Lentämällä lentämään osa 2 - kannuskokemusta kevääseen

Timo Hyvönen

, ,

Jotain outoa on tapahtunut kun juuri lentämisen tullessa mieleeni oli kerhon yksi kone taas vapaana. Vähän reilut 60h lennetty U645 lojui eilen joutavana hallissa joten napsautin sen äkkiä varatuksi ja säntäsin kentälle. Lento nimipäivän kunniaksi oli hyvä peruste kotonakin!
Erikoisvieras TTTankilla, pieniä vihreitä miehiä pörisi ympärillä

Kiva tyynehkö iltakeli, piti vain päättää mihin lentäisin. Kiikala väikkyi lentopaikkakisan takia mielessä. Puolisen tuntia sinne...vai sittenkin Hyvinkäälle? 10 minuuttia vähemmän suuntaansa. Laiskuus voitti ja nokka Degerin kautta kohti Hyvinkäätä.


 Kiva keli


Nikkilän kirkko eli oikealla reitillä ollaan

Järvenpään jälkeen ilmoittelin tulostani ja samalla muutama pikku puuska heilautti konetta. Jännän laajoja ja tasaisia, liekö aaltoa? Myös hieman yllättäen Hyvinkäällä olikin toimintaa ja laskeuduin taitolentokoneen takana ennen koulupurtsikkaa.


Hallista oli työnnetty koneita ulos ja Grobikin oli kentän reunalla. Konehan oli selvästikin vapaana odottamassa lentämistä! Selvittelin tilannetta ja niinhän se oli, lentämään vaan. Vau, pitkästä aikaa oikein LENTOKONEELLA! Vaikka kirjoittelin jo mopun ja ultran eroista täällä, kirjoittelen taas vähän lisää kokemuksia.



WOW-fiilis!


Jytky

Kumpi ja kampi 


Tosi puhtaat öljyt moottorissa, huoltoporukka on taas ylittänyt kaikki odotukset. Edellisellä käynnilläni mallailtiin kavereiden kanssa iPadia Grobin kojetauluun - hyvin se siihen kyllä sopisi!



Sehän sopii siihen kuin sarvet jänikselle!
 
Koneen tarkastuksen jälkeen puikkoihin ja rullaamaan. Mites se liikkuikaan...aika hyvin! Varvasjarruilla ja ennakoimalla yritin kuikuilla reitin odotuspaikalle. Kojetaulu kyllä peittää hieman näkyvyyttä rullatessa.


Yritä nyt sitten nähdä jotain tuosta
 
No okei kun kurkkii niin...

Odotuspaikalla tsekkilistaa ihmetellessäni tajusin unohtaneeni sen tankkauksen. Ärrr, tankissahan oli vain kymmenen litraa, mars mittarille. Tällä kertaa 50 litraa 100LL:ää varmuuden vuoksi. 

 
Tankkoo ite

 

Purjelentotoimintaa Hyvinkäällä!

Sitten uudestaan lähtöpaikalle. Grobissa on vain yksi magneetto, joten koekäyttö on lähinnä koneen kuuntelu ja imuilman esilämmityksen toiminnan tarkastus.

Lentoonlähtö saattaisi nokkapyörämiehestä tuntua erikoiselta mutta hyvin se näköjään säilyy selkäytimessä. Kiihdytin vauhtia kannus maassa sauva hieman työnnettynä. Kuudenkympin jälkeen kannus alkoikin nousta ja vähän yli 80 km/h kone nousee ilmaan kuin itsestään. Potkuri nousukulmilla Grob saavuttaa n. 3m/s nousunopeuden, kuumalla vähän vähemmän.


Airborne
Taaksekin näkyy

Tällä kertaa tarkoitus oli vain tehdä kertauslento. Nousin vain laskukierrokseen ja menin kokeilemaan pienen puuskapölyn sekaan laskeutumista. Ensimmäinen lasku jarrujen kanssa purtsikkalaskuna oli ihan kohtuullinen, oikaisu- ja loppuvetokorkeus osui arviolta ihan ok toisenlaisten koneiden jäljiltä.

Toisen kierroksen jälkeen kokeilin sitä toista taktiikkaa eli lukitsin jarrut puoliväliin ja toin koneen kenttään moottorin avulla. Hyvin sekin toimi, lasku oli jopa parempi kuin ensimmäinen.

Ennen kolmatta laskua päätin käydä vähän pyörittämässä konetta kevään kunniaksi. Kokeilin loivempia ja jyrkempia kaartoja. Grob vaatii näköjään jalkaa paljon enemmän kuin ultrat, joissa ei tarvitse polkimiin koskea oikeastaan lainkaan. Kuula alkoi pysyä keskellä ja ympyrä meni ilman korkeusmuutoksia - tarkkarikin olisi mennyt läpi! Aurinko paistoi leppoisasti, pohjoisessa näkyi sadekuuro ja ilma oli kaikin puolin todella kaunis, mahtavaa!

 
Voi että...
I'd rather be flying


Tähänhän voisi vaikka tottua
 
Kaikki hauska loppuu aikanaan. Tein täydellisen kolmen pisteen laskun koska Pena-ope oli MILK-kopilla arvioimassa suoritteita. Tuuria tai taitoa. Muu toiminta oli jo lakannut ja lykin koneen halliin yksikseen. On se muuten pirun painava verrattuna näihin ultriin, pehmellä siirtely voisi asettaa haasteita.
Grob on voimakkaiden miesten lentsikka. Sainpas sen halliin!

Kerhon jorinoissa oli mainioita uutisia: Kimmo oli lentänyt edellispäivänä purtsikalla 300 km vähän reilussa 3,5 tunnissa pilvenpohjien ollessa 2700 metriä ja nostoja 5 metristä ylöspäin! Kimmo olikin palkattu kerholle kokiksi ja teki hyvännäköistä wokkia lentäjille. Porukkaa oli paljon koolla mutta auringonlasku uhkasi matkalentäjää - Malmille mars.


Ilta tulee

Kotimatka olikin tapahtumaköyhä, hienoa auringonlaskua ihaillessa. Vantaallekaan ei ollut lentämässä ketään, tutka oli aika hiljaa. Loppumatkaan toi jännitystä CWB joka ilmoitteli olevansa Degerissä yhtäaikaa kanssani. Yritin kiihdyttää että ehtisin alta pois mutta perhana ehtivät ensin - kylläpä rauhoitti nähdä koneen strobot lopultakin, oltiin ihan turvallisen etäällä.

 Uusissa Zephyreissä on tällainen aurinkoikkuna takana
Sunset boulevard? No, ilmojen sellainen
 
CWB näkyvissä

Malmi on nätti illalla, toinenkin Zephyr kotiutui samoihin aikoihin Utista. Lämmintä, kevään tuoksuja ja kesän makua. Kyllä tuo Grob taitaa ensi kesänä päästä sittenkin matkalle kanssani!

Aurinko kun päätti retken...
 
...Malmille
U635 tuli Utista




0 Responses to "Lentämällä lentämään osa 2 - kannuskokemusta kevääseen"

Lähetä kommentti