Ensimmäinen Helsinki fly in 2013

Timo Hyvönen

,

Aika jännää, että se tosiaan oli ensimmäinen. Luulisi, että Stadin ykköslentokentällä olisi joskus järjestetty fly in?

No ei ollut, monenlaista lentorallia ja -näytöstä kylläkin. Idea lähti alkuvuodesta, kun olin juuri tullut valituksi Malmin lentoaseman ystävät ry:n hallitukseen Kuppilassa oli jo useamman kerran keskusteltu aiheesta, mutta tilaisuus tuli kun taitolentäjä Saikkonen pompahti pöytään. Hän oli menossa kentän yhteistyökokoukseen ja kyseli ideoita. No siitä se sitten lähti.

Näin hienon julisteen piirsi Jarkko Talonpoika

Kuhmo fly inistä viisastuneena tiesin, että järjestelyt pitää aloittaa heti. Tehtävälistakin oli valmiina ja kun MLY:n kokouksessa saatiin päätettyä, että voin toimia koordinaattorina MLY:n nimissä, homma lähti etenemään. Valitettavasti suoraviivainen toiminta aiheutti pientä hälinää MLY-hallituksessa, mutta se vaikeni aika äkkiä parhain päin.

Kenttä valmistautuu fly iniin

Tiedotusta ja kiihotusta

Kiersin Malmin kerhoja saarnaamassa ja ydinporukka muodostui aika äkkiä. Kiinnostuneita oli riittävästi ja tehtävälista piteni ja täyttyi samaan aikaan. Ravintolan tilanne oli huolestuttava, kun se yllättäen sulkeutui. Lopulta uudet yrittäjät, anniskeluoikeudet ym. tulivat juuri ja juuri oikeaan tarpeeseen, ks www.gate1.fi.

Järjestelyihin kuului myös huomioliivien hankinta - tässä uunituore liivi, joita oli rajoitettu 200 kpl erä. 

Saimme sovittua Finavian kanssa asiat hyvin. Viikonloppu oli vierailijoille laskeutumis- ja paikoitusmaksuton. Lauantain yleisöpäivänä parkkialueet olivat auki. Kunnossapito oli valmiina ohjaamaan lentsikoita parkkiin, jos tulisi ruuhkaa. Lennonjohto lupasi olla mukavan lisäksi kaunis ja rohkea. Saatiinpa jopa Klausille lupa etsiä ja maalata HELSINKI-teksti kenttään. Asiallisesti sopien löydettiin kaikkiin asioihin yhteinen näkemys.

Rahoitusta saimme Ilmailuliiton tukisäätiöltä, yllättäen huomioliiveihin myös Trafilta ja loput investoi Malmin lentoseman ystävät.

Vieraileville ilmailijoille tehtiin hyvä ohje Malmille saapumisesta. Ohje on säilyttämisen ja päivittämisen arvoinen, ja sen voi ladata tästä.

M-day koitti 17.8.

Varsinainen tapahtuma sujui kaikin puolin hyvin. Matkan varrella pähkäilyt "mitä nyt unohtui" eivät olleet turhia, mitään ei tuntunut unohtuneen. Tiedotuskanavia haettiin ja yleisölle avattiin www.helsinkiflyin.fi, projektiryhmä siirtyi google sitesista googlen docsiin ja se toimi mainiosti - yhteinen tiedostovarasto ja tiedonjako toimi.

Iltaa

Lauantain ohjelmassa oli yleisöesittelyjä asematasolla, ja yleisöä riittikin - 15 ryhmää, 20-30 hlö/kpl eli n. 350 henkeä näki kentän. Opastajia huomattiin tarvittavan joka ryhmälle kaksi, talkooporukka venähti joustavasti toimeen. Parkkiohjaus sujui täysin häiriöittä, vaikka parkkikset olivat koko ajan aikalailla täynnä. Kuppila myi enemmän kuin koskaan, ja ilmailijoiden ohjelma oli vähintäänkin vetävä.

Päivän aikana kentälle saapui parikymmentä konetta, jotkut pidemmäksi, toiset lyhyemmäksi aikaa - ihan kuin fly inissä. Miko Verno oli tehnyt hyvän ohjeen spottereille ja kuvia otettiinkin pitkin päivää. Iltapäivällä alkanut sade hiljensi kentän lentotoimintaa, mutta yleisökierrokset vetivät edelleen. Moni kone perui tulonsa, kun Keski-Suomi oli tymässä. Näille ei voi mitään, niin vain aina käy.

Miko Verno otti kuvan esittelyryhmästä. Nämä olivat tosi suosittuja.

Saapuville lentsikoille oli järjestetty info, josta jaettiin jokaiselle alueen infokartta, huomioliivit asematasolla liikkumisen turvaksi, EFHF75-tarrat ja muuta pientä. Helsingin karttoja meni vähemmän, mutta info muodostui mukavaksi keski- ja kohtaamispaikaksi saapuneille ja muillekin. Finavia antoi infokäyttöön hyvän neuvottelutilan.

