Ilmoitus onnettomuudesta, vakavasta vaaratilanteesta ja poikkeamasta

Timo Hyvönen

, ,

Lähdimme tänään iltapäivällä taas Aaron kanssa lennolle. Koneen korjauksen ja huollon valmistuttua molemmilla oli taas into päästä retkeilemään, ja suunnitelma EFHF-EFNU-EFIK-EFFO-EFRY-EFHV-EFHF tuntui melkeinpä liiankin pieneltä.

Olin mukana iltapäivällä viimeistelemässä koneen huoltoa. Laskutelinevaurion jälkeen kone oli jo katsastettu, viimeiset viimeistelyt vielä ja pääsimme koelennolle Pertin kanssa. Kaikki sujui hyvin ja ihmettelimme oikein parikin kertaa ääneen, miten hieno ja tasainen keli oli. Sakkaukset ja nousut ja laskut ja kaikki sujuivat oikein mainiosti, joten koneelle annettiin lentolupa.

Saapuessani kentälle kone oli yllätykseksi häipynyt hallista, vaikka varaukseni alkoi juuri. Yllättäen kone rullasikin hetken kuluttua kiitotieltä sinne ja lentäjä totesi keskeyttäneensä lähtökiidon: kone ei ottanut lähdössä kierroksia normaalisti. Testattaessa moottori toimi kuitenkin normaalisti, ja ilmeiseksi syyksi paljastui käyttötapavirhe: joissain Rotaxeissa bensapumput (mekaaninen ja sähköinen) on asennettu niin, että yhtäaikainen käyttö saattaa aiheuttaa bensiiniputkistoon väliaikaisen höyrylukon joka ilmenee juuri kierroksia kovasti nostettaessa.

Joka tapauksesa kone oli nyt käytössäni, joten pakkauduimme sinne ja lähdimme lentelemään. Kaikki sujui normaalisti, koekäytöt surisivat mukavasti, kohta olimmekin jo kakkosena kiitotiellä. COX häipyi edestä ja kuittasin lähtöluvan. Tässä vaiheessa torni mainitsi huonosta kuuluvuudesta, joten päätin painaa radion tangenttia vielä lujempaa jatkossa. Nousuun ja tyynelle taivaalle, jippiiii!

Epäilys alkoi herätä kun ilmoitin ulkoistuneeni Nokasta, eikä torni kuitannutkaan. Kysyin uudestaan kun väliin mahtui - liikennettä riitti - ei vastausta. Samalla huomasin GPS:n ilmoittavan ulkoisen virtalähteen katoamisesta - täh? Hetken kuluttua radio ja transponderi pimenivät.


Kuva radiosta ja transponderista, GPS yläreunassa.

Hetken hämmästyksen jälkeen kokeilin virtakytkimiä, ne olivat päällä. Sain radion kuulumaan hetken aikaa. Transponderiinkin tuli valo, ja koodasin heti 7600. Radiossa torni pyysi pyöräyttämään 360 astetta minkä teinkin. Sitten radio sammui kokonaan.

Ainoa toimiva sähkölaite oli siis transponderi. Kuulin jälkeenpäin sen häirinneen korkeusasetuksillaan muitakin lähiseudun kenttiä. Onneksi siitäkin loppui hetken päästä virta.

Lensin ympyrää Helsingin edustalla. Muutama hyvä laskupaikka siinä jo olikin silmissä, vaikka moottori toimi normaalisti. Tarkistin kaikki sulakkeet - ehjiä. Kenttä ja Nokka olivat siinä vieressä, mutta en halunnut lähteä punkemaan sinne radiottomana ilman selvitystä.

GSM! Hätätilanteissahan kaikki keinot ovat sallittuja. Kaivoin kännyn ja käynnistin - heikkoa kenttää välillä. Laskeuduin alemmas ja sain sen verran kontaktia että sain kerrottua sähköhäiriön ja Nokan sisään. Yhteys pätki ja kun olin pari kertaa soittanut ja saanut hätäisesti jotain selvää 18-laskusta, päätin myötätuulessa, että nyt keskityn lentämiseen. Muu liikenne näkyi hyvin ja laskeuduin normaalisti.

