0.27
Pirkkalan mutkittelut - EFTP:stä elossa!
Timo Hyvönen
Pirkkalan käytännöt ovat muuttuneet ja tuntuvat muuttuvan edelleen. Kävin ensimmäisen kerran kentällä mopukurssin aikana ope-Penan kanssa, ja parkkasimme Grobin tornin eteen, briefingin välittömään läheisyyteen. Koneelle kuljettiin samasta turvatarkastuksesta kuin liikennekoneillekin ja briefingissä oli ihmisiä.
Nykyään yleisilmailukoneille on oma parkkiksensa kakkosterminaalin suunnalla ja itsepalvelubriefing ykkösterminaalissa. Yleisilmailijoille on oma turvatarkastuksensa siinä sivummalla. Käväisin kiirastorstaina kentällä, tässä pari vinkkiä matkalle.
Menomatka etelästä johti tietenkin Pirkkalan tutkaa kutsuen ennen MIL CTA:ta, lähestymisalueen raja ilmoitellen ja sitten LEMPOn kautta. LEMPO on Lempäälässä ja lennot on opastettu niemimaan molemmin puolin oikeanpuoleista liikennöintiä. Muistithan muuten ilmoittaa sotilaslennonjohtoalueelle saapumisen ajoissa...niin minäkin! Se on arkena auki!
LEMPO soikoon
Käytännössä ja 24 käytössä ollessa LEMPOsta saa yleensä selvityksen perusosalle 24. Hyvä maamerkki on Näsinneula, se näkyy yleensä hyvin ja suunnistaminen on helppoa.
Siellä se on.
Kenttä onkin sitten sen verran iso että siitä on hankala erehtyä tai osua ohi. LDG-kartta tietenkin auttaa. Loppuosalla on aikaa tähtäillä kynnykselle.
Loppuosalle 24
Pikkukoneilla laskeutuminen sujuu helposti ja monesti 24-laskussa voi poistua jo GOLFista, viimeistään HOTELista. Viimeksi sain lähtöselvityksen HOTELin kautta kun Ryanair käynnisteli jo siinä T2-kohdalla koneitaan.
EFTP plattakartta
Yleisilmailukoneiden parkkialue on nykyään heti oikealla (punaiset ympyrät). Parkkitilaa on aitojen takana kiitotien puoleisella reunalla ja muutama myös aitojen terminaalien puolella, tankin lähellä (korttiautomaatti).
Tämä parkkis oli jonkin firman mutta sain luvan jättää koneen siihen hetkeksi.
Kentältä poistuminen ja sinne tuleminen on oma proseduurinsa. Yleisilmailijoiden kulkuportti on vihreän ympyrän kohdalla. Jos kentälle saapuu vaikkapa taxilla, kannattaa ajattaa suoraan tämän sinisen parakin luokse (taas se vihreä ympyrä). Oven vieressä on puhelinnumero josta saa valvojan kiinni. Joskus kestää hetken, että joku saapuu avaamaan - tällä kertaa koputus tuotti tuloksen
Otin kesällä pari kuvaa tästä turvastakin.
Yleisilmailijoiden turvatarkastus
Nyt käydessäni kysäisin riisuutuessani että "mitenkä paljon" niin sain vastausta että "no omalle koneellesihan sinä olet menossa". Aika turhauttavaa, mutta asiallisesti homma meni. Avaimet tiskiin, läppäri kassista jne.
Ihan semmoinen oikea läpivalaisulaitekin ja metallinpaljastin
Näkymä parkkipaikalta terminaalille
Pirkkala on ihan kiva paikka käydä, terminaalissa saa yleensä juotua kahvitkin. Keskustaan on vähän pitkä matka, taksi maksaa yli 30 euroa. Jotain busseja kulkee ja kun Ryanair lisää vuorojaan, niitä menee yhä useammin.
Parkkipaikka aidan tällä puolella
Parkkikselta (ainakaan sieltä aidatulta puolelta) ei saa kulkea ilman saattajaa turvaportille, sama juttu takaperin. Puhelinnumerot löytyvät portilta. Kesällä turvaa tekemään ja saattamaan tuli tällainen ajoneuvo.
