Lähimatka Malmilta Degerin kautta Lahti-Vesivehmaalle EFLA

Timo Hyvönen

, , ,


Palaverivapaa iltapäivä, vapaa kerhon lentsikka ja aurinkoinen, tyyni ilma. Lopputuloksen arvaaminen ei varmaankaan ole hankalaa - tietenkin heti retkelle kohti Vesivehmaan kenttää!

Pienen alkukommelluksen jälkeen lähdin matkaan. Olin nimittäin TAAS KERRAN laittanut plaaniin UTC-ajan tunnin verran pieleen. Ärsyttävää osaamattomuutta ja huolimattomuutta. Soitin odotuspaikalta briefingiin, jossa aika ystävällisesti korjattiin. Sorry pojat, en vaan osaa - olin taas laskenut kahden tunnin erolla kun kesällä se on kolme...

Otin pari kuvaa Degerin maamerkeistä. Paikkahan on helppo löytää kun vaan seuraa oikeaa motaria. Aika moni on lähtenyt seuraamaan Lahden moottoritietä Malmilta ja päätynyt Vantaaseen Boeingien alle. Kannattaa varmistaa, että kylteissä lukee Porvoo - motarit ovat liian samannäköisiä. Fazerin torni on hyvä tunnusmerkki, jos sitä ei näy, olet harhateillä.

Tarkista että kyltissä lukee "Porvoo 60"

Ilmoittautumispiste Degerkin on aika helppo löytää, siihen on rakennettu pikkuinen kylä (Landbo, kiitos korjauksesta) motarin varteen merkiksi.  
Degerin kylä

Matka Vesivehmaalle vie aika suoraan Mäntsälän kentän ja Lahden kaupungin yli.EFMN on käytännössä näkymätön jos ei oikeasti etsi sitä. Muuten maisema on tasaista eteläsuomalaista peltomaisemaa - vähemmän järviä, kuitenkin nättiä.
 
 Kirva-aika ja kabiini samantien vihreänä


Lahden ravirata

Matkan varrella katsastin aiemman purtsikkamatkalennon pelastaneen teollisuusalueen kattoja. Kyllä, niiden päällä oli taas nostoja. Mustia kattoja kannattaa rakentaa ilmailuharrastuksen tueksi.   
Musta katto kerää hyvin aurinkoenergiaa
 
Lahen kaupunki
Keskustaa

Malmilta lähtiessä tuuli oli ollut 10 solmua joten Päijänteen tyyni pinta yllätti hieman. Järvi oli kyllä kauneimmillaan.

Päijänne

Lahdesta ei ole Vesivehmaan kentälle kuin viitisen minuuttia. Kenttä näkyy hyvin kolmiona korpialueen keskellä. Baanat ovat suorastaan mainiot, kolmeen eri suuntaan ja päällystettyjä/ruohoa. Kiitotiet ovat 07-25 1200*30m, 18-36 550*23m ja nurmipintainen 12-30 550*23m.
 
EFLA

 Perusosa kiitotielle 25
K25

Laskeutuminen kentälle on helppoa, baana on leveä! Laskeuduin tyynessä kelissä 25:lle. Kentän infoläpyskä löytyy vfr.fi-palvelusta. Vilkaisin sen matkalla iPadista, jossa olen järkännyt nuo kaikki Goodreader-lukijaan. Kannattaa tsekata

Rullailin seisonta-alueelle. Kuppila näytti olevan täynnä, onkohan siellä yhtään vapaata..
 
Vesiksen kuppila on täynnä

Kentällä valmisteltiin sunnuntain ilmailutapahtumaa. Parkkasin Zefiirin tapahtumateltan viereen. Porukka oli siis juuri siirtynyt kahville, hommahan oli melkein valmiina jo. Pari paikallista lentäjää kävi tutustumassa Zephyriin, onhan se aika nätti ja uusi.
 
Ilmailutapahtumaa valmistellaan

Kentän puitteet ovat todella siistit. Satuin pari kesää sitten paikalle, kun alueita siistittiin. Silloin istutettu mäntyrivi näytti säilyneen hengissä.

