Purjelennon lokitiedon tarkastelua

Timo Hyvönen

, , , ,

Tekniikka kehittyy ja sitä voi yhä paremmin käyttää oman toimintansa tutkimiseen ja kehittämiseen. Tutkiskelin jo aikanaan loggerikäyriä SeeYoulla ja totesin silloin, että yleensä kaarroin vähän liian aikaisin nostoon. Muutenkin noita logeja on hyvä tutkiskella ja katsella esim. parhaista nostomaastoista oppimiseen.
Volkslogger the Original

Sunnuntain lennolla minulla oli mukana perusloggeri (Volkslogger) joka kerää lentodataa oletuksena 4 sekunnin välein. Olin syöttänyt sinne reitin ja näin siten koko ajan kompassisuunnan ja etäisyyden seuraavaan käännepisteeseen. Volksloggeria voi säätää useammillakin PC-sovelluksilla sarjaportin kautta. Nykyään tietokoneissa ei enää ole sarjaportteja, joten käytin loggerin omalaatuista käyttöliittymää. Näppärää jos osaa.

Varsinainen suunnistus sujui kartalla ja kompassilla hyvinkin, mutta ilmatilarajoja varten pidin käynnissä Air Navigation Pro:ta iPhonessani. ANP:sta saa logitiedoston helposti ladattua yhdistämällä iPhone/iPad verkkoon (wlan) ja asettamalla web-serveri päälle - löytyy helposti asetuksista. Samalla tulee näkyviin web-servon osoite ja tallennettuja lentoja pääsee selailemaan helposti.

Lennot tallettuvat kml-muodossa ja ovat näin ollen suoraan katseltavissa Google Earthissa. Kokeilin sunnuntain lennon analysointia ja kyllähän siitä taas jotain sai irti.

 Koko lento näkyy

Koko tallennettu lento näkyy tietenkin kartalla. Näkyviin saa myös korkeuskäyrän. Tässä sunnuntain lentoni Hämeenlinnan suunnalta katsottuna, korkein kohta on tuossa Hämeenkosken tienoilla.
 Korkeimmalla 1960 metriä

Siinä korkein kohta, 1960 metriä merenpinnasta.

Viimeinen kunnon nosto

Viimeisessä kunnon nostossa (alla punainen ympyrä) pääsin vähän reiluun 1300m. Kunnon softat kertovat myös noston voimakkuuden, Google Earth ei siihen pysty.


Lentoreitin analyysia

Toteutuneelta lentoreitiltä voi katsoa arvailuja, tuossa keltaisen ympyrän kohdalla oli aurinkoinen alue. Ei nostoa. 


Lopun alku

Liu'un päässä nousin vielä muutaman kymmenen metriä, mutta missasin nostot, jos niitä tuossa oli. 


 Final glide

Punaisen ympyrän kohdalla oli kantavaa, kokeilu alemman sinisen kohdalla ei tuottanut tulosta. Pikkuinen cumuluksen näköinen pilvi ylemmän sinisen ympyrän kohdalla ei nostanut. Vaikka "luovutin" jo, kävin katsomassa aurinkopisteen keltaisen ympyrän kohdalla - ei. Vihreä ympyrä näyttää laskupaikan tarkastusympyrän, laskukierros ja pellolle. Tuulinuoli oikealla arvioituna järven pinnasta - oli kyllä melkein tyyntä..

 Lasku ja laskukiito

Vielä on laitteissa vähän kehitettävää, jäin näköjään ilmaan roikkumaan ja menin tielle vaikka olin pellolla. No, keltaisella on arvailtu maakiito.

Syvempääkin analyysia voisi tehdä, tarkastella maastoa tarkemmin ja katsoa mikä nosti ja mikä ei, vaikuttiko maaston muoto jne. "Ammattipurjelentäjillä" nämä ovat tietenkin selkäytimessä, mutta meille harrastelentäjille tämä voi antaa paljonkin nopeaa oppia.

Näprätään siis niitä laitteita siellä lennolla, ne auttavat oppimaan!

0 Responses to "Purjelennon lokitiedon tarkastelua"

Lähetä kommentti