Nykyään yleisilmailukoneille on oma parkkiksensa kakkosterminaalin suunnalla ja itsepalvelubriefing ykkösterminaalissa. Yleisilmailijoille on oma turvatarkastuksensa siinä sivummalla. Käväisin kiirastorstaina kentällä, tässä pari vinkkiä matkalle.
Menomatka etelästä johti tietenkin Pirkkalan tutkaa kutsuen ennen MIL CTA:ta, lähestymisalueen raja ilmoitellen ja sitten LEMPOn kautta. LEMPO on Lempäälässä ja lennot on opastettu niemimaan molemmin puolin oikeanpuoleista liikennöintiä. Muistithan muuten ilmoittaa sotilaslennonjohtoalueelle saapumisen ajoissa...niin minäkin! Se on arkena auki!
LEMPO soikoon
Käytännössä ja 24 käytössä ollessa LEMPOsta saa yleensä selvityksen perusosalle 24. Hyvä maamerkki on Näsinneula, se näkyy yleensä hyvin ja suunnistaminen on helppoa.
Siellä se on.
Kenttä onkin sitten sen verran iso että siitä on hankala erehtyä tai osua ohi. LDG-kartta tietenkin auttaa. Loppuosalla on aikaa tähtäillä kynnykselle.
Loppuosalle 24
Pikkukoneilla laskeutuminen sujuu helposti ja monesti 24-laskussa voi poistua jo GOLFista, viimeistään HOTELista. Viimeksi sain lähtöselvityksen HOTELin kautta kun Ryanair käynnisteli jo siinä T2-kohdalla koneitaan.
EFTP plattakartta
Yleisilmailukoneiden parkkialue on nykyään heti oikealla (punaiset ympyrät). Parkkitilaa on aitojen takana kiitotien puoleisella reunalla ja muutama myös aitojen terminaalien puolella, tankin lähellä (korttiautomaatti).
Tämä parkkis oli jonkin firman mutta sain luvan jättää koneen siihen hetkeksi.
Kentältä poistuminen ja sinne tuleminen on oma proseduurinsa. Yleisilmailijoiden kulkuportti on vihreän ympyrän kohdalla. Jos kentälle saapuu vaikkapa taxilla, kannattaa ajattaa suoraan tämän sinisen parakin luokse (taas se vihreä ympyrä). Oven vieressä on puhelinnumero josta saa valvojan kiinni. Joskus kestää hetken, että joku saapuu avaamaan - tällä kertaa koputus tuotti tuloksen
Otin kesällä pari kuvaa tästä turvastakin.
Yleisilmailijoiden turvatarkastus
Nyt käydessäni kysäisin riisuutuessani että "mitenkä paljon" niin sain vastausta että "no omalle koneellesihan sinä olet menossa". Aika turhauttavaa, mutta asiallisesti homma meni. Avaimet tiskiin, läppäri kassista jne.
Ihan semmoinen oikea läpivalaisulaitekin ja metallinpaljastin
Näkymä parkkipaikalta terminaalille
Pirkkala on ihan kiva paikka käydä, terminaalissa saa yleensä juotua kahvitkin. Keskustaan on vähän pitkä matka, taksi maksaa yli 30 euroa. Jotain busseja kulkee ja kun Ryanair lisää vuorojaan, niitä menee yhä useammin.
Parkkipaikka aidan tällä puolella
Parkkikselta (ainakaan sieltä aidatulta puolelta) ei saa kulkea ilman saattajaa turvaportille, sama juttu takaperin. Puhelinnumerot löytyvät portilta. Kesällä turvaa tekemään ja saattamaan tuli tällainen ajoneuvo.
Turvallinen olo
Paluumatkan Hyvinkäälle lensin Räyskälän kautta, kuppila oli sielläkin auki. Mukavaa Airnavigation Pro-testailua kirjoittelen varmaan lisääkin joskus myöhemmin.
AirNavigation Pro ohjaa kohti kotia
Lähetä kommentti