Vierailu Karhulan lentomuseoon

Timo Hyvönen

Peruuntuneen Maarianhaminan keikan tilalle piti keksiä jotain joten lähdimme Aaron kanssa itään. Kentällä yksi kaveri mainosti Kymissä olevaa lentomuseota. Olin varmasti kuullut siitä joskus, mutta olin pystynyt aktiivisesti välttämään tiedon, että se on Kymin lentokentällä.

Alkuun odoteltiin vähän keliä...

Teinkin tällä kertaa ihan oikean lentosuunnitelman tuolle 35 minuutin lennolle. Sää oli iltapäivällä jo hieno ja pienten höyrypilvien päällä lentäminen jälleen uusi elämys matkakaverille.

..ja kelihän tuli! Lähdössä.

Tasaisen lennon päätteeksi ihailimme vielä typötyhjän Kymin kentän viereistä autorataa ja pääsimme laskuun 16:lle.


Kymin kenttä ja autorata! Kabiini heijastaa OFP:n polvilevystä.

Lentomuseo oli suorastaan mainio. Kokoelma on harvinainen ja koneet hienossa kunnossa, jokainen näytti siltä että jos ei suoraan niin hyvin pienellä vaivalla ne saisi ilmaan. Olisihan se nostalgista nähdä Drakenin jyrähtävän taivaalle puolustamaan lännen kautta koukkaavaa vihollista vastaan.

Lentomuseo oli yllättäen avoinna

Ja sitten ryntäsimmekin tutustumaan museon tarjontaan


Ka-6 - tällaisella tehokoneella pääsin aikanaan lentämään koulukasin jälkeen. Takana Gauntlet


Folland Gnat oli yllättävän pieni, ilmankos sitä sanottiin hyttyseksi. Tässä ohjaamo.

Ruotsalaista laatutyötä - Drakenin imunielukuilu



Neuvostoliitossa suihkumoottoritkin olivat isompia. Mahtava peräsin - Mig 21

Tällaisella Fougalla se vaari aikanaan väänsi vaaka- ja pysty-ympyröitä


Gauntletin ohjaamo


Utu näyttää säilyvän sisätiloissa siistinpänä kuin SILlin tolpassa

Infotaulu ja sen päällä puhekoroke. KANSALAISET!

Kotimatkalle

Lähdimme sitten kotimatkalle ja lentopaikkakisaa ajatellen suuntasimme tietenin 4 minsan päässä asuvaan Wredebyhyn. Harmi vain, kenttä näytti niin kostealta ettei minunkaan hermoni antanut periksi laskeutua sinne. Hienolla paikalla se kuitenkin oli


Matka jatkui valvomattomassa ilmatilassa. Uttiin olisi voinut tietenin mennä mutta jatkoimme kohti Hyvinkäätä (jätskille tietenkin!). Nousimme vähän korkeammalle katselemaan maailman ihmeitä ja maisemia. Pilvet olivat kauniita, pohjoisessa näkyi matalaa ja edessä iso vesisade.


Kiersimme sateen - kovin oli tiheä mutta ympäri pääsi hyvin. Hyvinkäälläkin oli satanut ja maa oli autio ja tyhjä - jätskien jälkeen painoimmekin vain suoraan takaisin Malmille. Kotimatkalla vielä näimme muutaman työn orjan nousemassa Helsinki-Vantaalta.

Air Berlin

Suosittelen ehdottomasti käyntiä Karhulan lentomuseossa. Museo on todellinen lentäjän museo, sillä museolle pääsee lentäen, hallissa pääsee koneiden lähelle tutkimaan rakenneratkaisuja oikeasti kunnolla ja valikoima on erinomainen.



Lentäjäsankarit Kymin kentällä

Museossa tällä hetkellä:

Gloster Gauntlet II
MiG-21F
MiG-21BIS
Draken
Fouga Magister
Folland Gnat
FW-44 Stieglitz
Harakka I
Harakka II
Muna-Harakka II
PIK-7
Harakka III
PIK-5c
K-8B
UTU
Ka-6CR
Moottoriharakka
SZD-9 bis 1D Bocian
Aimo Suomalan kevythelikopteri



1 Response to "Vierailu Karhulan lentomuseoon"
Carl Irjala said :
24. lokakuuta 2013 klo 7.36
Hei,
Hieno ilmailublogi ja kivoja kuvia! Tästä linkistä löytyy lisää aineistoa Kymin kentältä ja meidän lentotouhusta: http://purjelentajan.blogspot.fi Terveiset Kotkasta!

Lähetä kommentti