P-alue on selkeästi erotettu asematasosta
 
Vesis-klubi

Kuppila on auki klo 10-18. Söpö kahvilatyttö sai minut retkahtamaan munkkikahveihin, eihän nyt sokeria pitäisi näin...mutta olipa hyvää!
 
Siisti kuppila, kassaneiti oli terassilla ruokatauolla


Menin itsekin terassille istuskelemaan ja jatkamaan juttua paikallisten kanssa. Yllättäen löytyi heti yhteisiä tuttuja Kuhmon seudulta.Terassilta on tosi rauhoittavat näkymät kenttäalueelle. Ilmailumuseo ei ollut auki mutta ei sitä auringossa oikeastaan olisi kaivannutkaan.

 
Terassilta 07 ja lentokonemuseon suuntaan
 
25 suuntaan rullaa yksi Eurostar
 
Näin hieno ja uusi se kuppila on sisältä

Aikaa olisi saanut vietettyä vaikka kuinka, porukkaa pyöri kentällä valmisteluissa ja juttua riitti. Keskusteltiin Zephyristä ja MILKin historiasta, bensahuollosta ja mistäpä vielä. Kun kerroin lähteväni kohti Hyvinkäätä, vonkasi yksi vanhempi herrasmies kyydin - mikä ettei! Oli menossa hakemaan Eaglea ilmailutapahtumaan mukaan - mukavampihan se kaksin on lentää kuin yksin.

 Zephyr rivissä muiden kanssa.


Matkalla tarkastelimme parhaita nostolähteitä ja Salpausselän katkonaista harjujonoa. Matkakaverini oli kokenut purjelennonopettaja ja sain paljon uutta tietoa mm. maaperälajien ja kasvavien peltojen vaikutuksista ilmavirtauksiin. Savialueelle ei kannata mennä, kasvavilta pelloilta vapautuu hiilidioksidia mikä taas jäähdyttää ilmaa = laskeva. Monta muutakin juttua katsottiin matkan varrella.

Tipautin kaverin Hyvinkäälle ja esittäytyessä kävi ilmi, että kyydissäni oli ollut lentokapteeni Niemi (Risto, ei Pentti)! Purtsikkauran alusta 1957 lähtien aktiivina mukana Ilmailuliitossa ja paikallisissa kerhoissa. Ilmankos sitä tietoa riittikin!

Vesiksellä kannattaa käydä

Lahti-Vesivehmaa on kyllä sopivasti sijoitettu Pohjois-Suomen lentomatkareitille, kolme varttia Malmilta ja palveluiltaan parasta A-ryhmää. Käykää ihmeessä tutustumassa!

Kirvoja tuli siipiin miljoonittain. Tässä kone kuitenkin jo pestynä kotona Malmilla
6 Responses to "Lähimatka Malmilta Degerin kautta Lahti-Vesivehmaalle EFLA"
Seppo Kyllönen said :
26. toukokuuta 2012 klo 17.29
Olikos hän Pentti Niemi, eli "Niemen Pena" joka toimii myös DC3 kipparina ja kolmosen kouluttajana. On myös jo eläkkeellä Finnairilta.

t.Seppo Kyllönen
Anonyymi said :
26. toukokuuta 2012 klo 20.06
Päijänne ei yllä aivan Lahteen vaan kuvassa on Vesijärvi.
Anonyymi said :
27. toukokuuta 2012 klo 20.30
"Degerin kylä"= omakotialue nimeltään Landbo.

T:T Haapaniemi
Anonyymi said :
27. toukokuuta 2012 klo 21.47
Miksi puhutaan Degeristä kun Degerbyssä on lentokenttä?
Päijänne ulottuu Lahteen Vääksyn kanavan avulla muuttuen Vesijärveksi, kuvassa myös Pikku-Vesku sekä EU:nkin rahalla tehty Lahden satama oikeassa reunassa Sibeliustalon vieressä.
Kivat kuvat ja tarina, kiitos!
Michel
28. toukokuuta 2012 klo 11.29
Ei ollut Pena vaan Risto! Purjelentäjä
Anonyymi said :
16. helmikuuta 2023 klo 18.18
Päijänne ulottuu myös Suomenlahdelle Kymijoen kautta edellisen perustelun mukaisesti.

Lähetä kommentti