Kuhmo Fly In 2012 - viimeiset valmistelut

Timo Hyvönen

, , ,

Kenttää oli kunnostettu pitkin kesää ja fly in antoi hyvän sysäyksen saattaa työ loppuun. Torstaiaamuna aloitettiin kenttäalueen viimeistelytyöt heti aamusta. Kenttää rakennettiin urakalla ja talkoolaisia oli mukavasti paikalla.
Arttu valvoo että briefing-teltan pystytys menee varmasti oikein

Anna-sisko hankki briefing-käyttöön mainion keltaisen Ramirent-teltan. Sama teltta lähti tämän tilaisuuden jälkeen kohti Jyväskylän suurajoja.
Tero ohjeistaa palokuntaa

Pelastuslaitos kävi tutustumassa tilanteeseen. Pelastussuunnitelma oli tehty jo aikanaan viranomaisten kanssa. Kenttäalueen reunoja siistittiin, Kuhmon Raskaskone oy tarjosi työkoneet edullisesti käyttöön, olihan J-P itse tämän kesän ensimmäinen lupakirjalentäjä.
Hyundai

Kaupungin traktori tuli aamupäivällä niittämään vesakot kentän reunoilta.

Vesakot saavat kyytiä

Torstaina myös buffet/keittiöpuoli  rakennettiin valmiiksi. Lainaan saadut huvilateltat koottiin ja keittiökalusteet järjesteltiin paikalleen.

Tavarankuljetusta

Kaupungin katutöistä oli jäänyt öljysoramurskaa, joka oli saatu sovittua kipattavaksi rullausteille ja hallin edustoille. Jalkasen Seppo hoiteli koko alueen alkutiivistyksen täryllä. Aurinkoisten kelien myötä alue tiivistyy entisestään.

Hallissa on uusi päällyste, reunoille saatiin öljysoramursketta

Kenttien koekäyttöpaikat olivat nyt jo valmiita, asfalttimiehet olivat käyneet viimeistelemässä laatat aamuyöstä. Reunat olivat jo 30 päässä näin siistit.

Kynnys siirrettiin tuon päällystetyn kohdan tasalle

Kelo kynnyksen vieressä kiinnosti myöhempinä iltoina polttopuun tarvitsijoita. Onneksi valmiiksi pilkotut riittivät.

Koekäyttöpaikoille päätettiin maalata kiitotienumerot. Mallit löytyivät AGA M3-07:sta ja niistä sovellettiin päällystettyyn kohtaan sopivan kokoiset numerot. Sateessa piirsimme liidulla numerot ja 12 päähän vielä nuolenkin siirretyn kynnyksen merkiksi.
Hannu mittailee
Liitu tarttui märkäänkin ihan hyvin

Puuhamiehet puuhailivat ahkerasti koko päivän ja homma tuli aika valmiiksi.

Jaska tilaa jotain
Pekka-puheenjohtaja tarkistaa että nurkat ovat varmasti suorassa

J-P malttoi illalla jo alas kaivurin puikoista

Lentokentälle ei ole vielä virallista viitoitusta, joten teimme vielä viitat Kajaanin tien varteen. Rautakauppa Tmi Jukka Lehto löysi varastostaan sopivat tarrakirjaimet. Mitäpä sieltä ei löytyisi.

FLY IN ja FLY I.

Kiitotienumeroista kolmonen oli selvästi vaikein. Piirtelimme numeroita ja ihmettelimme, miten ajat muuttuvat. Mallia etsittiin netistä Kuhmon lentokentän päässä sujuvasti iPadilla. Hyvät tuli

Hannu ja Tero mittailevat vielä viimeisiä

Samaan aikaan myös lentokalustoa valmisteltiin. Sergei Porohov toi liitimensä paikalle pakettiauton peräkärryssä ja kokosi sen valmiiksi torstain aikana.

Liidin A010
Rotax 100 hv

Mahtuihan se halliin

Myös KuIK-lennokkimiehet asettelivat koneitaan valmiiksi esille. Muutama verryttelylentokin nähtiin.
Punainen lennokki

Lähdimme Sergein kanssa vielä päivän päätteeksi syömään. Matkalla kiinnitimme viitan, joka kyllä myöhemmin siirrettiin parempaan paikkaan vähän ennen risteystä. Hieno se oli jo tässäkin.

