Rantasalmi ja 11 kenttää

Timo Hyvönen

, , , , , ,

Aamuherätys Kuhmossa kirkkaaseen auringonpaisteeseen lupasi hyvää Rantasalmi-matkalle. Olin tehnyt OFP:n lähes kaikkien Itä-Suomen lentokenttien kautta. Ensin kuitenkin aamukahville - soitin vielä Pääkkös-Pekalle, ettei kenttäautoa vielä tarvittu kentällä. Kaikilla on monta autoa, ei tarvittu. 

Kuhmon tori

Kahvi ja rönttönen löytyivät kuppilasta vaikka tori ammotti tyhjyyttään. Iloista soitantaa kaikui kylällä, kun ryhmä laulajia kehotti katumaan ja tekemään parannusta.

Lauluryhmä

Lähdin siis kentälle valmistautumaan päivän koitokseen. Koulutus olikin jo täydessä käynnissä ja U555 läpilaski toisensa jälkeen.


Kerhon pj kontrolloi koululentoa
Loppuosalla
Atec Zephyr OH-U555

Kenttä oli viimeistelyä vaille fly in -kunnossa. Hallialuetta ja 12 kentän päätä tasoiteltiin tiekarhulla. Koulutus pyöri koko ajan.
Hallin vierellä sininen kenttäpösö, jota saa lainata. Nätti halli

Kiitotien 12 pään metsää oli jo raivattu ja oltiin raivaamassa lisää. Hallia vastapäätä, kentän toiselle puolelle, oli rakennettu pysäköintialue lentokoneille ja autoille. Kentän päätä kiersi vielä oma autotie, ettei kentän poikki tarvitse ajaa. Näiden kuvien ottamisen jälkeen kiitotie  päällystettiin kivituhkalla 12-koekäyttöpaikalta jo päällystettyyn kiitotiehen asti - 200 tonnia kivituhkaa hyvään tarkoitukseen! Jyräys, suolaliuos ja tiivistys vielä ja voila.
Viimeistelyt menossa

Kävin vielä hakemassa bensaa pari tonkallista ja pääsin lopulta matkaan. Olisihan tuolla juttua riittänyt vaikka kuinka, mutta kohti Rautavaaraa matka vei.
Ontojärvi

Matkalla tiirailin mahdollisia vara/pakkolaskupaikkoja. Tämä väli on kyllä sellainen, että suokin on jo kiva ylläri. Korpea, sano.
Laskeutuisinko metsään vai puihin?

Parinkymmenen minuutin lennon jälkeen vastaan tuli Valtimo ja heti hetken kuluttua Rautavaara.

Valtimon seutua
Rautavaara tyynten lammikkojen välissä

Rautavaara on aika korkea vaara ja tosi nätillä paikalla järvien välissä. Kenttä on hieman etelään kylästä ja vihertää heti kohta metsän keskeltä.
Rautavaaran lentokeskus

Toiminta oli täydessä käynnissä. Pääsin laskuun sopivasti, kun vintturilangat oli molemmat nykäisty kelalle - rullasin vanhalle tutulle hallille. Siellä se Piki edelleen roikkui katossa ja Lysander-taulu vieläkin kunniapaikalla.

Lentokonehalli - seinällä arvatakaas minkä 2-paikkaisen siivet

Hallilla oli pari kaveria, ja Korhosen Pekka kuskasi minut kuppilalle. Pullakahvit ja mukavaa juttua, tietokonekin oli säitä varten tyrkyllä. CAVOKia sekin lupaili.
Kone varjossa
Achtung, ein Engländer!

Kahvittelujen jälkeen tutkailin vielä Matin Austeria, oli ihan sotaväreissä!
Varjo-purje-moottorilentoa

Hallin takana löytyi viime kesän kaputtikone varaosina. Onneksi ei käynyt pahemmin - tutkinta löytyy http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2012/1330604188190

Astirin osia

Lentotoiminnan vilkkaus oli kyllä iloinen yllätys, koneita oli jonoon asti sekä ilmassa että maassa. Sanoinkin, etten ole nähnyt näin vilkasta Rautavaaralla sitten 80-luvun. Olen kyllä käynyt siellä aika harvoin kurssin jälkeen.
Vintturinousuja

