10.39
Rantasalmelle!
Timo Hyvönen
efhf, matkalento, MILK, Timo
Rantasalmi fly-in on jo vuosia ollut yksi kesän vakiintuneita kokoontumisia. Tänä vuonna pääsin lähtemään sinne Malmilta jo heti aamusta.
Tällä kertaa kokeilin, miten iPhonen Blogger-sovellus toimii ja päivittelin kuvia ja tekstejä matkan varrelta. Kuvien laittaminen olikin näppärää ja toimivaa, tekstin syöttäminen taas ihan yhtä helppoa tai vaikeaa kuin kännykällä yleensä. Juttu koostui vähän kuin itsekseen päivän aikana.
Tällä kertaa kokeilin, miten iPhonen Blogger-sovellus toimii ja päivittelin kuvia ja tekstejä matkan varrelta. Kuvien laittaminen olikin näppärää ja toimivaa, tekstin syöttäminen taas ihan yhtä helppoa tai vaikeaa kuin kännykällä yleensä. Juttu koostui vähän kuin itsekseen päivän aikana.
Ensimmäinen etappi oli Malmilta Kymiin. Olin tehnyt lentosuunnitelman 5000 jalkaan myötätuulen toivossa. Heti nousun jälkeen otinkin yhteyttä Helsingin tutkaan (119.100) ja sainkin välittömästi luvan nousta suoraan reitille 5000 jalkaan. Hienoa - paitsi ettei siellä mitään myötätuulta ollut. Ilma oli kuin linnunmaitoa, meri tyyni, tasaista.
Uraani halkeaa edelleen. Loviisan ydinvoimala
Jännä jokihässäkkä
Valvomon tötterö
Kymissä toiminta oli alkamassa, purtsikoita hinattiin jo kentän päähän. Tyynessä olisin laskeutunut mereltä päin, mutta kun huomasin purtsikkaa vietävän toiseen päähän, laskeuduin sinne.
Kymissä on mainio museo
Tyyni lento Kymiin kesti vain 37 min. Aurinkoista!
Purjelentotoiminta alkamassa
Juttutuokioiden jälkeen matka jatkui. Seuraavaksi Wredebyn nurmikenttä viiden minuutin lennon päässä.
Juttutuokioiden jälkeen matka jatkui. Seuraavaksi Wredebyn nurmikenttä viiden minuutin lennon päässä.
Moikka Kymi!
Wredebyn kenttä oli juuri niitetty ja laskeutuminen juuri niin pehmeää kuin nurmikentältä voi kuvitella.
Kenttä oli superkunnossa. Ketään ei ollut paikalla, hiljaista. Yhtäkkiä alkoi kuulua lentsikan surinaa...korkealla lensi jokin pienkone yli. Kameran zoomi paljasti, sehän oli OH-PAX!
OH-PAX lensi yli
Kiitotie ja siipi
Lähdin seuraamaan Esaa ja vesikonetta Utin suuntaan.
OH-PAX lensi yli
Kiitotie ja siipi
Utissa on kova meno
Utissa oli täysi tohina, hyppytoimintaa oikein kunnolla. Caravan vei porukkaa taivaalle solkenaan.
Rajojen vartiointiväline
Lasten vartiointiväline
Lähtöpaikalla kuulin jonkun ultran ilmoittavan saapumisestaan ja päätin odottaa sen laskeutumista. Kun muita ilmoituksia ei kuulunut, olin jo vähällä lähteä rullaamaan kunnes huomasin koneen laskukierroksessa. Sehän oli jopa tuttu Malmilta!
Tuttuja
Matka jatkui kohti Imatraa. Lappeenrannan kentällä oli jokin tapahtuma, ja ilmatilassakin oli rajoitteita.
Kaunista.
Suomen kesää
NOTAMeista tiesin että torni oli kiinni vielä pari tuntia. Lentelin kentän ohi paikkailmoituksia annellen, vaikka ei sieltä kukaan jutellut minulle. Maisemat Saimaalla huimasivat.
