Jämi ja 10 kenttää

Timo Hyvönen

, , , ,

Jämi fly in & lentonäytös - Suomen ilmailun huipputapahtuma! En ollut aiemmin osallistunut tilaisuuteen ja nytkään ei ollut tarkoitus - miksipä sitä nyt lentonäytökseen lähtisi kun voi lentää itsekin. Näin mietiskellen tsekkasin kesäkuun lopulla, kuka oli varannut kerhon koneita Jämi-päiväksi...joku "Hyvönen"! Jahah, olin joskus huhtikuussa päättänyt toisin - Jämille piti siis lähteä kun oli konekin varattuna. 

Iiro kävelee koneelle

Aamu valkeni mukavan aurinkoisena ja säätiedote näytti päivälle kohtuullisen hyvää keliä. Olin jutellut reissusta Iiron kanssa, hänelle kun oli myös tullut aiemmin paha olo lennoilla. Tietyllä taloudellisella sopimuksella pääsimme yhteisymmärrykseen ja hän lähti mukaani tälle vähän pidemmälle reissulle.

 Pallo! Vähän Hki-Vantaan pohjoispuolella.

Olin tehnyt plaanin HF-TP-HM ja siitä eteenpäin ajattelin lennellä villinä ja vapaana. Puhelinaktivointi ja matkaan aurinkoiseen Etelä-Suomeen klo 09.03. Tuusulan-Järvenpään eteläpuolella bongasimme hienon ilmapallon aamulennolla!

 Puuhamaa vai puumamaa?

Riihimäen jälkeen keli alkoi hieman täyttyä, pilvikatto peitti taivaan ja tuli hieman viileämpääkin. Keli oli aivan tyyni ja bongailimme tuttuja paikkoja. Tervakoskella oli jokunen auto puuhailemassa ja kohta ilmoittelimmekin jo Pirkkalan TMA:ta. Sain selvityksen LEMPOn kautta myötätuuleen 24.

 EFTP näkyy jo

Pirkkalassa OH-BDA teki IFR-lähestymisharjoituksia ja Ryanair kyseli aloitteluohjeita. Pari VFR-konetta lenteli TMA:n reunoilla ja alla ja DC-3 sai selvityksen kohti Jämiä. Yksi kone törmäsi lännempänä tymään ja sai selvityksen Tampereelle. Lempoa lähestyessä hidastin hieman nopeutta ja varmistin vielä lennonjohtajalta, olihan selvitykseni edelleen voimassa normaalina VFR:nä - joku kun oli hetkeä aiemmin saanut erityis-VFR-plaanin. "Voimassa sellaisenaan" - "No, siinä tapauksessa U635 LEMPO sisään".

 Hmm...onkohan hyvä vai paha olo?

Jouduimme tekemään pari ympyrää myötätuulessa kun IFR-kone kävi vielä kerran lähestymässä. Huolestuin hieman Iiron voinnista, mutta hätää ei ollut. Jatkoimme kohta lähestymistä.
 EFTP-perusosa


 Suurtehovalot

Harmaan sään takia lennonjohtaja oli sytyttänyt 100% suurtehovalot päälle. WOW, kenttä näytti tosi hienolta! Tyyni keli, kiva laskea - 10.06 perillä.

 Asemataso

Olin jo aiemmin pyytänyt delayta jatkoplaaniin Hämeenkyröön ja pyysin lupaa parkkeerata hetkeksi. Sain luvan platalle ja kuuntelimme hetken muiden lentäjien sääilmoituksia alueelta. Pilvet pysyivät yli 1000 jalassa ja raivauskopteri huuteli auringonkin pilkistelevän. Päätin jatkaa matkaa SIURO - EFHM.

 Siuro edessä

Pilviraja alkoikin nousta SIUROa kohti lentäessä, ja ilmoittautumispisteessä horisontti näkyi jo hyvin. Onkohan Tampereen kohdalla jokin pilvikuoppa? Vai miksi siihen oli kertynyt tällaista harmaata? No, Hämeenkyröön päästiin näppärästi, kenttä oli yhtä tyhjä kuin ennenkin.

