Eurostar - tähtönen taivaalla

Timo Hyvönen

, , , ,

CAVOK-lauantaille oli tarjolla paljon ilmailuvaihtoehtoja: MILK-kerhopäivä oli Hyvinkäällä, samoin HYIK-purjelentotarkkarit ja ainahan voisi mennä Malmille notkumaan. Yritin tavoitella puhelimella tyypittäjää HYIK:n uudelle Eurostarille mutta eipä sellaista heti löytynyt, muutkin halusivat harrastaa ilmailua. Lähdin kuitenkin kohti Hyvinkään kenttää, olisihan siellä kaikenlaista tekemistä. 

Kerholla kaivoin esiin Eurostarin lentokäsikirjat ja sain täytettäväkseni tyyppitentin, joka oli kimurantihko mutta tosi hyödyllinen. Datat piti oikeasti kaivaa esiin ja tutustua koneeseen kattavasti. Nyt muistan mm. sylinterinpään max-lämpötilan (150 astetta), rengaspaineet (1,4 päätelineessä, 1,8 nokkapyörässä) jne. Vaikka tiedot löytyvät aina kirjasta, on perustuntuma hyvä olla.

Tältä näyttää Eurostar! Kuva otettu muutama viikko sitten Hyvinkäällä.

Siinä opiskelun lomassa Helmis-Jukka kysäisi, halusinko lentää purtsikkaan kevättarkkarin. No tottahan toki, tulisiko tästäkin lentopäivä?! Lisää hyvää oli luvassa: hetken päästä Jukka soitti hallilta, ja Eurostar-tyyppääjä löytyi. Kone lämpenemään ja tutustumaan käytäntöihin.

U410 on yleisilmeeltään hyvin siisti. Kone on hyvässä maalissa ja luulin kabiiniakin uusituksi, mutta ilmeisesti se oli vain puhdistettu ja vahattu. Koneella on lennetty suhteellisen paljon (1700+ tuntia) mutta moottori on uusittu jokunen sata tuntia sitten. Ikää ja käyttötunteja ei erityisesti huomaa.

Hyvinkään Ilmailukerholla on OH-U410

Eurostar on alataso, alumiinista niitattu ja ihan lentsikan näköinen laite. Näissä vanhemmissa Eurostareissa on tunnusmerkkinä kauhea kupla eli iso ja korkea kabiini. Mahtuu isompipäinenkin lentäjä. Matkustamo on ihan ok kooltaan, ehkä sentin-pari kapeampi kuin Zephyrissä, mutta tällaiselle tavallisen kokoiselle ihmiselle oikein hyvä. Tavaratila on hyvin siinä penkkien takana, siitä saattaisi jopa yltää ottaa kartankin jos se sinne sattuisi unohtumaan.

Hallintalaitteet ovat helposti näkyvissä ja käytettävissä. Mitään erikoista ei ollut paitsi Intercom, jonka nappula oli matkustamon puolella, penkkien takana. Emmepä sitä juuri siinä tilanteessa sitten löytäneetkään vaan käytimme ohjaamokeskustelussamme KOVAA ÄÄNTÄ. Sekin onnistuu Eurostarissa, vaikka melutaso on hitusen korkeampi kuin esim. juuri Zephyrissä.

OH-U410 ohjaamo. Huom. kaasuvipu keskellä alhaalla, musta pyöreä nappi.

Normaalit perusmittarit löytyvät ja ostovaiheessa koneessa ollut keinohorisontti on poistettu koneen saattamiseksi koulutuspainoihin. Punnitus 284,5 kg sallii koulutuksen, kantavuus on 166,5 kg. Koneessa ei ole pelastusvarjoa, joten max. kokonaispaino on 450 kg. Tässä yksilössä on 100hv Rotax-moottori, jonka perustarkastuksen jälkeen lähdimmekin jo lentämään.

Eurostar rullaa Pilatuksen takana.

Normaalien lähtöproseduurien aikana tutustuin kaasuvipuun, joka on omanlaisensa. Pyöreä vipu vedetään taakse (kaasu pois) käynnistystä varten. Keskellä oleva nappi vapauttaa lukituksen ja kaasua voi käsitellä portaattomasti. Hienosäätöä varten kaasuvipua voi pyörittää, jolloin kierrosluvun voi säätää tarkasti kohdalleen.

