23.45
Nachtflug - yölento pohjoiseen
Timo Hyvönen
efhf, efkh, matkalento, Timo, upl
Rantasalmi fly-in lähestyi ja kone oli varattuna. Kuten viime vuonnakin, hulluus iski perjantai-iltana. Tuli mieleen ajatus lähteä vanhempien luokse Kuhmoon yöksi ja lentää takaisin lauantaina Rantasalmi huomioiden. Pienellä kerhokoneiden pulautuksella homma järjestyikin, ja ryntäsin kentälle.
Tarkastin ja tankkasin koneen, tankillisella pääsisi hyvinkin perille. Plaani oli tehty jo kotona joten matka voi hyvin alkaa.
Taivas pohjoisessa
Taivas etelässä
Aktivoin plaanin puhelimitse ja ryntäsin ilmaan kohti pohjoista.
Lahden kohdalla aurinkoista
Jossain alhaalla pilviä
Pyysin ja sain tutkalta 5000ft korkeutta. Maanopeus nousi hieman - varmaan vähän korkeammalla tuulisi paremmin? Tutka kuittasi lähestymisalueen rajan englanniksi, minä suomeksi..
Järvimaisemaa
Heti EFHK lähestymisalueen rajalta lähdin nousemaan ja kyllä - nopeus kasvoi nopeutumistaan. Päädyin 7500 jalan tienoille istuskelemaan 30-40 km/h myötätuulessa.
Pieksämäki
Kuuntelin EFLA ja EFPK liikennettä. Lahtivesivehmaalle laskeutui joku. Tuli kiusaus ilmoitella kentän ohituksesta "korkeudella 7500 jalkaa2. En jaksanut, ei siitä olisi ollut hyötyä.
Savonmua
Peilityyni
...lampi
Reilu tunti ja Kuopio alkoi lähestyä, liikennettä ei ollut. Selvitykset loivassa liu'ussa lähestymisalueella 5000 miinus...
Kalla sisään
Kuopion keskusta. Puijo ja kaikki
Kuopiosta
Kallan sillat
Kallan uudet sillat näkyivät hyvin. Selvitys laskuun tuli kovin kaukaa. Ei muuta liikennettä.
Kohta jo kentällä...
Siellähän se- EFKU!
PAPIt näkyvät vaikka paistaa
Laskeuduin vasta-aurinkoon, mutta kenttä näkyi hyvin. Sain luvan pysäyttää kiitotielle lähettämään ilmoitusta Kuhmoon...
Keskellä baanaa
Nousun jälkeen sain luvan nousta heti matkakorkeuteen. Huiman nättiä.
Kentän reunalta
Tältä sieltä näyttää
Vaihdettiin pari sanaa lennonjohtajan kanssa. Kenttä on kuulema tornistakin katsoen nätillä paikalla. Pian olin jo reitillä ja sain luvan siirtyä pois Kuopijon taajuudelta...
Matkalentokorkeus 7100 jalkaa juuri nyt
Pohjois-Karjala
Kainuu
Ontonen
Aurinko melkein laskee jo
Saavuin Kuhmon kentälle reilun puolen tunnin päästä. Kenttää oli selkeästi laajennettu.
uusi seisonta-alue ja mitähän vielä...
Päätin käydä vielä katsomassa kesämökkiämme. Jatkoin siis keskustan kautta Lentualle
Kuhmo
Lensin keskustan yli ja otin lyhyen videon vilinästä.
Lähestyminen etelästä
Pohjoisessa kaukana näkyi synkkä harmaa pilvi. Kaukana.
Lentuan Selkäsaaret
Mökkilahti, laiturimme ihan keskellä.
Vanhemmat olivat tulleet vilkuttamaan laiturille.Tyyni järvi, kaarroin pohjoisen kautta takaisin ja häivyin kohti kenttää.
Kuhmon valot
Kuhmo Oy
Lensin vielä kerran keskustan yli, aika hiljaista oli...
Lähestyminen luoteesta
EFKH
Lensin kentälle ja laskeuduin - tällä kertaa peurojakaan ei ollut. Aurinko oli jo maillaan. mutta ihan valoisaa edelleen.
U635
Perillä!
Kenttä näytti hämärtyvässä (tai valoistuvassa) yössäkin hienolta. Ankkuroin koneen hallin taakse piiloon. Lento Suomen kesässä on helppoa, pimeää tai edes hämärää ei tule. Vähemmän liikennetta vain...
Parkkis
Kuhmon Ilmailukerho on hankkinut kentälle ihan rekisteröidyn auton, jolla saa ajella keskustaan. Sain hyvät ohjeet miten käynnistää koodilukko ja matkaan päästiin!
KuIK-Peugeot matalalennossa
´
Kuhmossa oli vielä yksi ruokaravintola auki joten hain päivän päätteeksi pizzan paikallisesta!
Keskusta oli kaunis ja valoisa.
Koulukatu
Vanha paloasema
Sukset
Uni voitti lopulta, aamulla matka jatkuisi Rantasalmelle. Hyvää yötä!
0 Responses to "Nachtflug - yölento pohjoiseen"
Lähetä kommentti