Tapsa ja Raine avaavat

Tilaisuuden avasivat lauantaina klo 12 Ilmailuliiton pj Tapio Pitkänen ja MLY:n pj Raine Haikarainen. Tapsa korosti Malmin kentän tärkeyttä Suomen ilmailulle. Ilmailiujoiden luennot alkoivat avauksen jälkeen, ja tupa oli jokaisessa aivan täynnä.

Ylijohtaja Henttu esiintyi täydelle salille

- Ismo Aaltonen kertoi onnettomuustutkinnasta ja viime aikojen onnettomuuksien yhteisistä piirteistä. Heli Koivu Trafista jatkoi Trafin analyysityöstä.
- Jokke Sucksdorff kertoi Malmin ja Helsingin alueen ilmatilajaosta. Keskustelua ja hyviä vinkkejä riitti.
- Jukka Terttunen ja Simo Piitulainen kertoivat uusista medikaalivaatimuksista ja lääketieteellisistä näkökohdista ilmailuun. Loppukysymys jäi pohdittavaksi - miten sanot kaverille, että hänen medikaalinen kyvykkyytensä alkaa olla rajoilla?
- Pekka Henttu puhui Trafista ja ilmailusta. Painopistealueet ovat massapuolella eli kaupallisessa ilmailussa, tämä oli hyvä havaita
- Timo Latikka Ilmailuliitosta kertoi liiton tämän hetken statuksesta ja suunnitelmista. Tämä esitys pidettiin pyöreän aulassa, muut sopivan tiivistunnelmaisessa Gate1:n neukkarissa.

Samaan aikaan kentällä tapahtui. Iltapäivään asti keli salli laskuvarjohypyt ja kävipä Tapsa Pitkänen hieman treenaamassa taitolentoa S'Bachillaan. Eki pyöräytti myös harjoituslennon Antonovilla - miten pölytys/lannoituslentoja tehdään matalalla. An2 on aika vaikuttava kun se liikehtii, näppärän ketterän oloinen laite.

Jouni Laukkanen, Sami Saikkonen ja minä kerroimme jatkuvasti yleisölle, mitä tapahtuu kentällä ja sen ulkopuolella. Äänentoisto ylsi joka puolelle sopivasti, ei liian kovaa eikä hiljaa.

Vilinää

Pyöreän aulassa oli esillä monenlaisia yrittäjiä. MLY itseoikeutetusti kohotti 75-vuotisaihetta, lentokouluja oli paikalla Aeropole, Patria ja jopa Suomen Ilmailuopisto Porista. BF-lento piti oviaan auki ja briefing esittäytyi lentäjille. Lentopelastusseura, Malmin ilmailukerho, KILA...hyvä kokoelma.

Latikan puhe SIL-statuksesta kiinnosti.

Puheiden ja lentelyiden jälkeen oli iltajuhlan aika. Kun olin välittänyt Finavian ja kentän päällikkö Sireenin terveiset juhlakansalle, tulikin illan ylläri. Joku oli kuullut kun sanoin, etten ole koskaan uinut minkään lentojeni jälkeen - yksin- tms. koskaan. Nohh...suihkualtaan vesi oli aika lämmintä mutta virkistävää. Hymyilyttää vieläkin.

Lämmintä! Marko Saastamoinen otti kuvan kun olin uimassa

Iltajuhlat kokosivat ravintolan aivan täyteen, pöytätilaa joutui vähän jo etsimäänkin. 20 euron illalliskortit olivat ruoan laatuun nähden vähintäänkin kohtuulliset. Lentokapteeneita oli saapunut paikalle paljon - kiitokset heille osallistumisesta!

Platalla oli illansuussa hiljaista, vaikka sää paranikin

Illan ohjelmassa oli myös palkintoja ja hetki musiikkiakin, jota esitti Welleri Friman Vesivehmaalta. Maksoin talkooväen lounaat esittämällä laulun KARVAINEN NAINEN Paula Koivuniemen äänellä. Palkintoja jaettiin seuraavasti:

1. Kauimpaa saapunut - (palkinto Messerschmittit Sisilian yllä, http://www.koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=128) kaksi konetta tuli Ähtäristä joten ensin (perjantaina) saapunut palkittiin, OH-U448 Saastamoinen/Vaskuu
2. Päivän Spitfire-ässä (palkintokirjan nimi, http://www.koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=165): LY-ABY Erkki Saario, lannoitusharjoitus 18 pitkin
3. Mielenkiintoisin - (palkinto Spitfire-pilotti http://www.koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=176) ultra-kellukekone Zenair 701 OH-U466 Olli Puromies / Kari Saarinen

4. Paikalla olleista Ilmailuliiton hallituksen jäsenistä tietyin perustein valittu voittaja (palkinto Cobra-pilotti - taisteluhelikopterilentäjänä Vietnamissa, http://www.koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=142) OH-JEE, Peter Tähtinen

Kiitokset Icemillille kirjapalkinnoista!

