Nachtflug - yölento pohjoiseen

Timo Hyvönen

, , , ,

Rantasalmi fly-in lähestyi ja kone oli varattuna. Kuten viime vuonnakin, hulluus iski perjantai-iltana. Tuli mieleen ajatus lähteä vanhempien luokse Kuhmoon yöksi ja lentää takaisin lauantaina Rantasalmi huomioiden. Pienellä kerhokoneiden pulautuksella homma järjestyikin, ja ryntäsin kentälle.

 Tuolla on Kuhmo

Tarkastin ja tankkasin koneen, tankillisella pääsisi hyvinkin perille. Plaani oli tehty jo kotona joten matka voi hyvin alkaa.

 Taivas pohjoisessa
 Taivas etelässä

Aktivoin plaanin puhelimitse ja ryntäsin ilmaan kohti pohjoista.

Lahden kohdalla aurinkoista
 Jossain alhaalla pilviä

Pyysin ja sain tutkalta 5000ft korkeutta. Maanopeus nousi hieman - varmaan vähän korkeammalla tuulisi paremmin? Tutka kuittasi lähestymisalueen rajan englanniksi, minä suomeksi..

Järvimaisemaa

Heti EFHK lähestymisalueen rajalta lähdin nousemaan ja kyllä - nopeus kasvoi nopeutumistaan. Päädyin 7500 jalan tienoille istuskelemaan 30-40 km/h myötätuulessa.

 Pieksämäki

Kuuntelin EFLA ja EFPK liikennettä. Lahtivesivehmaalle laskeutui joku. Tuli kiusaus ilmoitella kentän ohituksesta "korkeudella 7500 jalkaa2. En jaksanut, ei siitä olisi ollut hyötyä.

 Savonmua
 Peilityyni
 ...lampi

Reilu tunti ja Kuopio alkoi lähestyä, liikennettä ei ollut. Selvitykset loivassa liu'ussa lähestymisalueella 5000 miinus...

 Kalla sisään
Kuopion keskusta. Puijo ja kaikki


Kuopiosta

 Kallan sillat

Kallan uudet sillat näkyivät hyvin. Selvitys laskuun tuli kovin kaukaa. Ei muuta liikennettä.

 Kohta jo kentällä...
 Siellähän se- EFKU!

 PAPIt näkyvät vaikka paistaa

Laskeuduin vasta-aurinkoon, mutta kenttä näkyi hyvin. Sain luvan pysäyttää kiitotielle lähettämään ilmoitusta Kuhmoon...
 Keskellä baanaa

Nousun jälkeen sain luvan nousta heti matkakorkeuteen. Huiman nättiä.

Kentän reunalta
 Tältä sieltä näyttää

Vaihdettiin pari sanaa lennonjohtajan kanssa. Kenttä on kuulema tornistakin katsoen nätillä paikalla. Pian olin jo reitillä ja sain luvan siirtyä pois Kuopijon taajuudelta...

Matkalentokorkeus 7100 jalkaa juuri nyt
 Pohjois-Karjala
 Kainuu


Ontonen

 Aurinko melkein laskee jo

Saavuin Kuhmon kentälle reilun puolen tunnin päästä. Kenttää oli selkeästi laajennettu.
 uusi seisonta-alue ja mitähän vielä...

Päätin käydä vielä katsomassa kesämökkiämme. Jatkoin siis keskustan kautta Lentualle


  Kuhmo

Lensin keskustan yli ja otin lyhyen videon vilinästä.
Lähestyminen etelästä

Pohjoisessa kaukana näkyi synkkä harmaa pilvi. Kaukana.

Lentuan Selkäsaaret
Mökkilahti, laiturimme ihan keskellä.

Vanhemmat olivat tulleet vilkuttamaan laiturille.Tyyni järvi, kaarroin pohjoisen kautta takaisin ja häivyin kohti kenttää.

 Kuhmon valot
Kuhmo Oy

Lensin vielä kerran keskustan yli, aika hiljaista oli...



Lähestyminen luoteesta
 EFKH

Lensin kentälle ja laskeuduin - tällä kertaa peurojakaan ei ollut. Aurinko oli jo maillaan. mutta ihan valoisaa edelleen.

U635


 Perillä!

Kenttä näytti hämärtyvässä (tai valoistuvassa) yössäkin hienolta. Ankkuroin koneen hallin taakse piiloon. Lento Suomen kesässä on helppoa, pimeää tai edes hämärää ei tule. Vähemmän liikennetta vain...


 Parkkis

Kuhmon Ilmailukerho on hankkinut kentälle ihan rekisteröidyn auton, jolla saa ajella keskustaan. Sain hyvät ohjeet miten käynnistää koodilukko ja matkaan päästiin!

KuIK-Peugeot matalalennossa
´
Kuhmossa oli vielä yksi ruokaravintola auki joten hain päivän päätteeksi pizzan paikallisesta!

 Uksi pitsa

Keskusta oli kaunis ja valoisa.

 Koulukatu
 Vanha paloasema

Lopulta pääsin nukkumaan Torikadulle. Sisäpihalta löytyivät vielä sukseni, jotka poistin käytöstä 80-luvun lopussa. Tallessa siis.

Sukset

Uni voitti lopulta, aamulla matka jatkuisi Rantasalmelle. Hyvää yötä!
0 Responses to "Nachtflug - yölento pohjoiseen"

Lähetä kommentti