13.55
Kevätverryttelyä
Timo Hyvönen
efhf, matkalento, Timo, upl
Kevät on lämmennyt jo otolliseksi harrastelentomatkailullekin. Kävin perjantaina verryttelylennolla Kymissä ja Utissa.
Lähilennot Hyvinkäälle ovat jo niin selkäytimessä, että tällaisen pidemmän keikan valmisteluun piti ihan keskittyä. Mitäs pitikään..jotain säitä katsella tarkemmin ja sitten oli se OFP ja...mitäs vielä. Listataanpas:
Tää on ihan hyvä
Niin se matka...
Kaiken tämän suunnittelun päälle oli mukava lähteä matkaan. Zefiirimme U635 tuli koululennolta, tarkastus ja tankkaus ja rullailemaan. Yksi kevään uutuus tuli heti selvitystä saataessa: "Koodaa 2637". Mainiota, nyt VFR-koneetkin näkyvät tutkalla tunnistetietoineen!
Kohti Porvoota
Jalostamo liekittää
Reitti Kymiin Degeristä vie Porvoon jalostamon vierestä. Ilmoittaessani DEGER ULOS tuli tornista ylläritoivotus - "Ultra 635, hyvää matkaa!". Pikku juttu mutta siitä tuli hyvä mieli!
Motarin pohjoispuolelta pääsi ohittamaan jalostamoa ympäröivän alueen - AVOID FLYING BELOW 2000. Motaria katsellessa tuli taas se hykertävä tunne - hähäää, siellähän matelette autoillanne.
Motarilla pääsee vain satasta, ilmassa kahtasataa!
Porvoo
Porvoon ohi kohti Loviisaa bongaamaan ydinvoimalaa. Siellähän ne tötteröt rannalla töröttävät edelleen. Jotain höyrypilviä näkyi merellä voimalan vieressä, varmaan jotain ydinpäästöjä.
Merestä nousi pieniä haituvia, ei haittaa
Kymin kenttä pullahti näkyviin reilun puolen tunnin lennon jälkeen. NOTAM kentälle oli NIL ja siltä se näyttikin, normaali kunto, kuiva kenttä.
EFKY on hyvässä käyttökunnossa
Loppuosa 14
Tein Kymiin Stop-and-Go-Landingin eli pysähdyin hetkeksi platalla. Hiljaista, kentän reunalla lumen alla oli sama kone kuin viime kesänä. Kylmääkin oli ja muutama lumihiutale leijail ilmassa. Matkaa jatkamaan vaan.
Keväämmällä pitää käydä taas museolla.
Reitti Uttiin menee Wredebyn kentän vierestä. Tiirailin vähän sivusta kenttää mutta se on vielä lumen alla.
EFWB on vielä sulki
Utti taas oli auki, lensin ilmoittautumispiste MYLLYn kautta. Kukaan ei vastannut mihinkään ilmoituksiini mitään. Suomen armeija on valmiudessa ark. 08-16 paitsi perjantaisin 14.30 asti. Ei se haittaa, kenttä oli hieno ja hyvä.
Utti on iso
Ei ihan kynnykselle EFUT 25
Venytin laskua pitkälle kentän loppupuolelle. 2500 metriä riittää hyvin, riittäisi itseasiassa 1/10kin. Täysin tyyni keli, lasku oli taas niiiin pehmeä.
Laskuvarjocaravan
Utin laskuvarjokerho on tätä nykyä varmaan vilkkaimpia laskuvarjokeskuksia ja taas paikalla oli yksi paikallinen. Pääsin käväisemään klubilla tekemässä jatkoplaanin. Kerholla ollaan tekemässä pientä pintaremonttia, vaikka vanhakaan ei nyt ihan mahdoton ollut. Hyvä hyvä, kesällä tarkastamaan lopputuloksia!
Vähän pakkelia vielä ja se on siinä!
Kerhon edessä parkissa. Nyt uskalsin jättää Cessnan taakse, kesällä olisi tullut hiekkapuhallus
Laskuvarjokerho
Mahtava peräsin
Plaani meni iPadilla eFPL:nä ja aktivointi onnistui puhelinsoitolla heti, vaikka lähtöaika oli vain 20 min päästä. Rullailin tyyneen lähtöön 07:lle
EKHOUUUUU!!
Pirun iso se on. EFUT siis.
Tein lähtöilmoituksen radiolla alueelle. Nousin tyytyväisenä kohti matkalentokorkeutta kun alue kutsui yhtäkkiä takaisin - "OHU635 koodaa 2643". Ai niin tosiaan, tämä on tieto syytä muistaa odottaa ennen kuin poistuu jaksolta
Zephyr kulki aika kovaa tällä kelillä, normikierroksilla 4600 nopeus on jopa 210 km/h.
Utista menee melko suora tie Helsinkiin, sitä pitkin on helppo suunnistaa. Bongailin tuttuja huoltsikoita matkalla ja kiittelin taas, etten ole autolomalla.