 Jaloittelemaan

Lopetin plaanin puhelimitse ja pääsimme hieman jaloittelemaan. Tämä tuli tarpeeseen, olotila helpotti matkustamossakin vaikka ei pahaksi vielä ollut päässytkään.
EFHM hallit

Hallin oven raosta näkyi pari lentolaitetta. Työnsin ovien ali Malmi-julisteen ja ilmoituksen fly inistä.  Ripsutteli hieman vettä joten hyppäsimme kabiiniin ja lähdimme jatkamaan kohti Jämiä.


 Sataa, melkein

Tässä vaiheessa kysyin Iirolta, haluaisiko hän kokeilla edellispäivänä ostamiani Zuluja. Halusi. Olisi pitänyt antaa ne hänelle vähän myöhemmin, mutta taisi tehdä ihan hyvää hiljentää korvat.

Zulukorva ja kerholentäjä

Lightspeed Zulut olivat osoittautuneet tuolla reilun tunnin pätkällä jo mainoiksi laitteiksi, mutta kirjoittelen niistä erikseen myöhemmin lisää. 
 Kannattaisiko hankkia aktiiviluurit?

Nousun jälkeen otimme yhteyttä Jämin air bossiin ja saimme ohjeet ilmoittautumispisteiden kautta laskukierrokseen. Jyri siellä taisi olla radiossa kun kyseli että "Malmiltakos sitä tullaan, onkos siellä Hyvönen?" "Joo, ja oikein kaksin kappalein!"

Hyvin organisoitua ja selkeää, olin tutkiskellut ilmoittautumispaikat vielä Hämeenkyrössä erikseen.

 I can see the light!

Muutama minuutti ennen Jämiä ilma kirkastui kuin taikaiskusta. Pilvikatto katosi ja tilalle ilmaantui sinistä ja valkoista. Aiemmin kuulemamme sadekuuro oli häipynyt jonnekin takavasemmalle, mainio ajoitus.

 Ensin pohjoiseen Jämin ohi...


 Sitten myötätuuleen

Kierroksessa edellämme lensi Seamax, jonka viereen lopulta parkkeerasimmekin.

 OH-526 loppuosalla

Pidensin hieman kierrosta ja katselimme kaukaa, kun amfibio laskeutui.
 On siellä jo koneita ja yksi osuu kohta maahankin

Maisemat ympärillä olivat nättejä, vehreeä järvimaisemaa. Täällä olimme joskus 70-luvulla koko perheen kanssa katsomassa, kun iskä lenteli purtsikalla. Jossain tuolla olimme mökillä muutaman päivän.

 Jämijärven seutua

Kaarsin loppuosalle ja tiirailin jo koneitakin, siinähän niitä oli rivistö parkissa. Valokuvaaja ikuisti keskittyneen katseeni.

 Tuolla...
 ...se kenttä on

Laskun jälkeen saimme vielä tervetulotoivotukset ja maahenkilökunta alkoi osoitella heti kohti oikeita paikkoja. Opastajia oli riittävästi ja homma toimi!



Hands up, baby hands up...

Koneita bongasimme jo tässä vaiheessa paljonkin. Työnsimme koneen parkkiin hiekkakankaan reunalle. Tässä vaiheessa Trafin Hannu Ansa tuli tekemään lyhyen ramp-tarkastuksen: kävimme läpi koneen paperit, lupakirjan ja medikaalin. Sen jälkeen vielä koneen lähtöpaikka - niin no, sovittiin että se oli Malmi niinku alun alkaen - lentoaika siis n. 1,5 tuntia.

Vielä merkattiin ylös koneen tyhjäpaino (298 kg) lentäjän paino (80), matkustajan paino (50) ja matkatavarat (EFHF75-julisteita n. 2 kg) sekä tankkausmäärä (60 litraa). Trafi tekee näistä nyt analyysia ja tilastoi toteumaa, lentotapahtumissa datan kerääminen on tehokasta. Rantasalmella lähes puolella ultista oli ollut jonkin verran ylipainoa.

