Malmin briefing

Timo Hyvönen

,

Malmin lentokentän briefing on palvellut lentäjiä jo vuosikymmeniä. Kevään 2012 aikana on kuultu monenlaisia uutisia briefingin toiminnan muutoksista, koko neuvonnan lakkauttamisesta ja mistä vielä. Tällä hetkellä toiminta kuitenkin jatkuu entisellään ja käväisin katsomassa ja kysymässä, mitä sieltä oikein saa. Briefingissä tulee käytyä fyysisesti tosi harvoin, vaikka sinne nyt aina plaaneja tehdessä tuleekin soiteltua.
Tuosta ovesta ja vasemmalle...


Briefing löytyy Malmin pyöreästä eli lentoasemarakennuksen kolmannesta kerroksesta. Pääovesta vasemmalle. Briefingin C-merkit ohjaavat kierukkaportaita pitkin perille.

...C-merkkejä seuraten...
...kierukka ylävasemmalle ja...
...perillä ollaan kolmoskerroksessa. Tornin ovi muuten on se toinen eteenpäin.


Briefingin aukioloajat ovat erinomaiset. Kaverit ovat paikan päällä 08-21 Suomen aikaa joka päivä. Aukioloajat löytyvät bulletiineista, tuo aika on nyt voimassa 27.10.2012 asti.

Tiloista löytyy myös itsepalvelupäätteitä, joihin on linkitetty monta erilaista sääpalvelua. Paikalliset tarkat tutkat näyttävät sateet ja kun vielä tarjolla on ammattiapua, saa varmasti parhaan tiedon turvalliseen lentosuunnitteluun. Sehän on sitten taas miehestä kiinni, uskooko tutkia, ennusteita ja henkilökuntaa vai lähteekö lentämään vain.

 
Kaksi päätettä ja printterikin löytyy


Toimistossa on katseltavana lähimaiden ilmailukarttoja ja AIP:eita paperilla. Kaiken maailman lomakkeita löytyy laskuvarjohypyn vaaratilanteista CTPL-anomukseen. Suurin osa näistä löytyy tietenkin jo verkostakin, mutta täältä ne saa tarvittaessa heti paperilla.

 
 Kattava kokoelma ilmailukarttoja


Viron karttaa on tälleen helppo tutkia
 
Lomakkeita ja korpikenttien infokarttoja on valmiina

 AIP-mapit Ruotsi, Viro, Latvia, ...


Nurkassa on vielä hieno vitriini täynnä muistoesineitä, jotka jo itsessään ovat briefing-vierailun arvoisia.

 
Sälää vuosien varrelta

Asiakaspalvelupisteessä ei juuri nyt ole ruuhkaa
 
Malmin briefing-palveluista mieleeni on jäänyt erityisesti se kerta kun plaania jättäessäni briefingistä kysyttiin että "oletko nyt ihan varma että haluat lähteä, Harmajassa on OVC004" - vaikka olin katsonut mielestäni kaikki relevantit säät ja aurinko helotti Malmilla, opin että AWS-asemien säitä meren rannalla täytyy myös vilkaista. Paikallinen briefing tietenkin tietää miten sää kehittyy alueella ja osaa neuvoa paremmin.

Maailma muuttuu ja lennonneuvonta näyttää siirtyvän yhä enemmän sähköiseen muotoon. Malmin briefingin kohtalosta ei tiedä vielä kukaan. Palvelu on kyllä aina ollut erinomaista ja asiantuntevaa. Kone ei aina pysty arvaamaan kokonaisuutta yhtä hyvin kuin ihminen. Kehityksen edetessä IT-pohjaiseksi vastuu siirtyy yhä enemmän lentäjälle. Parasta briefing-jatkoa toivoessakin siihen on syytä varautua ja totuttautua, jos aikoo lentää turvallisesti.

 Muista ottaa tällainen kuva portaikosta käydessäsi






0 Responses to "Malmin briefing"

Lähetä kommentti