16.36
Hyvinkää (EFHF) on aktiivinen harrasteilmailukenttä 20 minuuttia Malmilta. Kenttä on korpikenttä ja käytettävissä harjoitteluunkin sivistyneesti ympäristö huomioiden. Kentän käytöstä löytyy hyvää tietoa Hyvinkään Ilmailukerhon sivuilta osoitteesta http://www.hyik.fi/lentokentta/tiedot
Kävimme eilen Harrin kanssa kerhopäivän päälle pyörähtämässä kentällä. Keli oli mitä mainioin, ja kun vuorottelimme lennoissa, sain paluumatkalla dokumentoitua vakiokiintopisteet joita käytän itse suunnistamisessa.
Rullaus lähtöpaikalle 22
Hyvinkään kenttää ylläpidetään talvellakin, mutta auraustilanne on parasta tarkistaa sekä puhelimitse että silmämääräisesti ennen laskeutumista.
EFHV, Mäntsälän Ilmailukerhon halli. Lunta riittää
Tällä kertaa lähdimme 22:lta oikealla kaarrolla kohti Malmia. Hyvinkään keskusta on melunvaimennusaluetta, joten kaikki operaatiot tehdään kentän pohjoispuolella. Laskukierroksetkin ajetaan aina siellä.
Lähtiessä väistelimme vielä Hyvinkäällä asustelevaa OH-CAM SAR-konetta. Tässä Cessna loppuosalla 22. Kentän 04-päässä on talvisin liukkaan kelin harjoittelurata, mutta tilaa riittää.
OH-CAM siinä ihan kynnyksen edessä
Etelään lähtiessä kentän 22-päästä näkyykin jo Ridasjärvi, sinne päin siis. Kellokoski jää vasemmalle ja Järvenpää oikealle, Järvenpään lounaispuolella Tuusulanjärvi on puoliksi jo Hki-Vantaan lähialuetta.
Nämä merkit näkyvät
Järvenpään eteläreunalla on hyvä merkki, keltainen savupiippu. Se on aika lähellä lähialueen rajaa joten sen itäpuolella on syytä pysyä. Tässä kohtaa myös Malmin säätiedot (122.700) kuuluvat jo kunnolla. QNH:n saa sieltä automaattitiedotteena.
Tuo pikkuinen keltainen tikku motarin itäpuolella näkyy yllättävän kauas
Matkan jatkuessa kohti Malmia on kohta vastassa pikkuinen kumpu jota etelässä kutsutaan laskettelurinteeksi. Talman laskettelukeskus on hyvä jättää oikealle, se on hyvin lähellä lähialueen rajaa.
Talma näkyy kyllä kesälläkin kun oikein tiiraa
Etelään jatkaessa tulee kohta hyvä kiintopiste Nikkilässä. Pikkuisen kylän entiset sairaalarakennukset erottuvat mutta varmistus tulee viimeistään tästä kirkosta - siinä kohtaa on myös hyvä ilmoitella Malmille, että on aikomuksia saapua vierailemaan.
Kesällä se näyttää tältä mutta erottuu talvellakin hyvin.
Suoraan etelässä näkyykin jo meri, siitä ei voi erehtyä. Vähän Nikkilän jälkeen on lentäjille tehty viiva Degeriin: sähkölinja joka menee suoraan ilmoittautumispisteelle!
Deger-piste on tuon sähkölinjan päässä tuon oikealla näkyvän kylän kohdalla
Jos sähkölinjan missaa, tulee vastaan Porvoon moottoritie, jota pitkin pääsee myös Malmille. Varsinainen ilmoittautumispiste on merkitty sillalla, joka menee motarin yli. Reitti kentälle riippuu käytössä olevasta kiitotiestä. Jos 18 on käytössä, yleisimmin ajetaan "oikeanpuoleista liikennettä" eli Malmille päin motarin pohjoispuolta ja itään taas motarin eteläpuolta. Lennonjohto johtaa ja varsinkin Degerissä on syytä olla silmät auki.
Deger inbound! Tosin suomikin toimii Malmilla mainiosti
Lähestymiseen Degeristä saa yleensä selvityksen 700 jalkaa tai alle QNH. Joskus harvoin ruuhka-aikojen ulkopuolella selvitys voi olla myös 1000 jalkaa. Joka tapauksessa, Malmin kenttä tulee näkyviin aika myöhään. Parhaiten näkyy tornin huipulla vilkkuva valkoinen strobo, sinnepäin siis. Moottoritie vie perille, ei huolta.
18-36 poikittain, Malmin pyöreä erottuu kentän vasemmassa reunassa.
Selvitys tulee yleensä pitkälle perusosalle 18, oikeaan myötätuuleen 36 tai jopa perusosalle 36. Tällä kertaa lensimme 18:n kautta ja bongasimme tutun Ikean siinä Kehä 3 reunalla. Kehä 3 on hyvä kiintopiste, sen pohjoispuolelle ei kannata mennä.
Lipastoja saa tuolta
Lähestyminen Malmille on mukavaa, kenttähän on tilava ja pitkä. Tässä kuva 18 loppuosalta. Yleensä poistumisreitti on tuosta kentän keskivaiheilta Deltasta, paikalliset voivat pyytää lupaa poistua oikealle ilmoittautumispiste Mikesta. Talvella 09-27 on suljettu mutta ylittämiseen vaaditaan tietenkin selvitys. Lennonjohtajat kyllä sen yleensä antavat ihan automaattisesti - kuin nauhalta! Asematasolta kaksi yleisin selvitys on "Ylitä 18 09 odotukseen Bravo..."
Odotuspaikka Bravo on tässä ihan etureunassa
Aaakee laakee
Malmille on mukava lentää ja kun karttoihin (VAC, LDG) tutustuu etukäteen, lennonjohto ohjaa turvallisesti perille. Finavia ilmoitti tekevänsä nyt suuren lentoturvallisuusteon: 5.3.2013 nettiin tulee tulostettavaksi Hki-Vantaan lähiympäristön ilmiailukartta sovitettuna A3-kokoon! Hienoa!
Kartan löytää ensi viikolta täältä http://www.finavia.fi/C/palvelut/Ladattavat_tuotteet
LISÄTTY: Linkki karttaan.
Taas kerran kentällä ehjänä
Malmin kenttä on 57 jalkaa merenpinnasta, kuten tästä korkeusmittarista näkyy. QNH siis oli tälläkin kertaa oikein, vaikka muuttuikin parin tunnin keikan aikana 3 pykälää. Nähdään Malmilla!
0 Responses to "Kiintopisteitä Hyvinkäältä Malmille"
Lähetä kommentti