Annoin virkamiehille vielä Kuhmon ja Helsinki-Malmin fly in -esitteet, toivotin tervetulleeksi niihinkin juhliin ja päästimme jatkamaan hommia - lähdimme Iiron kanssa tutustumaan alueeseen. Koneitahan siinä oli rivissä yksi jos toinenkin, laskin että lähes 50 konetta oli sillä hetkellä parkissa.

 OH-EPV
 OH-PDI
 Rivi lentsikoita
 Piper, Ikarus, Cessna...

 Kivan näköistä!

Ei eksyvä tietä kysy joten pompahtelimme kohti tapahtumapaikkoja. Alakentän konehallilla oli jo menoa ja meininkiä. Tämän hallin perukoilta muistan 70-luvulta hienon V-pyrstöisen purtsikan, liekö ollut Vasama-proto, Libelle vai mikä.
Ilmailukansaa

Hallilla tosiaan oli pari lentsikkaa. Dakotat näkyivät hyvin ja esityskoneet olivat sateensuojassa sisällä. 

 Dakotat näkyivät nätisti rinteeseen
 Fokker hallissa
 Habicht on jännä

Jämin hotelli on ollut tuossa kuvassa olevan Reima County Centerin takana (kiitos korjaus :) aina, aikojen alusta asti.


 Jämi-hotelli on tuon takana

"Lennonjohto"

Air bossilla oli hommaa mutta tornista näkyi koko kenttä. Torni on samaa designia kuin Kuhmossa tällä hetkellä oleva. Hotellin ovella oli menossa kuvaajien ja esittäjien jonkinlainen briefing. 

 Valokuva valokuvaajista.

Tapahtumat olivat alkaneet ja alkamassa. ESLA - mikä se sitten lieneekään - kisa oli alkamassa.
 Surmanajajat Saikkonen ja voittajaksi tullut Aino Baumgartner


Feuer frei!

Möngimme Jämi-hallille jossa olikin monenmoista näyttelyä. Tiira näytti lentsikalta, jolla minäkään en ehkä ihan noin vain lähtisi lentämään. Suomen Ilmailukauppa oli paikalla joten ostinkin seuraavan lentopäiväkirjan saman tien. Hyvä että tuli mieleen.


 Kirjoja ja lentsikoita ja ja..

Hallin takana sai lentäjäsoppaa parilla eurolla, nami makkaraa. Infossa oli hälinää mutta saimme sovittua näistä mainostuksistakin.

EFHF75, Fly In Hki & Kuhmo. Toi juliste on kyllä hieno!

Hallin takana oli tuttu hiekkamäki. Täällä varusmiehet aikanaan naljailivat pikkupojalle, luulivat että isä olisi kapiainen vaikka oli PURJELENTÄJÄ! Mitä lie harjoitteita olleet siellä tekemässä.

 Jämin rinne

Sitten alko ilmassa pyöriä jo lentsikoitakin, monenlaisia meni ohi. Kameran autofokus oli pois päältä osan aikaa, onneksi nämä pienennetyt kuvat eivät sitä paljasta liian hyvin.

 Reikkojen RV-7, vuoden experimental 2012
 Fokker ulkona
Turbiini-experimental-hypytin Comp-Air
 Edessä vielä moottoriton gyroliidin

Yläpihalla oli paljon muutakin nähtävää - pienen pieniä vanhoja autoja.
 Mobiilit
 Karavaanari on kaikkien kaveri
 Mersu
 Goggo, gogoo gogoon..

Kävelimme poitsun kanssa pitkin aluetta. Tuttuja tuli vastaan siellä täällä, pää oli toisilla kipeämpi kuin toisilla. Tuntui riippuvan siitä, oliko tullut paikalle perjantaina vai lauantaina.
 Jee
 Masakin oli paikalla
 Kaennuulaesia kuppilassa - tosin minä ja Matti etä-kaennuulaesia

Nurmis-Matin kanssa päätimme käydä tutkimassa paikalle saapuneita pienkoneita. Kävelimmekin rivistön läpi.
 Safir, PAX, Cirrus...
 Koneriviä
 OH-BDA

BDA oli Matille vanha tuttu, se oli tullut Finnairille koulutuskäyttöön hänen aktiiviaikanaan uutena 1964. Siinä se edelleen oli käyttökelpoisena rivissä.
 Iiron lepohetki U635:ssa

