Kävin perjantaina illalla pitkästä aikaa kuhanpahan vaan iltalennolla. Siis silleen rauhassa, tyynessä, katselemassa auringonlaskua ja laivoja. Miten rentouttavaa se onkaan ilman aikataulua, voi keskittyä katselemaan maisemia ja - tietenkin tuollaisena tyynenä iltana - muita lentsikoita Stadin edessä.
Rullatessa aurinko osui vielä tornii
Malmi on arkisin klo 19 jälkeen korpikenttä. Lennonjohto sulkeutuu seiskalta. Läpilaskut ym. harjoittelu ovat sen jälkeen kiellettyjä, mutta klo 22 asti saa lentää. Yleensä iltaisinkin käytetään pääkiitotietä 18-36, mutta päädyin itsekin nousemaan perjantaina tyhjältä kentältä vastatuuleen kiitotieltä 09 ja suoraan kohti Degeriä. Olihan siihen odotukseen Alfa toki lyhyempi rullausmatkakin.
Nesteoil pölläytteli jotain
Olin tällä kertaa muistanut ottaa uudet aktiiviluurini mukaan. Tunne on aina yhtä hämmästyttävä, kun kytken virrat luureihin. Kohina ja ääni katoavat korvista. Sain hankittua lopultakin, vuosien jälkeen, Zulu Lightspeedit. Tuntuma päässä, tiiviys, aktiiviluurien hiljaisuus...sopii hyvin iltalentoon!
Aurinko päättää retken
Nousussa oli hiljaista, laskettelin loivasti ylöspäin ja kohti itää, Degeriin. Degerin jälkeen aukesi tyyni meri. Idästä jonkin saaren rannasta paistoi joko auringon peilaus tai nuotio. Lentelin hetken sinne päin mutta käännyin jo kohta katselemaan auringonlaskua. Yllättävän nopeastihan se mailleen painuu.
Huumaava maisema
Kaartelin Suomenlinnan yli länteen. Viikkarin XPRS tunki taas kohti Kustaanmiekkaa. Kuuntelin välillä
tutkaakin, jos vaikka pyytäisi korkeuksia...en jaksanut. Hiljaista oli Vantaassakin.
XPRS tähtää. Yllättävän harvoin ne törmäävät vaikka tuo väli on tosi pieni
Keskusta pimeni hiljalleen, Stadikalla oli futismatsi. Joku lentsikka lenteli stadin päällä korkeammalla, onneksi oli vilkkuvalot - ääniä ei kuulunut radiostakaan. Näytti ja tuntui hiljaiselta ja rauhalliselta.
Purtsikka punaisin purjein PPP
Stadionin valot
Aika tyhjää vielä
Hietsu on autio
Lintsi näyttää tosi hienolta
Hakaniemi ja Ympyrätalo
Kello oli lähtiessäni tasan 20 ja lentelin 25 minuuttia. Virallinen yö oli tulossa jo. Lentosääntöjen määritelmän mukaan yö on silloin, kun 8 km päässä olevaa valaisematonta estettä ei voi havaita.
ICAO sanoo, että yö on silloin, kun porvarillinen hämärä loppuu eli auringon keskipiste on kuusi astetta horisontin alapuolella.
"Night. The hours between the end of evening civil twilight and the beginning of morning civil twilight or such other period between sunset and sunrise, as may be prescribed by the appropriate authority. Note.— Civil twilight ends in the evening when the centre of the sun’s disc is 6 degrees below the horizon and begins in the morning when the centre of the sun’s disc is 6 degrees below the horizon."
Tervasaarikin
Katson itse auringon nousut ja laskut
Moision mainosta laskurista. Se kertoo hämärän alun ja lopun juuri e.m. perustein.Toinen hyvä lähde valolle on
http://www.gaisma.com/en/location/oulu.html. ICAO-yö on tulossa Suomeenkin, ainakin jos
http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=4651.0 on uskominen. Olisihan se selkeämpää.
Kuloseaaren kasinolla on vielä valot
Työnnyin takaisin kentälle Nokan kautta. Hetken kuluttua joku tuli perässä kohti kenttää, mutta ehdin laskuun hyvissä ajoin ennen sitä.
Malmin lentokenttä
Perusosakaarto
Perusosa
Vielä oli valoa - ei tarvinnut edes valoja
Tyynessä kone liukui pienillä laipoilla melkein suoraan halliin. Hyttysiäkään ei tullut siipiin paljon yhtään. Pesin koneen ja työnsin halliin. Iloksi vielä platalla oli vierailemassa wanha kunnon Cessna!
OH-CSP
Iltalento parhaasta päästä!
Lähetä kommentti