Matka jatkui kohti Imatraa. Lappeenrannan kentällä oli jokin tapahtuma, ja ilmatilassakin oli rajoitteita.
Kaunista.
Suomen kesää
NOTAMeista tiesin että torni oli kiinni vielä pari tuntia. Lentelin kentän ohi paikkailmoituksia annellen, vaikka ei sieltä kukaan jutellut minulle. Maisemat Saimaalla huimasivat.
Saimaa on tyyni ja mahtava
Keli suorastaan mahtava. Maisemat olivat kuin suoraan postikorteista tai Suomi-Filmin parhaista. Imatralla oli vielä hiljaista, mitä nyt loppuosalla oli hillitön nosto joka piti Zephyriä ilmassa. Odotellen kone kyllä lopulta tuli alas.
Keli suorastaan mahtava. Maisemat olivat kuin suoraan postikorteista tai Suomi-Filmin parhaista. Imatralla oli vielä hiljaista, mitä nyt loppuosalla oli hillitön nosto joka piti Zephyriä ilmassa. Odotellen kone kyllä lopulta tuli alas.
EFIM Imatra
Katselin kentän tuttuja maisemia, "Niemilampi kiertäen riviin järjesty" oli vanha rutiini Rajakoulussa. No, siitä on jo 30 vuotta aikaa kun siellä vartioitiin lentokenttää ja opettelin vartioimaan rajoja.
Immola
Koneet oli otettu jo hallista ulos ja ensimmäisiä purtsikoita vedettiin kentän päähän. Tämä Super Cub näytti olevan myynnissä Ilmailu-lehdessä. Kone näytti luonnossa kiiltävältä ja hienolta kuin karamelli.
Imatran kalustoa
"Autoin" nostamaan PIK-5:n kärrystä huoltoon. Aika kevyt peli ja neljällä kaverilla se liikahti helposti.
PIK-siipi ja mainos
Kentällä oli myös Hyvinkään kerhomme Grob, josta oli potkuri rikki kovan laskun seurauksena. Nythän kone on jo huollossa.
Grob 109 B
Apollofoxin ohjaamo
Matka jatkui kohti Savonlinnaa. Lähtiessä nappasin vielä kuvan vintturista...
Punainen vintturi
...ja purjekoneiden lähtöpaikasta, joka on tuossa autoradan vasemmalla puolella.
Koneet oli otettu jo hallista ulos ja ensimmäisiä purtsikoita vedettiin kentän päähän. Tämä Super Cub näytti olevan myynnissä Ilmailu-lehdessä. Kone näytti luonnossa kiiltävältä ja hienolta kuin karamelli.
Imatran kalustoa
"Autoin" nostamaan PIK-5:n kärrystä huoltoon. Aika kevyt peli ja neljällä kaverilla se liikahti helposti.
PIK-siipi ja mainos
Kentällä oli myös Hyvinkään kerhomme Grob, josta oli potkuri rikki kovan laskun seurauksena. Nythän kone on jo huollossa.
Grob 109 B
Apollofoxin ohjaamo
Matka jatkui kohti Savonlinnaa. Lähtiessä nappasin vielä kuvan vintturista...
Punainen vintturi
...ja purjekoneiden lähtöpaikasta, joka on tuossa autoradan vasemmalla puolella.
Jokin kiihdytysbaana?
Imatran metsämaisemaa
Savonlinnaa lähestyessäni kuulin OH-PRT:n asialliset ilmoitukset matkalennolla Kiteelle. Savonlinnan kaupunkia lähestyi sade.
Sadekuuro näkyvissä
Kentällä ei vielä satanut ja kävin pikaisesti viemässä halliin Kuhmon fly-in -mainoksen. Koneita oli siellä suojassa.
Kalustoa EFSAImatran metsämaisemaa
Savonlinnaa lähestyessäni kuulin OH-PRT:n asialliset ilmoitukset matkalennolla Kiteelle. Savonlinnan kaupunkia lähestyi sade.
Sadekuuro näkyvissä
Kentällä ei vielä satanut ja kävin pikaisesti viemässä halliin Kuhmon fly-in -mainoksen. Koneita oli siellä suojassa.