Poistuin heti kiitotieltä ja ajoin 09:n odotuspaikalle, soitin torniin ja sain selvityksen Juliettiin hallille rullausta varten. Tietenkin känny korvalla ja hätäpäissään siinä lipsautin vielä rullauksen metrin pitkäksi - lopulta pääsin kuitenkin kiitotien yli ja kun ilmoitin poistuneeni liikennealueelta, torni antoi loppuevästykset ja lopetimme puhelun.

Kävin vielä briefingissä tekemässä poikkemailmoituksen

ja kahvilla Hopealinnussa. Vein kopion ilmoituksesta koneeseen ja samalla kerhon sähkömies saapuikin paikalle. Kävimme tilanteen läpi ja asiantuntija jäi tutkimaan tilannetta. Paras arvaus oli laturin hajoaminen - harmi että näissä lentsikoissakin pitää käyttää ihmisten tekemiä laitteita. Ehkäpä koneen 2-3kk seisonta on vaikuttanut, vaikka koelento ja koekäytöt ovat sujuneet normaalisti.

Vaikka tilanne ei ollutkaan miellyttävä, oli se hyvää oppia ja muistutus siitä, että aina pitää olla valmiina poikkeaviin tilanteisiin. Kiitoksia vielä Malmin tornille kohteliaasta ja hyvästä opastuksesta, vaikka tällä tavalla häiriköinkin.

Otsikko on käytettävän ilmoituslomakkeen otsikko

2 Responses to "Ilmoitus onnettomuudesta, vakavasta vaaratilanteesta ja poikkeamasta"
Anonyymi said :
12. toukokuuta 2010 klo 21.35
Jännä tilanne varmasti!

Kuitenkaan sinun ei olisi tarvinnut epäröidä Malmille paluuta radion pimennyttyä, varsinkin kun oli selvää että torni oli tietoinen radiohäiriöstä kun testaili kuuluvuutta pyytämällä ajamaan 360.

Mikäli kännykkäyhteydessä olisi ollut ongelmia, olisit voinut vaaputella käytössä olevan kiitotien laskukierrokseen ja odottaa ohjausta alas valomerkeillä.

Lentosäännöt 3.6.5.2.1 Näkösääolosuhteissa lentävän ilma- aluksen on
a) valittava koodi 7600;
b) jatkettava lentoa näkösääolosuhteissa;
c) laskettava lähimmälle sopivalle lentopai- kalle; ja
d) ilmoitettava saapumisestaan nopeimmalla mahdollisella tavalla asianomaiselle len- nonjohto- tai AFIS-elimelle.

Hyvä puoli on, ettet todennäköisesti jatkossa unohda näitä toimenpiteitä :)
12. toukokuuta 2010 klo 22.35
Seurailin laskussa tosiaan tornin valomerkkejä, en sellaisia havainnut. Lähestyminen ja laskuhan menivätkin aikalailla lentosääntöjen mukaan, vaikka tilanne oli yllättävä ja jännittävä. Olen kyllä huomannut aiemminkin Malmilla radiottomia koneita silloin tällöin - tietoisesti tai ilman.

Ihmettelin, kun torni ei kuitannut ilmoitustani Nokasta ulos, ajattelin sen johtuvan vilkkaata liikennetilanteesta. Kunnia tornille siitä että huhuili perään monta kertaa ja havaitsin itsekin, ettei radio lähetä vaikka kuuluikin. Huonolla tuurilla olisin huomannut radiottomuuden vasta Nummelassa (tai vaikka vasta takaisin Malmilla noiden muiden paikkojen kautta).

Ehkä tämä valvotun ilmatilan uutuus sitten kannustaa varmistamaan sen kontaktin torniin, vaikka sain ensimmäisen radioluvan vasta 1999 (ja ensimmäisen lupakirjan 1981) ja Malmilla ym. isoilla kentillä olen lentänyt vasta viime vuodesta lähtien.

Lähetä kommentti