Oppilaitakin oli viisi ja kalusto kohdillaan. Skylaunch näytti parastaan, tässä pieni video:


Skylaunch imaisee koneen taivaalle


Monipuolista

Katselin hetken purtsikkatoiintaa ja kiilasin lähtöni taas vintturilankojen vedon väliin. Sinne jäi vanha kunnon EFRA.
Kuppila ja majoitushotelli



Skylaunch tanassa

Jatkoin kohti Joensuuta. Keli oli tyyni, kumpupilviä, kuumaa.
Outokummun seutua

Myöhemmin havaitsin lentäneeni Vehmersalmen pohjoispuolelta hieman ennen surullista vesikoneonnettomuutta. Keli oli peilityyni, vaikka termiikkiä olikin jonkin verran. Lähestyin tässä tyynessä Joensuuta.
Joensuuta kohti

Järvillä meni joitain veneitäkin. Leppoisan oloista sekin.
 Moottorivene
 Peili. Onko tukka hyvin.

Maisemat olivat aivan mainion hienoja. Joensuussa kuulosti hiljaiselta. Laskuun...
 EFJO 10
 EFJO torni
 Asematasolle parkkiin

Pähkäilin jatkoreittiä. Kävisinkö Kiteellä vaiko enkö? Vai oikaisisinko Savonlinnaan? Laskukierroksesta alkoi kuulua pörinää, toinen lentsikkako täällä?
 Toinen lentokone!

Joensuun IK:n 172-Cessna tuli koululennolta. Jäinkin juttelemaan Timo Flinkin kanssa: Joensuussa koulutetaan paljon PPL-lentäjiä ja koulutukseen kuuluu ennemminkin sääntönä kuin poikkeuksena lento Baltiaan. Näin oppilaat oppivat, ettei siellä ole sen kummempaa lentää kuin Suomessakaan. Hmm...pakkohan se itsekin on sitten kokeilla joskus.
 OH-CVZ

CVZ:kin oli lähdössä seuraavalle lennolle mutta pääsin minäkin jatkamaan matkaa. Päätin kohteeksi Savonlinnan. Pyhäselkä oli rauhallinen kuin pyhäpäivä.
 Pyhäselkä

Kuten monella muullakin kentällä on Joensuussa poikkikiitotie lakkautettu ja suljettu. Näkyvissä se kuitenkin on. Kentän vieressä on moottoriratakin, viimeksi siellä oli jotkin kisat.
 Joensuussa on käytössä vain yksi kiitotie

Kuuntelin Kiteen purjelentäjien juttuja. Ilomantsin-Tohmajärven suunnalla oli sadetta ja Kiteen kenttäkin oli juuri pesty. Joensuun suunnalta sade näytti vain pieneltä kuurolta. Uusi 2-paikkainen siellä tuntui olevan ilmassa, kun puhuivat moottorin käytöstä tarpeen vaatiessa.


 Idässä sataa

Trimmasin koneen matkalentoon. Tällä kertaa nopeusmittari näytti 200 km/h, kun lentelin matalammalla.

Ihan kiva matkavauhti tämäkin

Kuurokokoelma jäi itäpuolelle ja tyyni aurinkoinen keli jatkui reitillä.


 Tyyni tyynempi järvi
Helppohan tässä on hymyillä

Kohta Savonlinna jo tulikin näkyviin ja laskeuduin aavemaisen tyhjälle kentälle. 

 Tänään ei täällä ollut ketään kotona
 Omakuva peilin kautta
 Aika hieno baana!

Lähdin jatkamaan matkaa. Nousun jälkeen kuuntelinkin jo Rantasalmenkin liikennettä ja sieltä tuntui olevan vieraita tulossa Savonlinnaankin.

 EFSA asemataso

Laskussa radiota säräyttänyt VOR-laite vielä kuvaan (alla vasemmassa reunassa) ja kohti matkan pääkohdetta!
 VOR oli päällä

Kun Rantasalmelle oli vielä 7 minuuttia matkaa, kuulin kerhomme muiden koneiden - U585 ja U645 - ilmoitukset saapumisesta paikalle. Alkoi vähän naurattaakin - tulimme eri kentiltä mutta yhtäaikaa! Ilmoitin U635 myös saapuvaksi, tosin vähän heidän jälkeensä.