Savonlinnan asemataso
Siisti ilmoitustaulu
Savonlinnassa oli hiljaista ja jatkoin matkaa. Sadekuuro Rantasalmen suunnassa näytti täysin estavältä. Vähän sivuun lentäen löytyi kuitenkin hyvä reitti sateen reunojen vierestä. Kesäsateet ovat lopulta yleensä aika pieniä ja rajattuja. Pientä tihkua tuli siellä reunallakin
Tuonne keskelle ei kannate mennä
Matka Rantasalmelle Savonlinnasta on lyhyt. Kohta kenttä jo näkyikin - sade oli käynyt sielläkin.
Laskeutumisen jälkeen pääsin juttelemaan Trafin Selosen ja Hiltusen kanssa. He olivat jälleen ramppitarkastamassa tapahtumassa. Asiallista toimintaa, jota nyt on tehty jo muutaman vuoden ajan yleisimmissä ilmailutapahtumissa. En tiedä, onko paljon väärinkäytöksiä ilmennyt. Näiden tarkastusten tavoite ja tarkoitus on minulle hieman epäselvä, pitää jutella tarkoituksesta kun seuraavan kerran tavataan.
Jarmo ja Pekka tutkivat Zephyrin papereita. Kaikki OK!
Tapahtumaan osallistui tällä kertaa aika vähän lentokoneita, alle 20. Paljon peruutuksia tuli viime hetkellä sääennusteiden takia, mutta ilmoittelukin oli aika vähäistä.
Tapahtuman päämies Jorma Skyttä esitteli ja palkitsi lentäjiä. Muita järjestelyjä ei tällä kertaa ollut kovinkaan paljon, nuotio & makkara kyllä tietenkin riittävät kentällä pitkälle. Iltaa en jäänyt itse viettämään, konevaraus & säät kannustivat jatkamaan matkaa.
Dimona OH-795 Oulusta
PAX ja STR
Zenair & RV8
Jabiru, Vampire, Eurostar, Dimona
Lippu salkoon!
STR lähtee
PAX lähtee
OH-PAX
Savage OH-U530 ylilento
Yleiskuva
Rantasalmella!!!
Tilaisuuden tullen kävin keräämässä illaksi vastaksia kentän reunapuskista. Tuoretta koivua olikin hyvin tarjolla. Alkoi jo olla aika jatkaa matkaa.
Illaksi vastakset
Lähdin kotia kohti ja kävin matkalla tarkastamassa kenttätilanteet. Ensimmäisenä oli Varkaus, joka oli samanlaisen sadekuuron takana kuin Rantasalmi Savonlinnan suunnasta - pienen kuuron ympäri pääsi hyvin.
Varkaus on autio
Peilikuva
Tylsää olla yksin kentällä, jatkoin kohti Mikkeliä. Salaisia maisemia avautui - luonnon peilejä paljastui keskeltä ei-mitään.
Lampi heijastaa
Mikkelissäkään ei ollut liikennettä, jotain vilskettä raviradalla kyllä
Koirakisoja tms.
Mikkeli international EFMI
Sama kohtalo kuin Varkaudessa, yksin jäin. Jatkoin kohti kotia, Mäntsälän kautta tosin. Matkalla bongasin potentiaalin asuinpaikaksi: hevostila jonka vieressä oli niittämistä vaille oleva lentokenttä!
Almost perfect?
Mäntsälässä kenttä oli jo niitetty.
Mäntsälä EFMN, asemataso 1
Cleared for take-off
Loppumatka Malmille kesti enää vartin, päivän aikaan tiimaa tuli yhteensä 3-4 tuntia.
Etelä-suomalaista maisemaa
Tämä oli kesän ensimmäinen pidempi matkalentoni. Helppo vaikka vähän vaihteleva sää, mukavia tarinoita taas niillä kentillä joissa porukkaa oli ja illaksi kotiin tuoreen vastan kanssa!
Kotihallissa, hyvää yötä!
0 Responses to "Rantasalmelle!"
Lähetä kommentti