Siisti!

Illan myötä keli alkoi jo hieman kuivua. Illan päätteeksi kävin tarkastamassa tilanteen, ja lännestä lupaili jo vähän aukkoontuvaa. Tyyntä ja nättiä.
Näkymä Ontosen suuntaan
Loppuosa 30. Kyllä tuohon jo mahtuu

Perjantai

Perjantaiaamu valkeni kirkkaampana ja heti aamusta alettiin vääntää loppusilauksia kohdilleen. 30 päähän tehdylle nuotiopaikalle tuotiin sammutusvälineistö - Ossi hoiteli asiat huolellisesti. Puolijoukkueteltta lämmittelyä ja majoitusta varten nousi kankaalle.
Missä se keskisalko...

Päällysteet olivat nyt kuivat joten maalaamaan päästiin heti aamusta. Juha sävelsi liitumerkintöjen mukaan hienot numerot oikealla päällystemaalilla, joka löytyi kaupungin tekniseltä toimelta.
Sutisutisuti

Paikoitusalueen järjestelyjä arvottiin. Tässä kokeiltiin hajasijoittelua.
Neljä konettahan siinä jo on..tuleekohan vielä muita

Keittiössä alettiin jääkaappeja käynnistellä, pöytäliinat haettiin vielä kaupasta, grillit paikalleen...
Yleismies Heikkinen tällä kertaa keittiön kimpussa

Torstaina testatut vedenpoisto-ojat toimivat hyvin, rankkasade kuivui metsäojaan mainiosti. Raskaskoneelta lainaan saatu huima generaattori siirrettiin metsän reunaan, sähköjä ei vielä ehditty hallille aivan saada näihin juhliin.

Puppe viimeistelee luiskia

Tässä vaiheessa kello alkoi olla jo kymmenen ja lähdimme suunnitellulle autoretkelle Kostamuksen lentokentälle. Tästä kirjoittelinkin jo täällä.

Eka kerta Venäjällä

Kostamuksen lennonjohtotorni
Kiitotie on siisti

Venäjällä satoi mutta vedenjakaja piti pilvet tällä kertaa rajan takana. Palasimme iltapäivällä Kuhmon kentälle ja vierailijoita olikin alkanut jo saapua.

OH-HBB tuli Suomussalmelta

Talkooväkeä on vielä enemmän kuin muita lentäjiä

Koneita alkoi saapua tipoittain iltapäivästä. Lennossakin käytiin. Kentällä oli suuren ilmailujuhlan tuntua, kun laskukierroksessa lenteli useampiakin koneita yhtäaikaa.
"Rullataan lähtöpaikalle 30..."

Vastaanotto keltaisella teltalla käynnistyi. Valmistelut olivat nyt valmiita.
No niin!
Lentäjiä pörräilee kuppilan ympärillä

Illan mittaan paikalle saapui jopa yli 30 konetta yöpymään. Majapaikat löydettiin joustavasti ja viimeisiä haettiin kentältä vielä iltamyöhään. Jo perjantai-iltana istahdettiin ruokailemaan kalateltalle keskustaan, tosin myöhemmin kuin oli suunniteltu.
P-alue alkaa täyttyä

Koneita tuli perjantaina jo aika kaukaakin, Kiikalasta ja Malmilta ja muualtakin

Illan lopuksi pyöräilin vielä käymään nuotiopaikalla, jossa istuskeltiin katsellen aurinkoa ja kuunnellen hiljaisuutta.
Aurinko laskee jo, lentojuttuja silti riittää

Hieno siitä tuli

Usva alkoi nousta kentän alapäähän, jossa vielä oli torstain kosteutta jäljellä. Aika viileä yö, mutta ei yhtä viileä kuin la-su.
Kevyt usva laaksossa

Lauantaina koneita alkoikin sitten saapua massoittain, siitä myöhemmin.
0 Responses to "Kuhmo Fly In 2012 - viimeiset valmistelut"