 EFRN 18 lähestyminen

Lähestyin kenttää ensimmäistä kertaa pohjoisesta, ja metsän reuna onkin aika lähellä kiitotietä. Sitä kuitenkin riittää - onhan kentällä aikanaan lennetty Brewstereilläkin.
 EFRN-loppuosa

Koneita oli paikalla parikymmentä, osa oli lähtenyt ja osa oli vielä tulossa. Kone riviin nurtsille muiden Zephyrien kanssa!
 Zephyr * 3

Porukkaa oli paikalla paljon ja iloinen musiikki soi. Makkara ja kahvi lounaaksi ja juttuun kavereiden kanssa. Vähän huolta oli säätilan kehittymisestä sunnuntaina, mutta ennusteita katseltiin ja arvottiin, miten käy.
 Vinka kylässä

Kenttä täytti vuosia - 70 - ja juhlan kunniaksi paikalle oli saapunut Ilmavoimien Vinka. Kuumassa kelissä kone ei meinannut oikein käynnistyä, mutta lähti lopulta liikkeelle.
 Rantasalmen ilmoitustaululla on kaikki tarpeellinen data


 Lentäjiä ja yleisöä
 Vinka lähtee

Olin sen verran myöhään kentällä, että porukka alkoi jo siirtyä Rinssieverstille muikunsyöntiin. Katselin koneita ja juttelin vielä hetken. Fly inissä oli käynyt reilut 30 konetta, hyvä menestys ja mukava tunnelma!

Rivistö
 Panoraama, klikkaa isoksi!

Matka jatkui kuitenkin parin tunnin pysähdyksen jälkeen. Hyvän tauon virkistämänä lensin kohti Varkautta ja bongasin vesilentosataman.
 Rantasalmen keskusta. 

Lento Varkaus/Joroisten kentälle kesti vain muutaman minuutin. Kenttä on hulppean iso, ei ole ainakaan reunaesteitä.
 EFVR

Uudehko terminaalirakennus seisoo vähän tyhjän panttina. Jonkin verran yrityksiä on vuokralla kentän kiinteistöissä mutta hil-jais-ta...
 Taas omakuva!

Tässä vaiheessa tuli vaimolta viesti, että Kuopiossa on tippunut lentsikka. Soittelin ja kävi ilmi, että vesitaso on mennyt veteen. Ei ollut Rantasalmen kävijöitä...

Vähän mietitytti - miksi näin tyynellä, oliko liian kuumaa? Matka jatkui joka tapauksessa.

 Maalaismaisemaa

Seuraava etappi olisi Mikkeli, olisikohan siellä ketään? Kohtahan se nähdään.

 Mikkeli ja tyyni rehevöitynyt lampi

Eipä ollut. Laskeuduin ja menin katselemaan taas tyhjää terminaalia. Enpä tiennytkään, että tässä 300 metrin päässä olisi ollut golf-klubi ja kuppila! Pojat jäivät seuraavana päivänä sinne viettämään tymän selkeytymisen odotteluaikaa.
 EFMI

En sitten jäänyt sinne odottelemaan muita vaan lähdin kohti Selänpäätä
 Farewell, Mikkeli!

En voinut lopettaa kelin ihailemista - niin tyyntä, niin hienoa! Kunnon kameralla jokaisesta kuvasta voisi tehdä postikortin.
 1. luokan kirjemerkillä tämäkin kortti on jo huomenna perillä

Selänpäätä lähestyessä maasto kallioitui ja armeija-ajat Imatralla muistuivat mieleen - jyrkkiä kalliorinteitä, jylhää mäntymaisemaa.
 Hiidenportin kansallispuiston seutuja
 Näkötornissa oli ihmisiä
 Joku oli tehnyt ison talon tai hotellin

Selänpäässä ei ollut kuin lennokkitoimintaa käynnissä, alkoi olla jo ilta...
 EFSE

...ja tietenkin mr. Viitasaari pesemässä ja huoltamassa koneita! Jyskyyn voi aina luottaa, päästiin heti juttuun ja sain hienon esittelyn kenttään ja sen kalustoon. Ensin kuitenkin juotiin kahvit ja syötiin jätskit, mietittiin erinäisten kaputtien syitä ja lähdettiin katsomaan hallin sisältöä.
 Kaksi Puchazia

Kerho oli ostanut toisen Puchazin kun joku sen oli hätäpäissään laittanut myyntiin. Mainiota koulutuskalustoa - syöksykierrekin onnistuu.

