14.30
FAVNOK - Fog And Visibility Not Ok!
Timo Hyvönen
matkalento, mgpl, Timo, upl, yleistä
Syksyn tullen sää on taas vaihtelevaa. Sumu saattaa yllättää nopeastikin ja harmaita seiniä nousee nopeammin kuin Eestin miesten rakennustyömaalla. Nyt lentäessä tarvitaankin tarkkaa harkintaa, sään tuntemusta ja suurta nöyryyttä luonnonvoimia kohtaan. Kirjoittelin vähän itsellenikin tällaisen muistilistan rajoitteista, viralliset tiedothan löytyvät ilmailumääräyksistä ja lentosäännöistä.
Lentosäännöt antavat VFR-lentämiselle minimiarvot. Normaalikorkeuksissa
valvomattomassa ilmatilassa (F, G, G+) (alle 3000 jalkaa merenpinnasta tai 1000
jalkaa maanpinnasta) vaakanäkyvyyden pitää olla minimissään 1,5 km
(lennettäessä alle 260 km/h) tai 5 km (jos menee kovempaa). Näin matalalla
pitää pysytellä selvästi erossa pilvestä ja maan tai veden tulee näkyä.
Matkalla Hyvinkäälle
Tästä korkeammalla (lentopintaan 100 asti) vaakanäkyvyyttä
vaaditaan 5 km ja etäisyyttä pilviin 1500m vaakaan ja 300m pystyyn, samoin
valvotussa ilmatilassa (A, B, C, D, E). A-ilmatilassa ei tosin saa lentää
VFR:ää, mutta onpahan sinnekin nuo rajat määrätty.
Ridasjärvi on hyvä maamerkki
Lähialue
Lähialueella pilvikorkeuden pitää olla 1500 jalkaa ja
vaakanäkyvyyden 5 km, muussa tapauksessa siellä saa lentää vain
erityis-VFR-selvityksellä. Tällöin lennonjohto porrastaa liikennettä selvästi eroon
toisistaan. Vähintään 1,5km pitää kuitenkin näkyä.
Matkalennolla
Minimejä tutkaillessani muistutin itseäni myös virallisista matkalentokorkeuksista. Lentosäännöistä löytyy myös määrätyt matkalentokorkeudet eri
lentosuunnille, kun lennetään yli 5000 jalan korkeudessa merenpinnasta (tai
3000 jalkaa maan pinnasta, kumpi on ylempänä). VFR-matkalentokorkeudet on
porrastettu 1000 jalan välein lentosuuntien 0-179 astetta (parittomat tuhannet
alkaen 3500 jalkaa) ja 180-359 astetta (parilliset alkaen 4500 jalkaa) välillä.
Tasatonnit on varattu IFR-lentsikoille ja purjekoneita ym. moottorittomia tämä
ei koske. Ehkä vähän huvittavaakin on se, että VFR-matkalentokorkeudet on
listattu 52000 jalkaan asti. Sinne jos pääsiskin!
Lentäjäkohtaiset rajoitukset
Mutta eipä siinä vielä kaikki! OPS M1-16 linjaa niiden
soveltamisen, joka riippuu lentäjän kokemuksesta ja lupakirjaluokasta.
Liikenne- ja 100 tuntia lentäneillä PPL-lentäjillä (ml. perusmittarikoulutus
tai yölentokelpuutus) rajat ovat lentosäännöissä määrätyt. Muilla lentäjillä on
tiettyjä rajoitteita. Odotan mielenkiinnolla lupakirjauudistuksen (LAPL)
vaikutuksia tähän OPSiin.
Ultra-, purtsikka-, gyro-, mopu- ym. harrastelentäjien täytyy tietenkin varmistaa, että
lento voidaan suorittaa lentosääntöjen mukaan. Saatavilla olevien säätietojen
mukaan on pilvikorkeuden aiotulla reitillä oltava vähintään 1000 jalkaa ja
näkyvyyden vähintään 5 kilometriä. Vaakanäkyvyytenä 5 kilometriä on kyllä niin
vähän, että hikkee pukkaa. Syksyisin on hyvin tavallista, että pilvikorkeus jää
matalalle. Varsinkin kastepisteen ja lämpötilan ollessa lähellä toisiaan, voi
pilvi ilmestyä hollille yllättävänkin nopeasti.
Pakotie aina näkyvissä, jos pilvi tulee vastaan.
Kierroslentämistä voi harjoitella vähän huonommassa kelissä.
Jos vaakanäkyvyys on 3 km ja pilvet sen verran korkealla, että voidaan lentää
selvästi erossa pilvestä minimikorkeuksilla, saa kentän ympärillä pyöriä.