Iiro istahti hetkeksi lepäämään koneeseen ja sai seuraa DC3-yhdistyksen kaverista - kerhon lehti oli mieluinen lahjal
 Falke ja FK-9
 Cessnoja ja Pipereitä
 OH-PJJ
 OH-PDH
 Robin D-EAEM
 Malibu Malmilta
 OH-646 olihan siellä Grobikin!
 OH-ECO
 Pyrstöjä
 Myös kerhomme U645 oli paikalla

 OH-CWQ välillä pyörillä, ei aina suksilla
 Ei Hinu- vaan RV4-retkellä (katsoin koneen väärin ensin)
 OH-CSX, OH-PYW ynnä muita!
 SeaMax jota seurasimme laskuun 
  Ikarus, Ikarus, Ikarus...
 OH-AYO, kimppakone Malmilta
 Pilatus huomion keskipisteessä
 OH-426X lienee ainoa Pilatus PC-11M!
 Hieno SEX-OP
 Tässä vielä kiekurakoneita, vain matka- ja taitolentoon

Rivistön tarkastuksen jälkeen siirryimme taas näytösalueelle. Ihmisiä oli sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän.
 JÄM-1
 Elmerikös se siellä. Potkuri muuten pyöri hienosti
 Kiireinen näytösjohtaja ajaa vain mukavilla autoilla

Lentonäytöksen seuraava osio alkoikin, aluksi lennokki vääntyi aivan mutkalle.
 Tämä on siis lennokki
 Tämä on sitten ihan oikea lentsikka

Ilmailuliiton puhis Tapio Pitkänen näytti hienosti, miten OH-TEE vääntyy melkein samoille mutkille kuin edeltävä lennokki. Ilmailua harrastavat liikennelentäjät rauhoittavat kyllä mieltä - toivotaan että osuu aina sellaisten kyytiin.
 OH-TEE edestä
 OH-TEE alta
 OH-TEE päältä
 Jämin maisemaa...hyvä esitys!

 Iirokin tykkäsi

Sbachin esityksen jälkeen oli pari ylilentoa. Bongasin Habichtin lähdön mutta harmittavasti missasin varsinaisen esityksen.
 Hinausyhdistelmä
 Ilmailuopiston Phenom lensi pari kertaa yli

Järjestäjillä oli kiirettä, askel oli suorastaan vikkelä. Alla Saikkonen.
 "Joo äiti olen täällä..."
 "...on kone kiinnitetty ja ihan just tässä meen kattomaan...". Vai olikohan se radiopuhelin?

Fouga tuli Tampereelta Ari Tolosen puikottamana vetämään hienon hienon esityksen.
 OH-FMA
 OH-FMA tuele kohti
 Fouga

Monet yleisöstä taisivat missata poistumisen hienot tynnyrit. Aivan mainion näköinen häipyminen taivaanrantaan...!
 Yleisöäkin oli

Olimme juuri menneet taas yläpihalle kun Habicht huomahti siivet pystyssä kentän yli. Höh. No, nähtiin sentään kone vielä uudestaan.
 Purtsikka!

Paikat alkoivat olla jo nähtynä ja kun esitys päättyi, lähdimme kohti konetta ja jatkamaan matkaa.
 Tuolta löytyi Iirolle ne lihapullat
 Asuntovaunutkin ovat täällä isompia
 Vielä temppukoneet rivissä...
 ..ja Dynamic livenä!

Näin ensimmäistä kertaa Dynamic-ultrakevyen livenä. Tilavan näköinen laite, Seinäjoelta. Lupaavasti kone lienee tulossa Kuhmoonkin, jos pääsisi tutkailemaan vähän tarkemmin - nyt oli kiire pois ennen seuraava näytöstä.
 Farewell Jämi!

Keli oli vielä kirkastunut päivän mittaan ja suuntasimme kohti Poria. Suunnitelma oli lennellä pikkukenttien kautta niin, ettei liian pitkiä lentoja tulisi yhteen putkeen.
 Isän poika!