 K8b, Junior takana

Hallissa oli kuutosiakin (Ka6) oikein kaksin kappalein.

 Karkkeja
 Pakko laittaa toinenkin kuva

Hallissa on erinomaiset huoltotilat ja jälleen yksi Blanik-simulaattori (Condor)

 OH-427 valmiina toimiin

Jysky istutti minut puikkoihin. Juteltiin maastolaskulennosta ja reitinvalinnasta - miksi menin tuulen alapuolelle järven rantaan? Hmm...piti tsekata, siinä ja siinä. Hyvä pointti.
 Simulaattorissa oli aidon näköiset mittarit

Vintturinousu ja laskeutuminenkin onnistuivat ja sain luvan jatkaa matkaa.

 Kuppilalla oli porukkaa
 Lokkeja jahdattiin pois lennokilla

Kävelimme vielä toisen hallin kautta, siellä oli yksi kuutonen ja monta muuta konetta lisää.

 Selänpään kalustoa

Myytävänä oleva Phöbuskin oli hallin nurkassa koottuna. Modernin näköinen peli iästään huolimatta.

 Lentoja odotellessa...

Jutuissa oli käynyt ilmi, että Ummeljoen kenttä on auki ja sillä on virallinen status. EFKW paikannettiin kartalta ja päätin käydä katsomassa, onko se lentokunnossa.

 EFSE 12

Kenttä löytyikin juuri sieltä, missä sen piti ollakin. Kuvassa keskellä on lentokonehalli jonka takana on kilometrin kiitotie. Vähän oikealla on poikkikiitotie, jota kaivelee kaivuri - lienee kohta valmis.

 EFKW

Laskeuduin sähkölinjojjen yli - jännä miten ne jännittävät enemmän kuin samankorkuinen metsä, vaikka ovat kaukanakin. Kenttä oli pehmeää mutta hiljan niitettyä nurmea, tasainen ja hieno. Pari paikallista kertoi, että poikkikiitotiekin on tulossa ja siitä tulee 1200-metrinen. Kenttä on siis nyt vielä kevytlentopaikka, AIP:ssa sitä ei vielä mainita.

 Ummeljoki

Ilta hiipi jo niskaan joten jatkoin aika nopeasti matkaa kohti Wredebytä. Siellä olikin taas tutut kaverit hommissa. Ruohon oli päässyt vähän pitkäksi, joten neuvostoliittolaiselle niittosilppurille oli hommaa.

 EFWB

Talkoomiehiin törmää aina eri kentillä, mukavaa että intoa riittää. Lieneekö vain luuloa tai muuta tuntumaa, mutta korpikentät ovat alkaneet vähän vilkastua - eikä vähiten niiden ylläpitäjien ansiosta.
 EFWB kynnys on aika lähellä jokea

Ruohossa oli sopiva painautunut lähtölinja ja nousukaarron jälkeen otin suunnan kohti Degeriä.

 Kohta kotona!

Nesteen jalostamo pilkistikin jo. Iltaa myöten ilma oli aika utuinenkin. Sade oli mennyt aiemmin yli kohti Keski-Suomea.

 Neste - mutta tästä matka vielä jatkuu
 Kohti ilta-aurinkoa

Malmilla ei ollutkaan pahemmin liikennettä ja laskun jälkeen hinkkasin vain hyttyset pois. Matkalla oli satanut vain pari pisaraa, joten koneessa oli parituhatta hyttystäkin.

 EFHF

Mukava reissu, paljon kohtaamisia kentillä ja hyviä juttuja ilmailuasioista. Ja vieläpä hyvin mielin illaksi kotiin. Päivän saldona oli laskeutuminen 11 eri lentokentälle - hyvää kokemusta ja vaihtelevia ympäristöjä.

Tälleen kiemurrellen!

Fylli näyttikin jo kotisohvalla mallia loppuillan ohjelmasta.

"Hengähdä nyt hyvä mies hetki.."


0 Responses to "Rantasalmi ja 11 kenttää"

Lähetä kommentti