Olikohan tää nyt Neste
Täällä oli kattomainoksiakin. Mainostettiin YHDY ja APS.
Matkalla tiirailin ihmisten pihoja. Monenlaisia pihapiirejä, siistejä ja siivottomiakin. Tietäisittepä ihmiset miten hyvin rojut näkyvät ilmaan. Yhden talon pihalla oli kymmenkunta peltoautoa ja pellolla hyvännäköinen rallirata. Iiro tykkäisi.
Taas jalostamo häämöttää
Matka Malmille sujui Utista 40 minuutissa. Olin tsekannut että seuraava varaus oli huolto, joten 10 minuutin myöhästyminen ei haitannut - huolto-Pasi tuli vähän laskeutumiseni jälkeen jatkamaan tutkimuksia miten transponderin saisi automaattisesti koodaamaan VFR eli 2000 aina sammutuksen jälkeen. Uuden käytännön mukaan kun on helppo unohtaa väärä koodi tauluun.
Kerhomme huoltoguru tutkii tilannetta
Kentällä oli taas muitakin ja juttua olisi riittänyt varmaan vaikka koko illaksi koneista, kokemuksista, matkalentonopeuksista ja kerho-vs-oma-kone-aiheista. JÄÄÄKYLMÄ tuuli pakotti kuitenkin jo saunaa lämmittelemään. Selvästi hyvä päivä - matkalentokausi on avattu!
Lähilennot Hyvinkäälle ovat jo niin selkäytimessä, että tällaisen pidemmän keikan valmisteluun piti ihan keskittyä. Mitäs pitikään..jotain säitä katsella tarkemmin ja sitten oli se OFP ja...mitäs vielä. Listataanpas:
- reittiviiva kartalle. Itse merkkaan viivalle 10 minuutin aikavälit
- kenttien karttakansiot mukaan. Itse printtasin lentopaikat A5-kansioksi ja lentoasemien lähestymis- ja kenttäkartat täältä eAIP:STA. Potkurilentäjät on koonnut nämä yhteen näppäräksi kansioksi.
- säät http://fcaa.foreca.com
- ennusteista ensin SWC Chart yleiskehityksen arvioinniksi. Rintamat liikkuvat yleensä itään. Kartta on voimassa +-3 tuntia aikaleimasta
- GAFOR kertoo selvällä suomella ennusteen
- TAFista 9 tai 24 tunnin ennuste
- METARit vielä sen hetken säätilan toteamiseksi. JOkin aika sitten tarjolle tuli myös AWS METAR, säätiedot automaattiasemilta joita on paljon ja jotka auttavat arvioimaan säätilaa matkan varrella. Helsingissä näitä asemia on muutamia ja vaihtelu voi olla yllättävänkin iso Malmin ja rannikon välillä
- OFP:n teen itse yleensä tällä mainiolla Excelillä. Päivityksiä tähän ei ole hetkeen tullut, mutta aika tarkkaa se tuntuu tekevän kuormauslaskelmineen.
- Itse kuskaan lennoilla mukana jotain internetiä että saan säät tarkistettua tarvittaessa korpikentilläkin, mutta nehän saa aina soittamalla briefingistä. Uusi säähaitari pitäisi varmaan hakea taas koneeseen.
- Pidemmille reissuille yksi näppärä kilke on tämä norjalaisten IPPC-palvelu. Syöttämällä FIRiksi EFIN, reitin ja valkkaamalla halutut kentät reitiltä saa yhdellä klikkauksella NOTAMit ja METARit matkalle mukaan.
Tää on ihan hyvä
- Voimassa olevat rajoitukset, IT-tykit ja vaara-alueet katson www.vfr.fi sivuston bulletinpalvelusta.
- Samalla teen yleensä plaanin valmiiksi e-plaanipalvelusta vaikka joskus hätäisesti paikallislennolle lähtiessä tulee vielä vain soitettua briefingiin.
- Kokeilin aikanaan muutaman kerran EuroFPL- ja lyhyesti Rocketroute-palveluitakin, ne eivät vaadi peräänsoittoa kuten Finavian eFPL.
- Yksi hyvä yhteenveto löytyy SUIOn koulutusmatskuista.
Niin se matka...
Kaiken tämän suunnittelun päälle oli mukava lähteä matkaan. Zefiirimme U635 tuli koululennolta, tarkastus ja tankkaus ja rullailemaan. Yksi kevään uutuus tuli heti selvitystä saataessa: "Koodaa 2637". Mainiota, nyt VFR-koneetkin näkyvät tutkalla tunnistetietoineen!
-
Reitti Kymiin Degeristä vie Porvoon jalostamon vierestä. Ilmoittaessani DEGER ULOS tuli tornista ylläritoivotus - "Ultra 635, hyvää matkaa!". Pikku juttu mutta siitä tuli hyvä mieli!
Motarin pohjoispuolelta pääsi ohittamaan jalostamoa ympäröivän alueen - AVOID FLYING BELOW 2000. Motaria katsellessa tuli taas se hykertävä tunne - hähäää, siellähän matelette autoillanne.