Laippavipu on käsijarrukahvan mallisena penkkien välissä. Laipat ilmaantuvat siiven alapinnasta ja ne ovat kolmiasentoiset. 

Laippavivun vieressä on vähän näkymättömissä trimmivipu, jota kyllä tarvitaankin tässä koneessa. Laipat vaikuttavat trimmiin aika paljon.

Nousukiito on normaali, moottori vääntää vähän sivulle kuten näissä ultrissa yleensä käy - jalkaa vaan. Nousulaipat päällä ja 100hv lasissa kone pomppaa ilmaan melkein paikaltaan. 

Ilmassa kone on ketterä ja näppärä. Siivet ovat lyhyet ja "paksut" eli siipipintaa on lyhyydestä huolimatta aika paljon. Sanoinkin lennolla, että se saattaa tehdä pientä mentaalista erotunnetta Zephyriin, jonka siivet ovat hieman pidemmät ja kapeammat. 

Sakkaukset ovat hyvin, hyvin, HYVIN rauhallisia. Kokeilin laipoilla ja ilman ja lopulta kone kellui tyhjäkäynnillä sauva takana lupsakkaasti alaspäin. Dramaattisia kiepsautuksia ei esiinny. Ohjekirjankin mukaan tahaton syöksykierre on hyvin harvinainen, eli kone ei pyrkiydy siihen ilman lupaa.

Laskussa laippojen käyttö vaatii trimmaamista. Koneen lentoasento muuttuu ja trimmin kanssa liu'un saa asetettua hyvin lähes autolanding-tyyppisesti. Lopussa tietenkin pitää vetää-ää että koneen saa tulemaan normaalisti päätelineille. Ryskis - muutama läpäri ja kyllähän se kone maahan osuu. Maakiito on lyhyt, varvasjarrut ovat tehokkaat ja niillä voi konetta ohjatakin maassa. 

 
Taas maailmassa on yksi uusi Eurostar-lentäjä

Koneessa on 65 litran tankki eli toiminta-aika on 4-5 tuntia. Matkaa kone kulkee n. 180 km/h ja VnE on 270 km/h. Mukavan nopeaa. Kantavuus on ihan ok, kaksi riisitautista lentää pitkälle laillisesti. 

Puolen tunnin lennon aikana sai hyvän tuntuman tällä koneella lentämiseen. Hyvinkään vilkkaalla kentällä pääsi kokeilemaan jos minkälaista kiemuraa, kun laskukierroksessa oli peltikoneita, gyrokopteri ja purtsikkaa vinttailtiin välillä. Ärsyttävää miten hitaasti gyro voi lentää tarvittaessa - lentsikalla joutui vääntämään ympyrää kun gyrolla vaan vivut taakse ja odottaen loppuosalla kun purtsikka lähtee. Pitäisiköhän sitäkin joskus kokeilla?

Kokonaisuutena Eurstarista jäi helppo ja rauhallinen kuva. Ohjaimet ovat liikeradoiltaan ja tuntumaltaan mainiot, kone on  kunnolla näpeissä. Tavallinen ultrakevyt lentokone, siis. 


Purjelentämään!

Mutta eipä siinä vielä kaikki! Tyyppilennon jälkeen kipittelin Hyvinkää 04:n päähän kiilaamaan kevättarkkaria. Seurassa on mukava jonotella ja kohta pääsinkin ASKilla pulkkailemaan. Kevätkelit ovat jo alkaneet ja löysimme jopa 2,5-metrisen noston. Nousimme 700 metriin mutta hetken päästä kieputin koneen laskuun, että jonottavat pääsevät mukaan. Oli mukava huomata, että nostoon vielä osuu ja vielä mukavampaa lentää vähän erilaisissa lentotiloissa kuin moottorihärpättimillä - kunnon syöksy ja nousukaarto ja lopuksi vielä melko onnistunut laskukin. 

Kerholle mennessä tuli vielä pikku piru mieleen, pitäisikö käydä vielä Pilatuksella mopuilemassa niin tulisi kolmea ilmailulajia tälle päivälle? Onneksi kaima-Timppa pelasti ja vei Pilatuksen ilmaan häiritsemästä mieltä ja pääsin kotiin ennen pimeää. Olipa mukava lentopäivä!



0 Responses to "Eurostar - tähtönen taivaalla"

Lähetä kommentti