Kentän vain pitää olla näkyvissä koko ajan. Kannattaa huomata sekin, että
säännöt liittyvät lupakirjaan, eivät lentolaitteeseen. PPL-ultramopulentäjä saa
noudattaa varsinaisia minimejä..
Kilauta ihmeessä kaverille
Sain innokkeen tämän jutun kirjoittamiseen siitä, kun olin viikonloppuna
lentämässä Malmi-Hyvinkää-Nummela-Malmi ja asia tuli ajankohtaiseksi. Lähtiessäni
Malmilla oli normikesäkeli, mutta Hyvinkäällä ollessani havaitsin jo METAReista
pilven peittäneen alueen. Suunnitelmani mukaan lentelin Nummelaan, jossa
tarkastin iPadista tilanteen. METARit näyttivät vähän paremmilta, mutta vieläkin
heikoilta. METAR-pisteiden välinen säätieto löytyy GAFORista.
Tässä vaiheessa soitin briefingiin ja sain sieltä sen hetken
tilanteen ja AWS-pisteiden tiedot, jotka vaihtelivat muutamasta sadasta 1500
jalkaan. Vaakanäkyvyys oli hyvä ja näillä tiedoilla evästettynä pääsin
lentämään Nummelasta isojen sateiden välistä hyvin takaisin Malmille. Lupakirjaan
liittyvät sääminimit olivat lähellä, mutta lennon pystyi tekemään
laillisesti.
Vaakanäkyvyys ja pilvikorkeus ovat mittareita
Vaakanäkyvyys ja pilvikorkeus ovat mittareita
Pidän itse aina näkyvissä varareitin, jos edessä näyttää
olevan huonompaa keliä. Aina. Sumppuun ei saa joutua. Siihen voi kuolla.
Lennonjohdosta
Kävin lennon jälkeen juttelemassa tornissa lennonjohtajan
kanssa. Hän kertoi, että päivä oli ollut vaihteleva – NOKKA oli ollut tukossa
niin, että useampikin kone oli kääntynyt sieltä takaisin. Sää oli niin
vaihteleva, että yksi Nummelaan suunnannut oli päässyt kyllä reitille mutta joutunut
kääntymään reitiltä Vantaalle laskuun, kun tukko oli tullut vastaan. Oman
laskuni aikaan taivaanranta kimalteli lännessä jo valoisana, mutta tornin juttutuokionkin
aikana sää vaihteli tosi nopeasti kirkkaasta tymätihkuun. Kotimatkalla kyllä
kuulin vielä jonkun tulevan Malmille laskuun, vaikka ilta alkoi jo hämärtää.
PAPIt päällä. Pyynnöstähän lennonjohtaja sytyttää muitakin valoja vaikka SATASELLE
Pelkkiä nettimetareita katsomalla ei kannata suunnitella,
jos on vähänkin epävarmuutta. Sitä varten Finavia ja Ilmatieteen laitos
tarjoavat briefing-palvelua – on nautinto keskustella näistä asioista sääalan
ammattilaisten kanssa ja vaikka kysellä vähän tyhmiäkin, he tietävät mistä on
kysymys. AWS-METARit eri puolilta maaseutua ovat tuoneet säätietoihin lisää
ulottuvuutta. Harmi ettei sääasemia ole Porvoo-Nikkilä-Hyvinkää-akselilla,
niistä olisi hyvää apua kokonaisarvionnissa.
IFR-keli
IFR-keli
Epäreilua!
Nousin sunnuntaina iltapäivällä Helsinki-Vantaalta lentoon
täydellisessä sumussa (kuva yllä). Puikoissa oli kokenut hollantilainen kippari. Sumupilvi
hälveni täysin muutaman sekunnin nousun jälkeen. Noin 300 jalan korkeudesta
ylöspäin ilmakehä oli aurinkoinen ja kirkas.
VFR-keli
Sumupilvi jatkui yli Pohjois-Euroopan
rikkomattomana, maata näkyi ensimmäisen kerran Tanskassa,
Tanskassa oli nosto!
Englannissa oli jo VFR-keliä ja hirveästi lentokenttiäkin. Maapallo on joskus epäreilu VFR-lentäjille.
VFR-keli
Tanskassa oli nosto!
Englannissa oli jo VFR-keliä ja hirveästi lentokenttiäkin. Maapallo on joskus epäreilu VFR-lentäjille.
Englanti on selvästi ilmailumaa, kelitkin pidetään parempina
Valinnanvaraa kentissä on tarpeeksi
0 Responses to "FAVNOK - Fog And Visibility Not Ok! "
Lähetä kommentti