1.04
Lentäen Venäjälle? Wot...
Timo Hyvönen
Aivan älytön idea. Täysin toteuttamiskelvoton. Ei tule onnistumaan! Ei käy, ei käy, ei käy! Ja ainakin maksaa miljoonan. Kone jää sinne eikä sitä ikinä saada takaisin. Ja kieliongelma ja navigaattori ja ja ja...
Hankin syyskuussa 2011 iPadiini ohjelmiston Air navigation pro. Kiva pikku kilkutin, hienoja ominaisuuksia enemmän kuin osaan käyttääkään. Siinä tutkiskellessani kesän Kuhmo Fly Iniä varten maisemia huomasin että Kostamuksessa on lentokenttä! Sehän on aivan Kuhmon vieressä. Kentästä löytyy hyvä kuva yandex.ru-palvelusta - tässä.
Kirjoitin aiheesta Flightforumille, ja palautehan oli nyrkki otsaan.
Alkuperäinen viesti Flightforumilla - ks. http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,100589.0.html
Idea tyrmättiin foorumilla heti alkuunsa, joten päätin selvitellä, miksi ja miten se onnistuisi.
Googlettelin hetken Russia General Aviation ja löysin Venäjän AOPAn yhteystiedot. Yhteys Leonid Kosheleviin lähti näin:
RAOPA-viesti
Leonid vastasi välittömästi: "It is very timely thought. I am absolutely with you on all points. RAOPA will see that you can fly. " Ohoh! Tämähän viittasi siihen, että marraskuussa 2011 G-ilmatilat tulivat Venäjällekin ja yleisilmailu alkoi vapautua. Mikä olisikaan parempi tapa mainostaa asiaa kuin avata lentoyhteys rajan yli! Tätähän kannatti jatkaa.
Sain yhteyden Venäjän AOPAan ja aloimme puuhata asiaa Vladimir Turinin kanssa. Maileja on vaihdeltu ahkerasti ja homma etenee. Myös Karjalan turismivirasto auttoi viesteillä Kostamuksen lentokentän päällikölle.
Lentoretken rinnalla otimme yhteyttä Suomen Ilmailuliittoon. Experimental-väki oli vähän nurissut tapahtumansa kehityksestä ja anoimme SIL:n experimental-tapahtumaa Kuhmoon, koska kuitenkin järjestäisimme sinne Fly Inin. Ilmailuliitto myönsikin tämän Fly Inin Kuhmoon, ja KuIK innostui. Kenttää alettiin kunnostaa, halli rakentui ja kaikkea.
Lentoretken suunnittelu jatkui. Selvitimme Vladimirin kanssa rajanylityspisteitä (GATRI) ja rajamuodollisuuksia. Kostamus ei ole kansainvälinen kenttä...mutta rajamuodollisuudet taitavat onnistua. Juttelin puhelimessa Kuhmon kaupunginjohtaja Eila Valtasen kanssa pitkään ja hän antoi arvokkaita yhteyksiä Kostamukseen. Kostamuksen kaupungin johto halusi heti tukea hanketta.
Soitin Trafiin. Hämmentyneet viranomaiset vahvistivat pitkien puheluiden jälkeen, ettei asialle ole Suomessa mitään esteitä. Normaaleja käytäntöjä! R28-lupa vain ja sitten sinne. Mutta miten se Venäjä vaikka onkin ICAO-maa...
Kainuun rajavartioston komentaja eversti Kurki auttoi myös eteenpäin. Hän otti asian esille rajavaltuutettujen tapaamisessa lähinnä ilmoitusasiana. Ismo oli ryhmäni vänskänä Rajakoululla 1985, joten keskustelu oli suht helppoa. Viranomaisasioita viritellään vielä, mutta onnistuu varmasti.