Iltajuhla jatkui aika pitkään ja jatkot olivat vanhaan malliin BF-tiloissa. Hyviä ajatuksia ja päätöksiä tehtiin illan mittaan, dokumentointi vain unohtui. 
Pyöreä hiljeni lopulta


Kenttä pimeni

Sunnuntaiaamuna info avattiin vielä muutamaksi tunniksi, 9-12, kiitos Peltolan Maijan. Koneita tulikin vielä sunnuntaina kymmenkunta, kun sää oli parempi. MLY:n pöytä oli sunnuntainkin esittelemässä kenttää ja sen toimintaa ja yleisöä kävi paljon päivän aikana. Kuppilakin oli auki iltapäivään ja fly in -talkooväkeä ja muitakin lojui siellä pitkälle iltapäivään. Iltapäivällä sattui vielä valitettava onnettomuus, kun OH-COX karkasi pomppulaskussa ja meni nokilleen. Peltiä vain, sitä riittää. 

Lentokapteeni Lare Karjalainen vieraili sunnuntaina

Tilaisuus oli kaiken kaikkiaan aivan mainio. Talkooväki oli tosi innokkaasti mukana ja ihmisiä kävi tutustumassa kentän toimintaan tuhansia. Pikkulapset olivat innoissaan, samoin aikuiset. 

Mediassa tapahtumasta kiinnostui Ylen Aikaisen lisäksi Yle FST, joka teki uutisfilmin asiasta. Hienoa näkyvyyttä Malmin kentällekin. Paikallislehti Lähitieto teki ison etukäteisartikkelin mutta Hesari ei noteerannut tapahtumaa, noteerasipahan HELSINKI-tekstin mukavasti. 

Miten jatkossa?

Moni tilasi tapahtuman jo seuraaviksikin vuosiksi kentälle. Kerhojen ja muiden toimijoiden aktiivisuutta tarvitaan, että tämän voi toistaa menestyksekkäästi. Kunhan pöly laskeutuu, katsotaan löytyykö tuleville vuosille intoa. Pää on nyt avattu!

EFHF - Helsinki-Malmi 75 vuotta

Tässä vielä muistutukseksi se tehtävälista - aakkosjärjestyksessä!

100LL
577 (Tikkurila- Malmi - EFHF-Jakomäki)
75 (Keskusta - EFHF- Tapulikaupunki)
Ankkuriruuvit
Autobensa
Avajaispuheet
Avajaispuheet
Bajamajat
Briefing, säät, NETTI-yhteys
Elokuvaus
Englanniksi nettiin
Fly In -paidat
Gate1
Hgin karttoja? esim wellcome to Helsinki
Hjelmco
Hotellilista veppiin
Huoltoyritykset
Huomioliivit
Illalliskortit ennakkoilmoittautumisten keräys
Ilmailuliiton kämppä?
Ilmailuradio
Iltaohjelma
Infon aukiolo: pe 17-20, la 9-18, (su 9-12)
Järjestysmiehet
Jäsenlento
Kenttäesittelyt yleisölle
Koordinaatio
Kuulutukset
Laskeutumispaikka
Lehdistö TV, etukäteen, paikalla
Lekoparkkeeraus
Lentokoneiden p-sijoittelu
Lentotoiminta
Lentäjien iltaohjelma
Lentäjien infopaketti
Liikenteen ohjaus, autot
Luentotila, videotykki, kangas
Luentotila, videotykki, kangas
Majoituspörssi - FB?
Miten Malmille lennetään -ohje
Ohjausvuorot lauantai
Ohjeistus ja ilmoittautuminen
Opasteet Asematason porteille
Palkinnot: kauimpaa tullut, isoin lentsikka, pienin lentsikka, kaunein lentsikka, yleisön suosikki, ...
P-alueet
parkkiohje - mihin koneet esitteille?
Pöytä ja tuolit infopisteeseen
Rahoitus
Rahoitus
Ravintola
rullaustie parkkipaikaksi?
Saapuvien koneiden esittelyt
Sekalaista
Siivous
Sähköinen
Teltat/lupa Finavialta
Turvallisuus, poliisi, pelastus
Valokuvaus
Vartiolentolaivue
vfr west + east kartat
Vieraskirja
Yhteydenotto palloilijoihin
Yleisön kenttäesittelyreitti
Ympäristön tiedottaminen
Ympäristöpuhelin
Yritysten/kerhojen asemointi
Yritysten/kerhojen asemointi
Äänentoisto

Äänentoisto
0 Responses to "Ensimmäinen Helsinki fly in 2013"

Lähetä kommentti