkkinen Pieksämäki
Anonyymi said :
21. kesäkuuta 2012 klo 22.44
Liittyyko tuo HN434 jotenki ilmavoimien F-18 Hornetiin, vai onko vain yhteen sattumaa?
24. kesäkuuta 2012 klo 11.17
Ei taida liittyä, mallimerkintä - ks. http://www.abpic.co.uk/search.php?q=Nicollier%20HN434%20Super%20Menestrel&u=type

Lähetä kommentti