Kostamuksen lentokentän päällikkö Aleksander Brilko oli heti mukana. Hän haluaisi saada kentälleen lentsikoita. RAOPAn hra Turin työsti asiaa Venäjän päässä ja eilen luvattiin jo englanninkielinen lennonjohtajakin Kostamukseen - tulee Petrozavodskista (Petroskoi). Navigaattoria ei tarvita, vaan lento GATRIsta Kostamukseen menee Kostamuksen lennonjohdon ohjauksessa.
Matkan varrella olin jo kutsunut liikenneministeri Kyllösen tutustumaan ilmailutapahtumaan. Fly In on 20.-22.7. ja osuu samaan Kuhmon Kamarimusiikin kanssa. Merjan sihteeri vahvistikin, että vierailu näyttäisi onnistuvan. Myöhemmin tuli mieleen, että ministerin tuesta voisi olla lentoretkellekin apua. Ministeri Kyllönen lupasikin tukea hanketta ja käyttää nimeään sen markkinoinnissa.
Myöhemmin pyysin ja hän lähettikin kirjeen Venäjän liittovaltion liikenneministeri Levitinille kertoen hankkeesta ja tuestaan sekä pyytäen hra. Levitiniä myös tukemaan lentoretken toteutumista. Myös Karjalan tasavallan suuntaan on oltu yhteyksissä, rajavartiostoa pitää vielä selvittää..
Seuraavaksi aletaan kerätä koneiden tunnuksia, dokumentteja (lentokelpoisuus/lupa ilmailuun) sekä matkustajien passitietoja. Varsinaiset lupahakemukset lähtevät kohta. Jos ei kukaan muu onnistu niin ainakin Tommi, joka aikoo viedä oman purtsikkansa Kostamukseen maakuljetuksena. Lentäen olisit jo perillä vai miten se meni, mutta hanke on jännittävä, jatkuu edelleen ja nyt todennäköisyys näyttää jo paremmalta kuin se 20-80 jonka alkuun arvailin.
Venäjän ilmatila-alueet
Fly iniä varten ja muutenkin tein tällaisen esitteen. Ilmoituksiakin ja ilmoittautuminen löytyy www.kuik.fi ja lentoretkeä varten avattu projektisite osoitteesta https://sites.google.com/site/efkhulpm/
Jatkuu...
Hankin syyskuussa 2011 iPadiini ohjelmiston Air navigation pro. Kiva pikku kilkutin, hienoja ominaisuuksia enemmän kuin osaan käyttääkään. Siinä tutkiskellessani kesän Kuhmo Fly Iniä varten maisemia huomasin että Kostamuksessa on lentokenttä! Sehän on aivan Kuhmon vieressä. Kentästä löytyy hyvä kuva yandex.ru-palvelusta - tässä.
Kirjoitin aiheesta Flightforumille, ja palautehan oli nyrkki otsaan.
Alkuperäinen viesti Flightforumilla - ks. http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,100589.0.html
Idea tyrmättiin foorumilla heti alkuunsa, joten päätin selvitellä, miksi ja miten se onnistuisi.
Googlettelin hetken Russia General Aviation ja löysin Venäjän AOPAn yhteystiedot. Yhteys Leonid Kosheleviin lähti näin:
RAOPA-viesti
Leonid vastasi välittömästi: "It is very timely thought. I am absolutely with you on all points. RAOPA will see that you can fly. " Ohoh! Tämähän viittasi siihen, että marraskuussa 2011 G-ilmatilat tulivat Venäjällekin ja yleisilmailu alkoi vapautua. Mikä olisikaan parempi tapa mainostaa asiaa kuin avata lentoyhteys rajan yli! Tätähän kannatti jatkaa.
Sain yhteyden Venäjän AOPAan ja aloimme puuhata asiaa Vladimir Turinin kanssa. Maileja on vaihdeltu ahkerasti ja homma etenee. Myös Karjalan turismivirasto auttoi viesteillä Kostamuksen lentokentän päällikölle.