Rannikon lähestyessä tuuli voimistui ja ilma kirkastui.
 Satakuntaa
 Porin Prisma ja lentokenttä
 EFPO loppuosa

Laskeuduimme aika voimakkaaseen vastatuuleen - METAR sanoi 14kt mutta tuntui kovemmalta, tosin suoraan kiitotien suuntaiselta.
 Canard parkissa


 Pori on kesäkaupunki

Pari bongaria otti kuvia platalta ja yritin huudella radiolla Tapsalle tuulitietoja, kuulin hänen seuraavan meitä. Maasta radio ei kuulunut mutta ilmasta sain kerrottua, että jatkoimme jo Piikajärveä kohti.

 Hei te siellä, lentäen olisit jo perillä!
 EFPI 30 loppuosa

Vein Piikajärvellekin EFHF75-julisteen ja pääsimme juttuun paikallisten kanssa. Keskus tuntuu olevan ihan aktiivinen, aina siellä on porukkaa enemmänkin. Falke oli saapunut Jämiltä suoraan vähän ennen meitä. Emme kuitenkaan jääneet kovin pitkäksi aikaa, vaan jatkoimme kohti Euraa.

 EFEU

Eurassakin oli joku paikalla - Lancen omistaja remppaili kiinteistöjä. Kone on tullut aikanaan Ruotsista, kun omistajaporukka vanheni ja kone jäi vähälle käytölle.

Euran kerhokämppä oli juuri viimeisen päälle laitettu, kalustusta vielä puuttui. Hyvältä näytti. Juttelimme muutaman sanan fly ineistä ja hetken päästä jatkoimme kohti Vampulaa.


 Ruotsalainen Lance

Vampulaa lähestyessä sain ilmoituksen että OH-PLL oli rullaamassa kiitotielle ja samalla "selvityksen" tulla laskuun. Yllätyksekseni kenttä näytti pidentyneen paljonkin ja reunaesteet olivat kadonneet - ei enää metsää kentän lähellä.
 EFVP
 Louhos laskukierroksessa!

Kentällä oli useampia lentokoneita ja menossa oli pienimuotoinen juhla - kuokkavieraina siis kesken kaiken. Mukavaa juttua kuitenkin ja keskustelimme Malmin kentän tilanteestakin Leevi K. Laitisen kanssa, kun hän palasi lennolta. On mukava nähdä kerta toisensa jälkeen, miten nuorena ilmailu pitää ihmisen!

 Ei reunaesteitä
 Alue on laakea

Juliste meni siis hyvään kotiin ja lähdimme taas vähän hätäisesti jatkamaan matkaa, nyt Oripäähän.

 Vampula airport
 Ympäri ja kohti Oripäätä

Varoitin Oripään liikennettä melkein heti nousun jälkeen, ja sieltä tulikin varoituksia takaisin. "ERITTÄIN vilkasta hyppytoimintaa". Sovimme, että liityn samaan kierrokseen hyppykoneiden käyttämän kanssa eli oikeaan myötätuuleen 32. Laskin Zephyrin kiitotien päähän täysillä laipoilla ja kone pysähtyi aivan kiitotien alkuun. Rullasin pyrstö telineiden välissä karkuun seisontapaikalle. Siellä olikin jo U645 odottamassa.


 Koneet ja lentäjä

Hyppytoiminta oli todella aktiivista. Kaksi Pilatusta rahtasi pannukakkukandidaatteja hirvittävää tahtia yläilmoihin. Alas suihki laskuvarjojääkäreitä enemmän tai vähemmän hallitun näköisesti. Yksikin sai pysäytettyä syöksykierteen juuri ja juuri niin, että jäi selvästi hämmentyneenä seisomaan maahan suorille jaloille laskun jälkeen. Tai sitten se vain osasi.

Tapsa löytyi kahvilta varjopakkaamon edestä.


 Lentäjä kahvilla
 Tässä myös muutama ei-lentäjä

Oripäässä oli menossa http://www.skyxperience.fi/ järkkäämä laskuvarjohyppytapahtuma ja osallistujia oli todella paljon. Toimisto ja kaikki olivat mallillaan.