Motarilla pääsee vain satasta, ilmassa kahtasataa!
Porvoo
Porvoon ohi kohti Loviisaa bongaamaan ydinvoimalaa. Siellähän ne tötteröt rannalla töröttävät edelleen. Jotain höyrypilviä näkyi merellä voimalan vieressä, varmaan jotain ydinpäästöjä.
Merestä nousi pieniä haituvia, ei haittaa
Kymin kenttä pullahti näkyviin reilun puolen tunnin lennon jälkeen. NOTAM kentälle oli NIL ja siltä se näyttikin, normaali kunto, kuiva kenttä.
EFKY on hyvässä käyttökunnossa
Loppuosa 14
Tein Kymiin Stop-and-Go-Landingin eli pysähdyin hetkeksi platalla. Hiljaista, kentän reunalla lumen alla oli sama kone kuin viime kesänä. Kylmääkin oli ja muutama lumihiutale leijail ilmassa. Matkaa jatkamaan vaan.
Keväämmällä pitää käydä taas museolla.
Reitti Uttiin menee Wredebyn kentän vierestä. Tiirailin vähän sivusta kenttää mutta se on vielä lumen alla.
EFWB on vielä sulki
Utti taas oli auki, lensin ilmoittautumispiste MYLLYn kautta. Kukaan ei vastannut mihinkään ilmoituksiini mitään. Suomen armeija on valmiudessa ark. 08-16 paitsi perjantaisin 14.30 asti. Ei se haittaa, kenttä oli hieno ja hyvä.
Utti on iso
Ei ihan kynnykselle EFUT 25
Venytin laskua pitkälle kentän loppupuolelle. 2500 metriä riittää hyvin, riittäisi itseasiassa 1/10kin. Täysin tyyni keli, lasku oli taas niiiin pehmeä.
Laskuvarjocaravan
Utin laskuvarjokerho on tätä nykyä varmaan vilkkaimpia laskuvarjokeskuksia ja taas paikalla oli yksi paikallinen. Pääsin käväisemään klubilla tekemässä jatkoplaanin. Kerholla ollaan tekemässä pientä pintaremonttia, vaikka vanhakaan ei nyt ihan mahdoton ollut. Hyvä hyvä, kesällä tarkastamaan lopputuloksia!
Vähän pakkelia vielä ja se on siinä!
Kerhon edessä parkissa. Nyt uskalsin jättää Cessnan taakse, kesällä olisi tullut hiekkapuhallus
Laskuvarjokerho
Mahtava peräsin
Plaani meni iPadilla eFPL:nä ja aktivointi onnistui puhelinsoitolla heti, vaikka lähtöaika oli vain 20 min päästä. Rullailin tyyneen lähtöön 07:lle
EKHOUUUUU!!
Pirun iso se on. EFUT siis.
Tein lähtöilmoituksen radiolla alueelle. Nousin tyytyväisenä kohti matkalentokorkeutta kun alue kutsui yhtäkkiä takaisin - "OHU635 koodaa 2643". Ai niin tosiaan, tämä on tieto syytä muistaa odottaa ennen kuin poistuu jaksolta
Zephyr kulki aika kovaa tällä kelillä, normikierroksilla 4600 nopeus on jopa 210 km/h.
Utista menee melko suora tie Helsinkiin, sitä pitkin on helppo suunnistaa. Bongailin tuttuja huoltsikoita matkalla ja kiittelin taas, etten ole autolomalla.
Olikohan tää nyt Neste
Täällä oli kattomainoksiakin. Mainostettiin YHDY ja APS.
Matkalla tiirailin ihmisten pihoja. Monenlaisia pihapiirejä, siistejä ja siivottomiakin. Tietäisittepä ihmiset miten hyvin rojut näkyvät ilmaan. Yhden talon pihalla oli kymmenkunta peltoautoa ja pellolla hyvännäköinen rallirata. Iiro tykkäisi.
Hieno kartano, ratsastustallit, maneesit..huhhh..
Matka Malmille sujui Utista 40 minuutissa. Olin tsekannut että seuraava varaus oli huolto, joten 10 minuutin myöhästyminen ei haitannut - huolto-Pasi tuli vähän laskeutumiseni jälkeen jatkamaan tutkimuksia miten transponderin saisi automaattisesti koodaamaan VFR eli 2000 aina sammutuksen jälkeen. Uuden käytännön mukaan kun on helppo unohtaa väärä koodi tauluun.
Kerhomme huoltoguru tutkii tilannetta
Kentällä oli taas muitakin ja juttua olisi riittänyt varmaan vaikka koko illaksi koneista, kokemuksista, matkalentonopeuksista ja kerho-vs-oma-kone-aiheista. JÄÄÄKYLMÄ tuuli pakotti kuitenkin jo saunaa lämmittelemään. Selvästi hyvä päivä - matkalentokausi on avattu!
Se olisi myytävänä. Lottovoittoa odotellessa...
Lähetä kommentti