Lentoretken rinnalla otimme yhteyttä Suomen Ilmailuliittoon. Experimental-väki oli vähän nurissut tapahtumansa kehityksestä ja anoimme SIL:n experimental-tapahtumaa Kuhmoon, koska kuitenkin järjestäisimme sinne Fly Inin. Ilmailuliitto myönsikin tämän Fly Inin Kuhmoon, ja KuIK innostui. Kenttää alettiin kunnostaa, halli rakentui ja kaikkea.
Lentoretken suunnittelu jatkui. Selvitimme Vladimirin kanssa rajanylityspisteitä (GATRI) ja rajamuodollisuuksia. Kostamus ei ole kansainvälinen kenttä...mutta rajamuodollisuudet taitavat onnistua. Juttelin puhelimessa Kuhmon kaupunginjohtaja Eila Valtasen kanssa pitkään ja hän antoi arvokkaita yhteyksiä Kostamukseen. Kostamuksen kaupungin johto halusi heti tukea hanketta.
Soitin Trafiin. Hämmentyneet viranomaiset vahvistivat pitkien puheluiden jälkeen, ettei asialle ole Suomessa mitään esteitä. Normaaleja käytäntöjä! R28-lupa vain ja sitten sinne. Mutta miten se Venäjä vaikka onkin ICAO-maa...
Kainuun rajavartioston komentaja eversti Kurki auttoi myös eteenpäin. Hän otti asian esille rajavaltuutettujen tapaamisessa lähinnä ilmoitusasiana. Ismo oli ryhmäni vänskänä Rajakoululla 1985, joten keskustelu oli suht helppoa. Viranomaisasioita viritellään vielä, mutta onnistuu varmasti.
Kostamuksen lentokentän päällikkö Aleksander Brilko oli heti mukana. Hän haluaisi saada kentälleen lentsikoita. RAOPAn hra Turin työsti asiaa Venäjän päässä ja eilen luvattiin jo englanninkielinen lennonjohtajakin Kostamukseen - tulee Petrozavodskista (Petroskoi). Navigaattoria ei tarvita, vaan lento GATRIsta Kostamukseen menee Kostamuksen lennonjohdon ohjauksessa.
Matkan varrella olin jo kutsunut liikenneministeri Kyllösen tutustumaan ilmailutapahtumaan. Fly In on 20.-22.7. ja osuu samaan Kuhmon Kamarimusiikin kanssa. Merjan sihteeri vahvistikin, että vierailu näyttäisi onnistuvan. Myöhemmin tuli mieleen, että ministerin tuesta voisi olla lentoretkellekin apua. Ministeri Kyllönen lupasikin tukea hanketta ja käyttää nimeään sen markkinoinnissa.
Myöhemmin pyysin ja hän lähettikin kirjeen Venäjän liittovaltion liikenneministeri Levitinille kertoen hankkeesta ja tuestaan sekä pyytäen hra. Levitiniä myös tukemaan lentoretken toteutumista. Myös Karjalan tasavallan suuntaan on oltu yhteyksissä, rajavartiostoa pitää vielä selvittää..
Seuraavaksi aletaan kerätä koneiden tunnuksia, dokumentteja (lentokelpoisuus/lupa ilmailuun) sekä matkustajien passitietoja. Varsinaiset lupahakemukset lähtevät kohta. Jos ei kukaan muu onnistu niin ainakin Tommi, joka aikoo viedä oman purtsikkansa Kostamukseen maakuljetuksena. Lentäen olisit jo perillä vai miten se meni, mutta hanke on jännittävä, jatkuu edelleen ja nyt todennäköisyys näyttää jo paremmalta kuin se 20-80 jonka alkuun arvailin.
Venäjän ilmatila-alueet
Fly iniä varten ja muutenkin tein tällaisen esitteen. Ilmoituksiakin ja ilmoittautuminen löytyy www.kuik.fi ja lentoretkeä varten avattu projektisite osoitteesta https://sites.google.com/site/efkhulpm/
Jatkuu...
Lähetä kommentti