 Hyppytoimintaa
 Iiro yrittää karata

Kello tikitti ja lähdimme pyrkiytymään kohti kotikenttää. Iiro hilppasi koneelle merkitsevästi vinkaten, että on aika lähteä. Matkaan siis.

 Loimaa

Lensimme Loimaan eteläpuolelta. Siilot ovat mainio maamerkki Etelä-Suomessa, varsinkin purjelentäessä. Myötätuuli työnsi eteenpäin. Räyskälään ei enää ehtinyt kahville, olisimme olleet siellä juuri 18.50 ja kun 19 jälkeen ei saa moottorikoneella lentää, olisi kotona tullut selittelemistä. "Miksi tulitte vasta tänään, eilenhän teidän piti..." Kohteeksi siis Nummela.

 Ei-paha olo!

Pysähdykset piristivät, eikä matkustamossakaan ollut enää pahan olon tunteita.

 Blowing in the wind

Matkanopeus oli aika sopiva, kun länsituuli työnsi ja työnsi. Nummela näytti vähän sateiselta.

 Sade meni jo...

Kentän lähellä selvisi kuitenkin, että sade oli jo mennyt ohi. Kenttä oli märkä ja aivan tyyni. Loppuosalla tuli vielä muutama pisara tuulilasiin, mutta muuten vallitsi täysi tyven.

...melkein!

Puolen tunnin lennon jälkeen teki ihan hyvää hengähtää taas hiukan. Motellissa oli jokin häätilaisuus emmekä sitten menneet vonkaamaan eteisestä jätskiä. Otimme sen sijaan pari kuvaa kentän reunalla ennen kuin lähdimme eteenpäin.

 Klooni
 Kone parkissa Air motelin edessä


 Muistomerkki - kaikki eivät aina palaa lennoiltaan

Tuulipussiraasu roikkui alaspäin joten päätin antaa sille vähän potkurivirtaa. Ei se varmaan sinne asti yltänyt, mutta lentoonlähtö oli näppärä tehdä 22:lta. Kilan Ikarus ilmoitteli vastaukseksi lähtöilmoomme ohittavansa juuri Nummelaa itäpuolelta.

 Helsingin kokoinen pilvi

Hetken kuluttua näinkin Ikaruksen vasemmalla. Zephyr meni hieman kovempaa, joten lensimme ohi ja kohti Nokkaa.

 Se on jo kaukana

Helsingin alempi TMA alkaa melkein heti Nummelan reunoilta, joten lensimme hiljaa ja matalalla eli reilusti alle rajan 1300ft. Myötätuuli oli tasaista, ei pahemmin töyssytelty.

 Alle 1300ft
 Stadi
 Aurinkoa riittää

Nokan jälkeen tuli tietenkin normaalia puuskaa, koska jouduimme olemaan siellä alhaalla alle 700ft. Iiro jo kyseli, onko paljon matkaa - "ei, enää 2 minuuttia." Helpotti.

 EFHF 36 

Liityimme tavanomaisesti finaaliin 36. Vielä muutama kuva loppuosalta...

 Asemataso 1
 Pyöreä!

...ja venytellen sopivasti laskuun kynnykselle. Ikarus oli vielä sen verran kaukana, että rullasin hallille kiitotietä pitkin.

 Kynnykselle asti

Apumies pesi koneen sillä aikaa kun täytin kirjaset. Taas tuli 10 eri kenttää käytyä - TP, HM, JM, PO, PI, EU, VP, OP, NU ja HF. Tämähän alkaa tulla tavaksi!

Kone puhtaaksi ja halliin
 Lentokonepallo on paikallaan

Käytämme koneen kannussuojissa tennispalloa suojaamaan muita koneita - terävät tökkäys tekee helposti pahan jäljen. Lentokonepallo!

 Luukku kiinni vielä

Päivän reissu päättyi ennen kahdeksaa. Mukava matka poitsun kanssa, hienoa lopultakin tutustua Jämin tapahtumaan ja mukavia tapaamisia taas monella lentokentällä. Voin kyllä suositella tällaista reipasta retkeilyä muillekin!

LCH:kin oli jo saapunut, Antonov lähti juuri matkaan
0 Responses to "Jämi ja 10 kenttää"

Lähetä kommentti